"תביעות נזיקין מעכבות גיטין"

בית הדין הרבני בנתניה קבע בפסק דין שנתן כי הגשת תביעות נזיקין בין בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין, מובילה לעגינות האישה. בג"ץ ידון בשאלה

חדשות כיפה אורי פולק 01/02/11 00:00 כז בשבט התשעא

"תביעות נזיקין מעכבות גיטין"
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

בית הדין הרבני בנתניה קבע באחרונה כי הגשת תביעות נזיקין בין בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין, מובילה לעגינות האישה - כך מפסק דין שמסר באחרונה. בפסק הדין נקבע כי אישה שהגישה תביעה נזיקין נגד בעלה בגין סרבנות גט לבית המשפט למשפחה, למעשה מעגנת את עצמה.

בפסק הדין שניתן על ידי הדיינים מיכאל עמוס, שניאור פרדס ואריאל ינאי, דנו הדיינים במקרה בו בני זוג נישאו בשנית, כשהאישה תביעת גירושין, ואילו הבעל הגיש תביעה לשלום בית. הדיינים לא נענו לבקשת שלום בית, זאת למרות שחלק מהטענות של האישה התבררו בדיון כלא נכונות, אך נפסק ש"אין האישה רוצה את בעלה ולא מן השפה ולחוץ". בשלב זה, תיק הגירושין נסגר.

בני הזוג לא קיבלו את פסיקת בית הדין וגיבשו הסכם משותף ביניהם, מאוחר יותר. קודם מסירת הגט לאישה הבינו הדיינים כי הבעל אולץ להתגרש מאשתו בשל תביעת נזיקין שזו הגישה נגדו לבית המשפט למשפחה, בסך של 1,400,000 שקלים, בטענה כי הוא גורם לעיגונה וסרבן גט. בשלב זה ביקש הבעל מהדיינים להבין כי הוא איננו סרבן גט, מפני שלטענתו דווקא אשתו היא זו המעכבת את מסירת הגט, זאת מפני שהיא מסרב לבטל את תביעת הנזיקין האזרחית ובכך מונעת את חלוקת הרכוש בין השניים - מהלך המובא בפסק הדין הרבני.

"אולי תתעורר האישה מתרדמתה ועקשנותה ותבין ותשכיל אולי, שהיא זו סרבנית הגט במקרה דנן, והיא זו שמעגנת את עצמה", כותב בפסק הדין הדיין שניאור פרדס, אשר הגדיר את ההתדיינות בין השניים כ"מקרה עגום". הדיין פרדס הוסיף וציין הפסק הדין כי "לא ייתכן מצב בו האישה תעקוף "בדלת האחורית" את קביעות בית הדין הרבני באמצעות תביעת הנזיקין, שעצם הגשתה הופכת את הגט למעושה שלא כהלכה ולריבוי ממזרים בישראל".

תביעות הנזיקין גורמות לעגינות הנשים

גם הדיין אריאל ינאי כתב בפסק הדין כי "מבחינה הלכתית טהורה, מדובר כאן בנושאים החמורים והמהותיים ביותר בדין האישי - כשרותו של הגט והחשש מפני ממזרות. באם התופעה הקשה הזו של הגשת תביעות נזיקין תתפשט ותתרחב ללא הצבת מחסומים ברורים - סופה מי יישורנו?".

בכך פנו הדיינים למערכת המשפטית בישראל, כדי שזו תתערב בסוגיה ותכיר במצוקתם של בתי הדין נוכח תביעות הנזיקין האזרחיות. "אנו פונים בבקשה מעומק לב לגורמי המשפט בישראל להימנע מטיפול בתביעות הנזיקין. מטרתם הרי להיטיב עם מגישי התביעה, אולם בפועל נגרם להם נזק ישיר ועוגמת נפש. הליכים אלו מביאים את התיקים למבוי סתום, והם-הם הגורמים לעגינות של שנים", כותבים הדיינים בפסק הדין. עוד הביעו הדיינים התנגדות להגשת תביעת נזיקין גם לאחר מתן הגט, מהלך הנהוג כפיצוי על שנות העיגון, שכן אז מתעוררת שאלה הלכתית אחרת של "גט מוטעה".

בעקבות פניית הדיינים יובא הדיון בפני בית המשפט העליון, אשר התבקש על ידם להתייחס לשאלתם ולנסות ולפתור את מצוקת מסירות הגט.