חנוכה באופק - וזה הזמן להיכרות מעמיקה עם עצי הזית

אין ימים יפים מאלה, כשחנוכה כבר באופק, לנסיעה בין המטעים הצבועים בירוק כסוף עז, והתבשמות מאוויר ההרים הצלול של הצפון

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 31/10/18 11:51 כב בחשון התשעט

חנוכה באופק - וזה הזמן להיכרות מעמיקה עם עצי הזית
בית ג'אן, צילום: נעמי גוטקינד גולן

בתפר שבין מחאות הדרוזים על חוק הלאום מצד אחד, לבין המירוץ לזכר הלוחמים בני העדה הדרוזית שנפלו במערכות ישראל, שיתקיים בבוקר יום שישי השבוע, 1.11 בצומת גולני מצד שני, נמצאת הקריאה של רשות הגליל ומשרד התיירות לטייל בבתי הבד ומרכזי הייצור של מוצרי שמן הזית בכפרי הדרוזים בצפון. אין ספק שגם השתתפות במירוץ, שכל הציבור מוזמן אליו, וגם צירוף מקומות כמו בית ג'אן וחורפיש למפת הטיולים שלנו, יקרבו אלינו את הדרוזים תושבי ישראל, שרבים מהם מרגישים כאילו נפלו בין הכיסאות של הזהות הפלסטינית לזהות הישראלית. ולא מדובר בעשיית טובה למישהו. אחרי סיור שערכתי בשני הכפרים הדרוזים הגדולים הנזכרים, ברור לי שיש שם מספיק אטרקציות למלא יום שלם של חוויות. סיור כזה מתכתב גם עם חגיגות הזית המתקיימות ברחבי הארץ בתום המסיק והאצת אצירת השמן בבתי הבד.

מי שמאמין לא מקבל שרק מקריות זימנה את חג פך השמן, חנוכה, למועד מסיק הזיתים בארץ ישראל. ואין ימים יפים מאלה, כשחנוכה כבר באופק, מנסיעה בין המטעים הצבועים בירוק כסוף עז (היורה רחץ וצחצח את מטעי הזיתים בצפון), התבשמות מאוויר ההרים הצלול, ועצירה במרכז המבקרים של מעבדות ד"ר זיאד דבור בבית ג'אן.

צילום: נעמי גוטקינד גולן

בית ג'אן שוכן על מורדות הר מירון בתוך שמורת הטבע גדולה ועשירה בצמחיית מרפא. הנוף משכר וגם הסיפורים מרתקים. בילדותו, עבד זיאד דבור לצד סבו בכרמי הענבים, שדות הפלחה ושדות המרעה של המשפחה, שמע ואסף סיפורים על הצמחים וסגולות המרפא שלהם מפי ה"סבתות" וזקני העדה, ובבגרותו, אחרי קבלת תואר דוקטור במדעי הרפואה מהטכניון בחיפה, אחרי ששירת במשך שנים הרוקח הראשי של צה"ל בדרגה צבאית בכירה, חזר לכפרו והחל לייצר תכשירי בריאות וטיפוח מעלים של שמן זית ופרחי אורכידיאה. לדבריו הוא מימש כך חלום ילדות לשלב בין הידע המקצועי שלו לאוצרות הטבע של הגליל. את הקרמים, הסבונים, תכשירי העור ויתר המוצרים של המותג שהקים, אפשר לקנות שם במקום.

אבל אם אתם כבר בכפר ג'אן, אל תוותרו על סיור בבית העתיק של הכפר, שנבנה לפני כארבע מאות שנים, ורואים בו איך חיו בארץ במאות ה-16 וה-17. הבית בנוי בצורת קשתות, נטול רהיטים, עם מינימום של מנורות שמן וכלי עבודה תלויים על הקיר, ובמרכז בור מים בצורת פעמון. האטרקציה הגדולה ביותר של המבנה הזה הם המים: נקיים, צלולים וטעימים. בקשו ממי שידריך אתכם בסיור הזה לשאוב ולתת לכם לטעום...

הבית העתיק

הבית העתיקצילום: נעמי גוטקינד גולן

עוד נקודת משיכה בבית ג'אן היא מערת אג'יאל הביזנטית (בשלט הקובע בפתחה לפני שיורדים אליה כתוב אגב מערה פיזנטית...). בימי קדם שמשה המערה הזו ככנסיה סודית של הנוצרים הראשונים בגליל ולמקום מסתור של תושבי הכפר חוות הר הארי. סעו לחווה, יש ממנה תצפית על הרי הלבנון והרי הירדן ואפשר להזמין שם טיולי ג'יפים, סוסים וחמורים.

התחנה הבאה היא בית הבד אבו עפיף בחורפיש. כאן הדגש הוא על שמן הזית עצמו, יותר מאשר על מוצריו, אם כי ניתן לרכוש במקום גם סבוני זית. מנהל המקום, לוטפי, בנו של אבו עפיף, נותן הרצאה על תכונות השמן, סוגיו השונים ואיך מפיקים אותו בצורה מסורתית העוברת במשפחת עפיף מאב לבן במשך דורות.  בין היתר מוכרים שם שמן מזרעי שחליים המסייע להורדת סוכר בדם ולהורדה במשקל, ועוזר במניעת עצירות ושמן מזרעי קצח, שגם הוא עתיר תכונות בריאותיות וטוב גם לטיפוח העור והשיער. אפשר להזמין במקום סדנה להכנת סבון טבעי משמן זית, שילדים ישמחו להשתתף בה.

רוקמות התחרה

רוקמות התחרהצילום: נעמי גוטקינד גולן

בחורפיש שווה להגיע גם אל בית האבן המשכן את מיזם התעסוקה לנשים "רוקמות התחרה". למרבית הנשים הדרוזיות עדיין לא מתירים לצאת מהכפרים למקומות לימוד ועבודה בחוץ, והמיזם החדש יחסית מאפשר להן להתכנס שם פעם בשבוע כדי ללמוד סריגה ולהציע למכירה את פרטי הנוי שהן מייצרות.

מקומות אוכל הם נקודת תורפה של סיור בכפרי הדרוזים, מבחינת הכשרות, וכדאי להביא כריכים מהבית, אבל איבתיסאם פארס המארחת קבוצות של מטיילים בביתה הפרטי בחורפיש, ומוכרת ארוחות שלמות מתבשיליה הדרוזיים המסורתיים, סיפרה שהיא נמצאת עכשיו בתהליך של הכשרת מטבחה וקבלת תעודת כשרות מטעם הרבנות, כך שאולי עד שתגיעו לשם, תוכלו אפילו לאכול אצלה. על כל פנים כדאי לברר את הנושא.