בדיקה גנטית

חדשות כיפה מכון פועה 19/05/09 08:20 כה באייר התשסט

בדיקה גנטית

שלום רב!

לפני כארבע שנים נולדה לי אחיינית לבקנית, בבירור קצר נאמר לנו שזה גן של מרוקאים בד"כ (גיסתי.... ואחי ....) הבנו גם שהלבקנות מחייבת ששני ההורים ישאו את הגן הפגום כדי ללדת ילד לבקן.

מכיוון .... היו המון בעיות וסיבוכים בלידה חשבנו ויותר נכון לאמר שהיינו בטוחים ב99 אחוז שהמוטציה הזאת התרחשה אצל אחי בלידה.

יש לי עוד אח שכבר היה נשוי .... ועקב כך עשה ישר בדיקות גנטיות גם הוא כדי לבדוק נשאות וב"ה יצא שהוא איננו נשא.

עוד אח אחר לפני החתונה עשה גם הוא בדיקות ויצא שאיננו נשא.

ואני בת .. מתוך מחשבה ששוב המוטציה אצל אחי, וכולם כבר יצאו לא נשאים ואין עוד מקרים במשפחה הלכתי לעשות את הבדיקות. סתם, לא לפני חתונה או משהו, רק כדי להוריד את החוסר וודאות שהיתה באויר.

בבדיקות הסתבר שאני נשאית של הגן הפגום שיכול לגרום ללבקנות.

וכאן בעצם מגיעה שאלתי:

ילד לבקן יכול להיות תוצאה רק כאשר שני ההורים נושאים את הגן הפגום, במקרה של חתונה עם אדם שאינו נשא הילדים יכולים להיות רק נשאים אך אף אחד לא יהיה חולה בלבקנות.

השאלה היא מתי אני אמורה לספר לבחורים שאני יוצאת איתם על הנשאות??

האם לפני הדייט בכלל לספר על זה (נכון להיום אף אחד לא יודע זאת פרט להורים), הייתרון לספר לפני הוא בעצם שלא הסתרנו כלום והם לקחו את השיקול מראש. אך יש את העניין שזה יכול להרתיע סתם הרבה אנשים שלא באמת יבינו שבנשאות אין שום בעיה ואם הוא לא נשא לא צפויה להיות בעיה, וגם הבעיה של החשיפה בפני כ"כ הרבה אנשים שיש סיכוי שהרבה מהם הם סתם דייטים ולא הבעל המיועד.

וגם אם לא נכון לספר על ההתחלה, באיזה שלב של הקשר כן נכון לספר? אם רואים שמתקדם? ממש לפני חתונה? מתי?? לא רוצה לשבור אמון של אף אחד ומציאות של הסתרת דברים.

תודה על ההקשבה.

מצפה לתשובתכם.



תשובה

שלום וברכה,

ראשית אני מתנצל על העיכוב במתן התשובה, תשובה לשלאתך נכתבה ועקב תקלה היא לא נשלחה ונמחקה.

היטבת להגדיר את השאלות ולמעשה התשובה לדבר זה היא אכן די פשוטה.

ראשית אכן החשוב מכל להבין כי נשאות בפני עצמה אינה כלום למעשה ביחס לדברים, אומנם זה מצריך מודעות ולעיתים גם בירור אבל אומר בחריפות כי מי שאינו מוכן להתחתן עם בן זוג נשא כאשר אין לכך כל השלכה הדבר גובל בטיפשות ואולי אף יהירות.

נשאות ללבקנות מצד עצמה היא שאלה האם בכלל נכון להתערב ולפעול בדרך חיצונית (היינו הליך של הפרית מבחנה ובדיקת העוברים בטרם מחזירים, דרך שנותנת מענה ואפשרות לזוגות שמתברר כי שניהם נשאים ללדת ילדים בריאים במחלה זו ובעוד מחלות רבות) כיוון שלבקנות אומנם יכולה לגרום לפגיעה בראייה אבל לא תמיד ברור כי נכון להתערב בכל מציאות.

ובכל אופן עצם הנשאות כפי שכתבת אינה צריכה להשפיע.

אמת הוא כי יש בורות רבה בנושאים אלו לעיתים, ולכן לספר בטרם נפגשתם הדבר יכול ליצור רתיעה שכלל אין לה סיבה (ואפילו יש סבירות כי בן הזוג עצמו נשא למשהו ואינו יודע על כך, ולכן בירור בעיקרון נכון כגון של דורק ישרים תוך בירור כי הדבר מתאים על פי המוצא של הזוג), ולא יאפשר בחינה אמיתית של הקשר.

נראה כי הנכון לספר זאת בפגישה שלישית רביעית לערך, כאשר מחד הדבר יאפשר ביצוע בדיקה וקבלת החלטה מושכלת אם אכן ימצא כי גם הוא נשא ומאידך לא יהיה עדיין קשר בלתי הפיך מצד הזוג.

ויחד עם זאת, סיפור בשלב כזה יאפשר לקבל את הדברים באופן הנכון שלהם, תוחך הבנה ברובד המקצועי כי רק נשאות אין לכך כל השלכה בדרכ ויותר מכך ברובד האישי, יש כאן אישיות מולנו והדבר לא מצדיק רתיעה ולהיפך.

לסיום אעיר, כי אומנם המציאות שלכם היא כבר לאחר מעשה, אבל יש לבחון היטב היטב את ההצדקה לבצע בירורים כאלו לפני החתונה לסוג הנשאות ובדרך זו שיש ידיעה למה נשאים.

נשמח לסייע, המכון מלווה זוגות רבים עם שאלות מעין אלו, בשלב השידוכין ואף אחרי.

בהצלחה רבה ובשורות טובות

אודי רט

רב משיב מכון פועה