מתמודדים עם ההטרדות

הקיבוץ הדתי עורך כנס בנושא מניעה וטיפול בהטרדות מיניות: האם ניתן להכיל בקהילה את התוקף ואת הנפגע?

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 24/11/09 00:00 ז בכסלו התשע

מתמודדים עם ההטרדות
quinn.anya-cc-by-sa, צילום: quinn.anya-cc-by-sa

בשנים האחרונות חל מהפך ביחסו של העולם הדתי להטרדות מיניות. מנושא שהושתק במשך שנים והיה נחלתם של נשים בלבד, החלו ארגונים וגופים שונים לעסוק בנושא בפומבי ולעורר את דעת הקהל.

תנועת הקיבוץ הדתי תקיים כנס מיוחד שיתמקד במניעה וטיפול בהטרדות מיניות. בכנס ישתתפו מזכירי הקיבוצים, רכזי חינוך, מורים, מחנכים וגורמים נוספים בקיבוצים ובתנועה.


במהלך הכנס ידונו הדוברים בדרכי ההתמודדות של הקהילה ומערכת החינוך עם סוגית ההטרדות המיניות, ובשאלה המורכבת - האם וכיצד יכולה הקהילה להכיל בתוכה את התוקף ואת הנפגע?


בהרצאות ובסדנאות יעלו המשתתפים נושאים רגישים ובהם: אשליית הביטחון בקיבוץ - מה אנחנו יודעים, מה איננו יודעים, ומה איננו רוצים לדעת על פגיעות מיניות. האם חייבים לדבר על זה? וכיצד מנווטים בין שמירה על פרטיות לזכות הציבור לדעת?


"אני מברכת על הכנס הזה" אומרת הרבנית יהודית שילת מהפורום למניעת הטרדות בציבור הדתי. "נפלא שקהילות לוקחות אחריות לטפל בעצמן בבעיה. הדרך הטובה ביותר לטיפול בבעיה של הטרדות זה בתוך הקהילה. הקהילה צריכה לקלוט חזרה את הפוגע ואת הנפגע. לדעתי, צריך לדון כל מקרה לגופו, אבל בהרבה מקרים אין ברירה אלא להכיל את הפוגע חזרה, לאן נשלח אותו, לקהילה אחרת? כמובן שמאוד חשובה עמדתה של הנפגעת בשאלה הזו. חלק מהבעיות של קהילה זה מקרים כאלה וצריך לדעת איך להתמודד. יישר כוח על היוזמה לכנס, לפורום תקנה יש הרבה מה לתרום בתחום".


"הדחיפה לעריכת הכנס נבעה מהשטח, המתמודד עם קשיים הולכים וגוברים בתחום רגיש זה" אומר נחמיה רפל מזכ"ל הקיבוץ הדתי. "התנועה הגיעה להכרה שיש חשיבות רבה בליבון מוקדם של הנושאים הנוגעים להטרדות המיניות וההתמודדות עימן, כדי לתת לכל הגורמים שעלולים להיתקל במקרים כאלו את הכלים לטיפול נכון תוך הפגנת שילוב של נחישות ורגישות. התייחסות לנושא זה כאל טאבו עלולה להביא למשגים, הכבדת הנזק שנגרם לקרבן ועיכוב בטיפול בפוגע".