רק שתחזרו הביתה בשלום.. מהבחינה

שנת הלימודים בשיאה ואיתה מגיעה עונת הבגרויות. איך מארגנים את הזמן, מה כדאי ללמוד ומה כדאי לעשות ביום הבחינה. ד"ר אביחי קלמרן כאן לעזור ורק אל תקבלו בלק אאוט

חדשות כיפה ד"ר אביחי קלרמן 21/01/14 17:23 כ בשבט התשעד

רק שתחזרו הביתה בשלום.. מהבחינה
יחצ, צילום: יחצ

עונת הבגרויות החלה ואיתה באים הלחץ ואי הוודאות, הנובעים מחוסר הידע איך מתמודדים ומתארגנים נכון לקראת הבחינות. ציוני הבגרות מהווים נדבך חשוב בקביעת המקצוע העתידי שאותו נבחר ללמוד ובו נבחר לעסוק, ובהיותם משפיעים על עתידנו כדאי לקחת את העניין ברצינות הראויה ומתוך אחריות גדולה שמניעה אותנו להשקיע ולעבוד קשה, אך לא מתוך לחצים המפריעים להשגת התוצאה. מתוך רצון לסייע בידכם אספנו כמה תובנות על ארגון הזמן והלמידה ועוד כמה דברים שיעזרו לנו לצלוח את התקופה והבחינות בשלום ובהצלחה.

זכרו שזו תקופה בה אנו לומדים לקחת אחריות על דברים רבים באינטנסיביות וברמות תכנון. ולא פחות חשוב לומדים את הערך של עזרה הדדית, תמיכה של הורים ומורים, והכרת הטוב.

ארגון הזמן

הסתכלו קדימה וקבעו לכם סדר יום קבוע שבו יש זמן לא רק ללמידה, אלא גם למנוחה ומעט פנאי. המח האנושי אינו יכול להיות בפעולת למידה כל הזמן ועליכם לתת הפוגה לחשיבה כדי להפנים את החומר. יש לזכור כי למידה ערב הבחינה בצורה גדושה ומרובה, אינה יעילה והזיכרון שלנו לטווח קצר פחות יעיל מרעהו שזוכר לזמן ארוך יותר.

נסו ללמוד את עצמכם אם אתם: "טיפוס של יום", או של ה"לילה", לעיתים תגלו כי הפוגה הכוללת שינה טובה של שעה בשעות אחר הצהריים, עושה פלאים עם המשך היום והלילה וההספק הוא מרובה. קבלו החלטה על רצף למידה סביר של שעה עד שעה וחצי שבו לומדים ו...לומדים, ללא הסלולר על כל הכרוך בו (יש במכשירים האלה כפתור קטן ויעיל שסוגר אותם...), ללא המחשב או מסך אחר, רק אתם והחומר הכתוב. חלקנו לומדים טוב יותר בקבוצה או בחברותא אפשר לתאם את זמני המנוחה, אבל תמיד לשמור קצת זמן לפנאי אישי.

צרו לעצמכם יעדים קצרי טווח של זמן למידה או חומר, כמו: שעה למידה ואחר כך ארוחה, או מספר תרגילים והפסקה לאכילה.

ארגון הלמידה

ממה כדאי ללמוד, מהספר? מהמחברת? מסיכומים? מגוון המקורות מעט מבלבל... ראשית בדקו שיש לכם את מסמך המיקוד של החומר לבחינה המתאים לשאלון שבו את נבחנים (נמצא באתר האינטרנט של משרד החינוך). לאור הרשימה המעודכנת בדקו שיש לכם את הספר המומלץ על ידי בית הספר וסיכומים עדכניים. המלצתנו היא לעבור ביסודיות על כל החומר בצורה מעמיקה ולראות כי אתם מבינים היטב את הדברים. הסיכומים נועדו לחזרה ושינון והם אינם תחליף לחומר הלמוד עצמו, בדרך כלל יהיו חסרים בהם דוגמאות, ציטוטים ופרטים, שבהם כדאי להרבות בתשובות לשאלות הבחינה. במקצועות רבי מלל כדאי לבנות תקציר עם הדגשות של נקודות מרכזיות. לעיתים המורה כבר הכין תקציר אפשר בעזרת מדגש להפוך אותו לכלי חזרה יעיל. לאחר החזרה על החומר עברו לשלב השאלות והתרגילים, כדי לבדוק אם אתם מיישמים נכון את החומר הנלמד. השאלות הקשות הן אלה שבהן אתם נדרשים ליישם את החומר בחיווי דעה (מה לדעתך...), או לנתח מובאה על סמך הנלמד.

מצאו והשיגו בחינה מעודכנת (שנה שנתיים אחורה) ובדקו כמה (נקודות) אחוזים ניתנים לכל נושא בתוך הבחינה וחלקו את הלמידה בהתאם, אין טעם להשקיע בנושא מסויים, או מושגים מעבר לאחרים אם הם לא בעלי ניקוד יותר גבוה. שימו לב עד כמה נדרש בבחינה פירוט, ציטוט והבאת דוגמאות, לרוב אינכם נדרשים לדעת הכל! כדאי להשיג בחינות ולענות בבית על שתי בחינות בכל מקצוע גם ללא בדיקת המורה, על מנת להתרגל כיצד מתאים לכם לענות? איזה נושא ראשון? איזה סוג שאלות? ועוד.

חלקו מראש את זמן הבחינה לפי חלוקת הנקודות, ושימו לב לאפשרויות הבחירה בין הנושאים והשאלות בתוך הנושאים, כדי לחסוך זמן בעת הבחינה עצמה. זכרו על כמה שאלות צריך לענות בסך הכל.

אם גיליתם כי אתם מקריאים לעצמכם את החומר, כנראה שאתם בעלי ערוץ למידה שמיעתי חזק. טיפ קטן: הקליטו בסמרטפון את עצמכם מקריאים את החומר ונצלו זמן של נסיעה, או הליכה לחזרה בעזרת השמיעה של מה שלמדתם, לרבים מאיתנו זה מסייע לפחות כמו קריאה.

הבחינה

ההגעה לבחינה צריכה להיות בזמן!!! אחרי לילה של שינה טובה ורגועה של לא פחות משבע שעות, וארוחה מזינה ומלאה (המנעו ממזונות שנותנים מכת סוכר בבת אחת, לאחר שעה תחול ירידה בריכוז, עדיף פחמימות כמו לחם וכדומה) כדי לנטרל עייפות ורעב. עם קבלת הבחינה קראו את כולה וסמנו את השאלות שקופצות לכם לעיניים ונראות לכם מוכרות וידועות. התחילו לענות על השאלות ה"בטוחות" מבחינתכם - הסדר לא משנה - רק זכרו לכתוב את מספר השאלה. לאחר מכן עברו לשאלות הבאות והשקיעו יותר זמן בשאלות מרובות נקודות. עדיף לענות על שאלות שיש ספק לגביהן מאשר לא לענות בכלל, אם אינכם בטוחים בתשובה הפעילו את ההיגיון וכתבו כל מה שאתם זוכרים - עדיפה תשובה ארוכה שחלקה נכון מתשובה קצרה ומהוססת.

בסוף הבחינה בדקו שעניתם על מספר השאלות הנדרש, ואם נותר זמן עברו והשלימו פרטים ודוגמאות, אל תשקיעו יותר מידי זמן בקווים וסימונים, זה מיותר ולא נדרש.

בהצלחה

ד"ר אביחי קלרמן הוא מרכז החוג לחינוך במכללה האקדמית הרצוג