נתוני פתיחה חלשים

עם פתיחת שנת הלימודים, מתמודדים במנהל לחינוך דתי עם ירידה במספר בתלמידים. חברת פורום הממ"ד מעריכה: ההקצנה במגזר השפיעה על הנתונים

חדשות כיפה אורי פולק 01/09/10 00:00 כב באלול התשע

נתוני פתיחה חלשים
andrea2382-cc-by, צילום: andrea2382-cc-by

למעלה ממיליון וחצי תלמידים החלו היום (ד) את שנת הלימודים התשע"א בכ-4,250 מוסדות הלימוד של משרד החינוך. במנהל לחינוך הדתי מתמודדים עם נתוני פתיחה חלשים, נוכח צמצום במספר התלמידים בחינוך הממלכתי דתי.

בעקבות הנתונים החליט יו"ר המנהל לחינוך דתי, אברהם ליפשיץ, להורות על הקמת ועדה שתבחן את הסיבות לעזיבת התלמידים את המוסדות הממלכתיים-דתיים, לטובת מסגרות לימוד אחרות. מהנתונים מסתמן כי הקיטון במספר התלמידים נובע מנשירתם למסגרות לימוד אחרות ולא כתוצאה מקיטון טבעי באוכלוסייה.


במעבר מהגן לבית ספר רבים בוחרים בחינוך החילוני

(צילום: photomequickbooth-cc-by-nd)


למעלה מ-30% מהתלמידים הנוטשים את החמ"ד, עושים זאת במעבר שבין גני הילדים, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים. לא מדובר על תלמידים בודדים, מספר התלמידים העוזבים את החינוך הדתי אל החינוך החילוני - גבוה מאוד, בעיקר בפריפריה.

בוועדות המחוזיות של החמ"ד מתכוונים להיעזר בגורמים חיצוניים בעלי השפעה, כגרעינים תורניים, ישיבות הסדר ומדרשות ורשתות חינוך עצמאיות - זאת כדי להשאיר כמה שיותר תלמידים במסגרות החינוך הדתיות. תוכנית חדשה תוביל במהלך שלוש השנים הבאות שינויים מערכתיים ואף מהלכי שיווק ופרסום, לשיפור המציאות הקיימת.

הפתרון: לפעול לכך שבתי הספר בחמ"ד יהיו טובים יותר

"עם כניסתי לתפקיד לפני כארבע חודשים, התברר לי שכמדי שנה אנחנו מפסידים בין 20 ל-30 אחוז מתלמידינו. כיוון שכך, בחרנו להקים ועדה לבדיקת הנתונים, מתוך דאגה לכך שתלמידי ישראל ימשיכו במסגרות חינוך דתיות אשר יעניקו להם ולו את החינוך הבסיסי ביותר, כקריאת שמע", אומר לכיפה ראש החמ"ד, אברהם ליפשיץ.

ליפשיץ מסביר כי מרבית התלמידים אינם ממשיכים ממסגרות החינוך של גני הילדים בחמ"ד ובתי הספר היסודיים אל החינוך העל-יסודי, כיוון שלהערכתו הורי התלמידים, המשתייכים על פי רוב למגזר המסורתי או החילוני, מסתפקים בחינוך תורני דווקא עד לגילאים אלו. "הפתרון הברור מבחינתנו, מעבר למסקנות הועדה, הוא להמשיך ולפעול כדי שבתי הספר בחמ"ד יהיו טובים יותר - כך שהם ימשכו את ההורים להישאר במערכת החינוך שלנו", מסביר ליפשיץ.


כיתות ריקות? ישיבות הסדר, גרעינים ומדרשות יתגייסו לעזור

(צילום: ajari-cc-by)


פועלים למניעת זליגות מקומיות

בשיחה עם כיפה מביעה נחמה קירשנבאום-אבינר, חברת פורום ההורים למען בתי הספר הממלכתיים דתיים, צער עמוק בעקבות הנתונים. "לא מדובר בהפסד של מערכת החינוך הדתית לאומית, אלא של הציבור הדתי לאומי ככלל, כיוון שאנו מאבדים כאן הון אנושי יקר במיוחד. ייתכן וההקצנה במגזר הדתי בפרט ובמדינה בכלל, מהווים חלק מהסיבות לאחוזי הפרישה מהחמ"ד", אומרת אבינר.

לדבריה, "על ראשי החמ"ד ומועצת החמ"ד לפעול ולעשות כדי לתקן את המציאות הזו ולהביא לנתונים חיוביים לקראת השנה הבאה". פורום ההורים למען בתי הספר הממלכתיים דתיים הודיע כי יקח חלק בכל החלטה של החמ"ד כדי לסייע בהתמודדות עם המציאות הנוכחית.

"כבר היום אנו פועלים למניעת זליגות מקומיות של קבוצות תלמידים ממערכת החינוך הדתית, אך ישנם אתגרים מערכתיים הטעונים טיפול", מציינת אבינר, "אני משוכנעת כי אם הפורשים מהחמ"ד היו נשארים ודורשים את המגיע להם ממערכת החינוך ומראשיה, מצבם ומצבנו היה טוב יותר".