תותר הקפאת ביציות לרווקות

בכנס השנתי של מכון פוע"ה צפוי להתפרסם פסק הלכה המתיר הקפאת ביציות לנשים דתיות ורווקות, בכפוף להתייעצות אישית. הרב שרלו: ההלכה מתנגדת לפתרון מלאכותי שכזה

חדשות כיפה אורי פולק 19/12/10 00:00 יב בטבת התשעא

תותר הקפאת ביציות לרווקות
adobemac-cc-by-sa, צילום: adobemac-cc-by-sa

מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה) צפוי לפרסם השבוע, במהלך הכנס השנתי לציון 20 שנה להיווסד הארגון, כי במקרים מסוימים יתירו הרבנים לראשונה הקפאת ביציות לנשים דתיות ורווקות. עד כה נאסר בתהליך באופן גורף, מחשש שהנשים לא ימהרו להתחתן. כעת יתבשרו הנשים כי ההליך מותר, בכפוף להתייעצות אישית, זאת מחשש אחר - שמא נשים אלה ימצאו פתרון בתהליך ההזרעה.

הרב מנחם בורשטיין, יו"ר מכון פוע"ה, אמר לעיתון "ישראל היום" כי "החשש היה ועודנו שאם בחורה דתייה תדע שיש לה צאנס להביא ילד בגיל 50 היא לא תמהר להתחתן או להביא ילדים. כשידעה שאין היתר להקפאת ביציות הביאה בחשבון שהרכבת נוסעת ואסור לה להיות שאננה בנוגע לשידוך ולהבאת ילדים. אלא שכיום נושא הרווקות המאוחרת הפך לבעיה אמיתית. יש בנות רבות שלא מצליחות למצוא שידוך וחוששות שלא יוכלו להביא ילדים ומוכנות לעשות כל דבר בשביל זה".


מוכנות לעשות כל דבר (צילום: Vivian_Chen-f-cc-by-nd)


לדברי הרב בורשטיין "הדבר הגרוע ביותר הוא אפשרות של הזרעה לרווקות. עוד כשהרב מרדכי אליהו זצ"ל היה חי הוא שמע על רווקות שמגיעות לגילאים מאוחרים ומבצעות הזרעה והורה לעשות הכל כדי לעצור את זה, מכמה סיבות: ראשית, כיוון שאין דמות אב והילד סובל, והיהדות אינה מאפשרת אושר של אחד על חשבון האחר. בנוסף, יש אומרים שהזרעה היא ממש זנות".

אסור לראות בכך את הפתרון

בתגובה לדברים אומר לכיפה ראש ישיבת פתח תקווה, הרב יובל שרלו, כי "יש לחלק את הדיון בשאלת הקפאת ביציות לשני חלקים. חלק ראשון הוא עצם ההיתר להקפאת ביציות, שמבחינת יסודות ההלכה אין בו חידוש מסעיר, ומשעה שהותרו פעולות כירורגיות למטרות אסתטיקה - אין מקום לאסור הקפאת ביציות; חלק שני הוא השאלה האם דרך זו היא הדרך להתמודד עם רווקות מאוחרת, ולהקפיא ביציות כדי שגם נשים בשנות הארבעים והחמישים לחייהן תוכלנה להינשא".

לדברי הרב שרלו, הפתרון של הקפאת ביציות להתמודדות עם הרווקות המאוחרת "מתאים לחלק קטן מהנשים", אולם לדבריו "אסור לנו כרבנים לראות בו את הפיתרון, בשל הסיכוי הקטן מאוד ללדת ילד בטכנולוגיה זו, והסתמכות על כך עלולה לגרום טרגדיה גדולה עקב סיכויי ההצלחה הנמוכים".

עוד מסביר הרב שרלו כי "אותם אלה שסוברים שצריך לדאוג לזכויות ילד שלא נולד סותרים את עצמם, כי לידה בגילאים כה מבוגרים מהווה פגיעה בזכויות הילד". לדבריו, הוא סבור כי "ההלכה מתנגדת לפתרון בעיות באופן מלאכותי כזה".