פני הדור כפני הפייסבוק

לילד שלכם יש 532 חברים בפייסבוק? הגיע הזמן שתתפסו אותו לשיחה. יוני לביא על האחריות של ההורים בעידן הפייסבוק

חדשות כיפה הרב יוני לביא 17/02/11 00:00 יג באדר א'

פני הדור כפני הפייסבוק
boltron-cc-by, צילום: boltron-cc-by

מי שאמר שבני הנוער היום גולשים בפייסבוק, פשוט לא יודע על מה מדבר. הם גרים בפייסבוק. מחקר מקיף על הרגלי הגלישה של הנוער שהתפרסם השבוע, טוען שהם מבלים ברשת 5.4 שעות ביום. חשבון פשוט נותן את התמונה הבאה: נער ישראלי ממוצע מגיע לגיל שמונה עשרה כשהוא בעצם רק בן ארבע עשרה! אלפי השעות שבילה במשחקי מחשב, צטים, פייסבוק או סתם שוטטות ברשת, מצטברים לארבע שנים מהחיים שלו. אתם קולטים? לצה"ל הוא הולך להתגייס לשלוש שנים במקרה הטוב. באינטרנט הוא כבר שירת ארבע, וכל זה בלי להתכוון בכלל.

ולמרות זאת, בזבוז הזמן הוא דווקא הבעיה השולית. הפגיעה עמוקה ומהותית הרבה יותר מאשר זמן יקר שיורד לטימיון. הטכנולוגיה אינה מספקת לנו רק אמצעי תקשורת טכניים שיהפכו את החיים לנוחים יותר. היא מעצבת מחדש את פניו של הדור הבא.

"הכלי הוא המסר" אמר ההוגה האמריקאי מרשל מקלוהן, בקובעו שֶכְּלִי אינו רק אמצעי טכני להעביר מסרים. הוא משפיע ומעצב את נפשו של המשתמש בו. פניו של דור הפייסבוק, האייפון והסמס ייראו אחרת לגמרי מאלו של זה שקדם לו.


לייק? (צילום: Jacob Bøtter-cc-by)


מה זה חבר?

אם בעבר חברות היתה שם נרדף למערכת יחסים עמוקה, חוויות משותפות, היכרות מעמיקה, לא עוד. בעולמו של הפייסבוק מספיקים שני קליקים כדי להפוך זר גמור לחבר שלך. התוצאה העגומה היא שלכל דרדק בכיתה ה עשויים להיות 564 חברים בפייסבוק, כשבגלל זה אין לו זמן לשלושת החברים האמיתיים שהיו יכולים להיות לו בחיים.

מבלי שהרגשנו הפייסבוק גם משדר מסר סמוי אך הרסני מיהו האדם. ערכו כבר אינו תלוי במעשיו הטובים, אישיותו ומידותיו אלא ב...פֵייס שלו, כלומר בתמונות האטרקטיביות גדושות הפוזה שהצליח לייצר, וכתוצאה מכך במספר החברים וכמות הלַייקים שהצליח לגרוף בפייסבוק. ועוד לא אמרנו מילה על צורת הדיבור הזולה, סגנון המחשבה השטחי, האורך של המשפטים ואובדן הריכוז ויכולת ההתמקדות במשהו שאורכו גדול יותר מסמס. כל הנ"ל היה נכון גם אם אמצעי התקשורת היו עוסקים יומם ולילה רק בהרבצת תורה והוספת יראת שמים. אלא שלאחרונה גונבה שמועה לאוזניי שפה ושם מתגנבים לשם גם תכנים מסוגים אחרים לגמרי...

האם יש עוד מה לעשות?

ילדים ובני נוער כמעט ולא מסוגלים להתמודד לבד עם עוצמתם הדורסנית של אמצעי המדיה. ההורים חייבים לבוא לעזרתם בהצבת גבולות, סינון, ביקורת ותמיכה. מעבר לכך מומלץ לכל אדם: להגביל את השעות ביום בהם הוא צמוד לסלולארי ולרשת, מותר לא לענות לשיחה בסלולארי ובוודאי לא כשאתה באמצע משהו אחר (שיחה עם בן אדם, תפילה, ארוחה משפחתית). עלינו לשים לב שאמצעי הטכנולוגיה משרתים את החיים ולא בולעים אותם ומשתלטים עליהם מבלי שנרגיש.


הרב יוני לביא, מנהל מוקד הנוער "חברים מקשיבים" בטלפון ובאינטרנט

המאמר המלא יתפרסם בעלון "מעייני הישועה"