תהליך לא פשוט

במשרד הקליטה מדווחים על עלייה של 30% במספר המשפחות המאמצות מתגיירים, אבל המצב עדיין רחוק מלהיות מושלם

חדשות כיפה יהונתן שיר 26/11/09 00:00 ט בכסלו התשע

תהליך לא פשוט
יחצ, צילום: יחצ

מעל 300,000 עולים במדינת ישראל אינם יהודים על פי ההלכה, הדבר כמובן מונע מהם להתחתן עם יהודים, ובעיקר מציב את שאלת ההתבוללות בכל פעם מחדש על סדר היום. בשנים האחרונות למעלה מ30,000 עולים החלו תהליכי גיור, חלקם עשו זאת באמצעות תוכנית נתיב של הצבא, וחלקם באופן עצמאי באולפני גיור שונים ברחבי הארץ. תהליך הגיור כנראה איננו תהליך קל. על פי נתוני משרד הקליטה רק כ50% מהאנשים שהחלו בתהליכי הגיור מסיימים אותם, והופכים ליהודים על פי ההלכה.

במסגרת תהליך הגיור לומדים המתגיירים את המסורת היהודית, ההלכות הנדרשות לחיי היום-יום ולמעגל השנה. כחלק מהתהליך ההכשרה ממליצים באולפני הגיור למתגיירים להיקלט בקרב משפחה דתית, שתלווה אותם בתהליכי הגיור. אביגדור לויתן, ראש אגף הגיור במשרד לקליטת עלייה, מבהיר כי המתגיירים אינם חייבים למצוא משפחה מלווה. אך מדגיש כי שליח בית דין לא יפתח תיק למתגייר אם הוא איננו בקשר עם משפחה דתית. "הניסיון מוכיח שבלי משפחה מלווה כל התהליך הוא לא מושלם. אי אפשר ללמוד רק תיאוריה, חייבים גם ידע מעשי" בדבריו מתייחס לויתן לכך שלרוב המשפחה המלווה מזמינה את המתגייר לשבתות ולחגים, ומתלווה אליו גם לתפילה בבית הכנסת ובכך למעשה מצליחה להסביר את היהדות שבין שורות המשנה ברורה.


ואהבתם את הגר


"מהמשפחה המלווה נדרשת מוטיבציה גבוה, והבנת חשיבות העניין" אומר הרב משה קליין, סגן ראש אגף הגיור. "צריך לזכור שזה אחד הרגעים המשמעותיים ביותר בחייו של האדם, ולמשפחה המלווה יש זכות לתמוך בו". הרב קליין רואה את המשימה העיקרית של המשפחות התומכות במתגיירים, כאחריות למסירת התורה שבעל פה, שכן התורה שבכתביו נלמדת במשך תקופה ארוכה במכוני הגיור.

כיצד משפחה שאיננה מושלמת יכולה להיות מודל לחיקוי?

"הענווה של משפחה, לדעת שהיא איננה משפחה מושלמת היא חשובה מאוד. אבל חשובה יותר היכולת להראות לגר כי אנשים מאמינים אינם אנשים מושלמים, וכי תמיד יש לאן להתקדם. אדרבא, משפחה שתהיה מוכנה לפתוח את ליבה בפני הגר, לספר על הקשיים והתמודדות שבין האדם לאלוקיו - זה נהדר"

לא כל משפחה מוכנה לקחת על עצמה את האחריות לגיור

"תפקיד המשפחה להיות כמה שיותר פתוחה ומחבקת כלפי המתגיירים. לא עלינו המלאכה לגמור, אנחנו צריכים לעשות את המירב, ולהדביק את המתגייר בעבודת אלוקים. חשוב לזכור שבסופו של דבר לא המשפחה היא המגיירת, זהו תפקידו של בית הדין. בית הדין שוקל את כל התנאים ומחליט בסופו של דבר על אישור של הגיור. אדרבא, אם המשפחה תזהה שכל התהליך אצל המתגייר הוא מן השפה ולחוץ - חובה עליה להסב את תשומת בית הדין לכך."

בגלל החרדים המתגיירים סובלים

לויתן, המשמש כראש אגף הגיור מזה שש שנים, מספר כי השערוריות האחרונות סביב ביטולי הגיורים של הרב דרוקמן גרם לירידה משמעותית בנכונות של משפחות ציוניות ללוות את המתגיירים. " אם לא היו כל השערוריות של אותם עסקנים חרדים מארה"ב, המצב היה הרבה יותר טוב", אומר לויתן. לדבריו התערבותם של החרדים בנושא הגיור יצרה אווירה רעה בקרב המתגיירים והמשפחות המלוות. משפחות המלוות את המתגיירים שואלות את עצמן כעת האם התהליך נכון? והאם יש להירתם אליו, דבר שלא היה קיים בעבר. "הם יגיעו לבית דין של מעלה וישלמו את המחיר" אומר לויתן שבקולו מורגשת המועקה הגדולה, אותה הוא מרגיש בשביל המתגיירים והמשפחות שנקלעו שלא בצדק לטענתו למאבק.