אמצעי מניעה ואמונה בה'

חדשות כיפה מכון פועה 03/06/08 08:12 כט באייר התשסח

אמצעי מניעה ואמונה בה'

שלום רב!!

אני ממש מקווה שזו הכתובת הנכונה לשאלתי..

אני ב"ה כחודש אחרי לידת ביתי השניה ואני כבר לקראת סוף ההריון התחלתי להתלבט האם לקחת אמצעי מניעה אחרי הלידה, הנושא של האמצעי מניעה מאוד מטריד אותי ורציתי לשאול את דעתך בנושא: מצד אחד אני מרגישה שיהיה לי קשה להיות עוד פעם בהריון אני ממש מרגישה שאני רוצה להניק וגם רוצה קצת מנוחה- מן הסתם אתה יודע שליה זה דבר קשה אז אני מרגישה שיהיה לי קשה לעבור זאת שוב בזמן הקרוב. מצד שני שמעתי הרבה רבנים והרבה שיעורים שאומרים שזה חוסר באמונה לקחת אמצעים כי אם יש לך אמונה אז תאמיני שה' ייתן לך יכולת וכוחות לגדל ולעבור את הכול בשמחה.מה שרציתי לדאול את הרב זה האם יש דברים בגו וגם האם זו באמת אמונה אם לא אקח כדורים??

והאם זו עבודת המידות או שלא צריך לבדוק את עצמי בדברים האלו??

תודה רבה!!



תשובה

שלום וברכה,

אכן מניעת הריון הינה שאלת גדולה הן ברובד המעשי שלה והן בבירור מה מקור הדברים בגינם זוג מבקש היתר מניעה.

יחד עם זאת, האמירה שלעיתים נשמעת כי אין כל מקום למניעת הריון, אינה נכונה ואינה עולה בקנה אחד עם המופיע בפוסקים בהם ניתן למצוא תשובות רבות העוסקות בנושא זה.

אם כן, כיצד מיישבים את הדבר.

מחד, הרוח הנושבת בכל מקום בדורנו היא כי חובה למנוע הריון, וכי אשה שאינה מונעת הריון הרי שזה מעשה לא אחראי, ובוודאי שהאשה עייפה ואין לה אפשרות להתמודד עם הריון נוסף אף שהיא מניקה והסבירות להיכנס להריון , אף שהיא קיימת, קטנה. ופעמים ששומעים טענות בדבר מרווח בין ילדים לטובת חינוכם ועוד ועוד.

בעוד שלעיתים, תחושתה הטבעית של האשה וזוג, כי ברוך ה' יש להם כוח אף שהם עייפים מהקימה בלילה, והיו חפצים בהריון נוסף אף שהם ישמחו למנוחה, ואינם רוצים להתערב "ולנהל" 'לקב"ה את העניינים', ועוד ועוד.

ולכן, כל מקרה יש לבחון לגופו, פעמים ומניעת הריון היא הדבר הנכון ביותר לעשות, ולא רק שאינה מעידה על קטנות אמונה אלא להיפך הדבר מעיד על אחריות גדולה, ואין כאן בעצם רצון למנוע הריון נוסף אלא צורך להתאושש להחלים, לנוח ולאגור כוחות.

ופעמים, שמניעת הריון אכן אינה הכרחית, וחיזוק לזוג ולאשה, יכול לסייע, ומאפשר מתוך אחריות ומתוך הכרת הכוחות, להימנע מהתערבות בשפע שהקב"ה נותן, ובפרט כאשר האשה יודעת כי היא מניקה והסבירות כי היא תיקלט להריון, קטנה.

ולכן, מקובלני מרבותי, כי מניעת הריון הינה שאלת הלכתית שיש לבררה מול רב, והטוב ביותר שזה יהיה רב המכיר אתכם באופן אישי, ובטרם יפסוק את דבריו, יהיה קשוב ברוב קשב למציאות העולה מדבריכם, ויוכל לסייע בעצה, בהכוונה בבירור דבר מתוך דבר, כך שהפסק לא יהיה חיצוני אלא יעלה בקנה אחד עם רצון הזוג וכוחותיו באופן האמיתי והנכון ביותר.

בשולי הדברים אוסיף, כי יש הבדל משמעותי מאוד בין התחושות הקיימות כחודש לאחר הלידה ובין התחושות כחצי שנה לאחר לידה, בין הכוחות בגוף ובנפש, ויש להיזהר מלהכריע במסמרות משלב זה על שלב אחר, ללא התבוננות מעמיקה.

מניסיוני הדל, לאחר שיחה כזו, הזוג יוצא עם הבנה מעמיקה לקראת המשך דרכו בין אם ימנע הריון ובין אם לאו.

בהצלחה רבה ובשורות טובות ושפע ברכה ומזל טוב

אודי רט

רב משיב מכון פועה