מיחזור. גם אתה יכול

רוצים להיות ירוקים ולא יודעים איך? הלל אפלבום עם עצות שאולי לא יצילו את העולם אבל בהחלט יעזרו לו

חדשות כיפה הלל אפלבום 26/10/09 00:00 ח בחשון התשע

מיחזור. גם אתה יכול
ThreadedThoughts -cc-by-nd, צילום: ThreadedThoughts -cc-by-nd

נושא איכות הסביבה עולה יותר ויותר לסדר היום הלאומי והעולמי. גם אם יש נקודות שנויות במחלוקת, הרי שלית מאן דפליג שהשפעת האדם על הסביבה היא קשה. אולם מה יכולים אנחנו, אנשים מן השורה לעשות לאחר שקראנו מאמר מפחיד או צפינו בסרט מעורר מחשבה. האם יש לנו דרך להשפיע על ההתחממות הגלובלית? על הכחדות של מינים? על בירוא יערות העד? על זיהום האויר? האם אין לנו אלא לצקצק בלשון ולהפוך עוד דף בעיתון?

לא. יש לנו מה לעשות. בהמשך נסה להציג כמה דברים פשוטים שיש ביכולתנו לעשות - רובם ככולם לא עולים כסף (מה שלא לכולנו יש בשפע). המאמר נכתב בלשון זכר אולם כמובן גם הנשים יכולות וצריכות להשתתף במאמץ להציל את עולמנו.


מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?


אז קמת בבוקר, התפללת

לבית הכנסת כמובן שהלכת ברגל. חסכת כסף, עשית כושר וגם צמצמת את הפגיעה באיכות האוויר...

יש לך היום קצת זמן, אתה שולף מהשקית

שקיות פלסטיק הן נזק כי אין דרך פשוטה למחזר. מה עושים? לוקחים לקניות שקי בד. בשקיות הניילון המיותרות עושים שימוש חוזר.

ירקות מכין לעצמך סלט

את הקליפות והשאריות של ירקות ופירות לא זורקים לפח! אפשר להכין מהם קומפוסט (זבל לדישון הגינה). בניגוד לשמועות, קומפוסט שנעשה כמו שצריך אינו מסריח ואינו מוקד לזבובים. אם אין לכם גינה משלכם תוכלו להציע את הדשן לשכן.

אוכל יוגורט

אין דרך למחזר קופסאות פלסטיק של יוגורט, גבינה וכדו. אפשר לשטוף אותם ולתת לגן הילדים לצורך יצירות אומנות. נכון שבסוף זה מגיע לאשפה, אבל דחינו את הקץ ואולי בקרוב תמצא דרך לנצל את הפלסטיק הזה.

ומחסל קופסת טונה

פחיות מתכת של שימורים עדין קשה למחזר, לצערנו.

מוזג לעצמך את שארית מיץ התפוזים שבקבוק

בקבוקי פיקדון ניתן להחזיר למוקדים ברשתות ולקבל בגינם החזר כספי. אם אין לכם פנאי לזה, בררו אם יש מישהו באזור הנוהג לאסוף אותם (אפשר שהסניף המקומי יאסוף את הבקבוקים ויקדיש את הרווחים לצדקה). בקבוקי פלסטיק של ליטר וחצי משליכים במיכלים המיועדים לכך. למיכלים הללו ניתן להשליך כל בקבוק פלסטי שהוא (כולל חומרי ניקוי, חלב, שמן קטשופ וכדו).

בזמן הארוחה אתה מסיים לקרוא את העיתון

עיתונים ושאר ניירות משליכים לפחים המיועדים לכך. שימו לב: אין לשים במיכלים קרטונים של חלב ומיץ, אבל אפשר לשים תבניות ביצים, מחברות ישנות, חוברות עבודה של הקיץ, פלט של מחשב (אלא אם הבאתם אותו לגן הילדים כדפי ציור)

מעיין בדוחות מהבנק

רוב הבנקים מוכנים כיום לשלוח לכם את החשבונית בדוא"ל. זה חוסך המון ניירת. אמנם היה ראוי שהבנקים שחוסכים הון עתק משיטות אלו יפנו חלק מהחיסכון אלינו הלקוחות בהנחה בעמלות, אולם לפחות חסכתם כמה עצים בדרך זו

ובחשבונות הטלפון

כנ"ל עם חברות הטלפון, החשמל, האינטרנט - כולם עוברים לאט לאט לחשבוניות בדוא"ל.

אחרי האוכל והברכה אתה מתפנה לטפל קצת בבית. ראשית אתה מחליף את הבטריות בשלט

בטריות ישנות לא משליכים לאשפה הרגילה! זה מזהם גדול מאד. חפשו באזור מיכל לאיסוף סוללות.

אחר כך אתה פותח את הארגז

את הקרטון של האריזה משליכים במיכלי איסוף הקרטונים הנמצאים לרוב ליד סופרמרקטים. פלסטיקים וקלקר אין דרך למחזר כרגע.

של המיקרו החדש שקניתם ומרכיב אותו על השיש במטבח. אחרי זה אתה מחליף את ה CD במחשב הנייח

מיחזור פסולת אלקטרונית דורש כיום קצת יותר השקעה. יש מספר חברות האוספות פסולת כזו. אחת מהן היא חברת סנונית מחזור ויש לה נקודות איסוף בכל מיני מקומות בארץ.

לבסוף אתה יוצא וגוזם את השיח שיצא יותר מדי לרשות הרבים

את הגזם אין להשליך לאשפה הרגילה. לרוב הרשויות יש נוהל נפרד לפינוי גזם. התענינו במוקד הרשות המקומית שלכם.

עכשיו אתה כבר קצת מותש. זה הזמן לשתות פחית של משקה תוסס

גם פחיות משקה ניתן למחזר, בדיוק כמו בקבוקים.

זהו אפשר לצאת לעבודה!


כל זה כאמור, לפני שדיברנו על נושאי סביבה שדורשים השקעה כמו מעבר לאנרגיות חלופיות (שמש ורוח). אם תפעלו על פי ההמלצות, כמות האשפה שתצא מביתכם לפחי האשפה העירוניים תקטן משמעותית (בין 50% ו 70% של חסכון).

אם זוכרים שכל יום מייצר אזרח ממיצוע כ 1.5 ק"ג פסולת, הרי שאם כולנו נקפיד למחזר רק את מה שניתן בקלות, בלי השקעה מרובה, נצליח לחסוך טונות של פסולת שלא תגיע למטמנות.


נכון, לא הצלחנו עדין למחזר את כל פח האשפה שלנו. שאריות אורגניות מן החי עדין יושלכו לפח. יש עוד מה לעשות, אבל אני מקווה שקיבלתם רעיונות איך לצמצם את מספר הפעמים שאתם נאלצים לסחוב שק אשפה למיכל האשפה העירוני הקרוב...