ליברמן לא לבד

תומך לא צפוי לישראל ביתנו: הרב ישראל רוזן בעד ברית הזוגיות. בצהר מתנגדים

חדשות כיפה אדם צחי 12/02/09 00:00 יח בשבט התשסט

ליברמן לא לבד

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, יקבע מי יהיה ראש הממשלה הבא/ה של ישראל. אחד מהעקרונות אותו הציב כתנאי לכניסה לממשלה הוא ברית הזוגיות. עד היום, מי שרצה להתחתן מחוץ לרבנות ולקבל את הזכויות המגיעות לזוגות נשואים, נאלץ להתחתן בנישואים אזרחיים בחו"ל. לחילופין, עמדה בפניו אופציית ה"ידועים בציבור", בני זוג המקיימים מסגרת משפחתית למרות שאינם נשואים זה לזו, וזכויותיהם בחוק מוגבלות.

ליברמן מעוניין להקים במדינת ישראל מסלול נישואים חילוני לחלוטין, המוכר על ידי מדינת ישראל לכל עניין ודבר, דבר שעד כה זכו לו רק זוגות שהתחתנו באמצעות הרבנות. לאור ברית הזוגיות שעל הפרק, האם על הציבור הדתי לאומי לעמוד על הרגליים האחוריות או להשלים עם המצב?


אפשר גם אחרת? (צילום: candyonthebeach -cc-by-nd)


הרב רוזן: מתנגד לנישואין אזרחיים בעד ברית הזוגיות

הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת, טוען כי ההתנגדות שהתעוררה לברית הזוגיות הינה סביב הסמליות שבדבר, ולא מסיבות פרקטיות: "ההתנגדות של הציבור, בעיקר החרדי, היא בגלל שהנושא הפך למין אבן בוחן של הציבור הדתי הנאבק על צביון המדינה. הנקודה היא שהעניין מבטא כאילו נסיגה מדמותה היהודית של המדינה. מבחינה מעשית, דיברתי בעבר ואני עדיין עומד בדעתי שבעצם אפשר לקבל את זה. יתר על כן, אני אפילו חושב שיש לי קרדיט על הרעיון לקרוא לזה "זוגיות" ולא "נישואים אזרחיים". אני מחשיב את הסמנטיקה הזו כי יש לה משמעות חברתית וגם הלכתית - הנישואין זה מוסד. אני מתנגד בכל תוקף לנישואין אזרחיים אבל בעד ברית הזוגיות.


מי שרוצה להיכנס למוסד הנישואין - מוסד הנישואין הוא רבני. זוגיות, דווקא בגלל שאינה נקראת נישואין, מפחיתה את הערך ההלכתי של המציאות. מכיוון שהמעמד לא נקרא "נישואין", מבחינה הלכתית אין את בעיית הצורך להיפרד בגט, והרי זה החשש של הציבור החרדי, שאנשים ייחשבו נשואים על פי ההלכה אבל ייפרדו ללא גט. מבחינה ציבורית, לא רק שזה משחרר את לחץ ההתנפלות על הרבנות, אלא שזה משחרר הרבה בעיות בתחום הגיטין, כולל עגונות. יתר על כן, יש רבנים שהביעו תמיכה בברית הזוגיות מסיבות הלכתיות של בגידות בחיי הנישואין - כאן באים ואומרים, זה לא בגידות וממזרים. אלו נקודות היתרון. אנחנו מישירים מבט אל המציאות החברתית בישראל, בה מצטמצמים שיעורי הנישואין וחלק גדול מהם מתפרקים".


אפשרות נוספת לזוגות(צילום: Lili Vieira de Carvalho-cc-by-nd)


כאמור, רואה הרב רוזן את הבעיה האמיתית בתחום דמותה היהודית של מדינת ישראל: "יש כאן עוד אבן שנופלת מחומת המדינה היהודית. ולדעתי ההתנגדות החרדית היא בנושא הזה, הסמלי, ולא ההלכתי הפורמאלי. אני, ולדעתי גם עמיתי, השלמנו עם זה שהציבור, בחייו הפרטיים, התרחק במידה רבה מאורח חיים יהודי מסורתי ומהסמליות של מדינה יהודית". לדעתו של הרב רוזן, ניתן להגיע להישגים פוליטיים באמצעות ברית הזוגיות: "בעבר הצעתי להתנות את קבלת ברית הזוגיות בביטול המושג ידועה בציבור. למה? כאן הרווח ההלכתי הגדול: היום, ידועה בציבור יכולה להיות אשת איש. מי שנשואה לראובן יכולה להיות ידועה בציבור של שמעון, והמדינה מכירה בזה. אם יש ברית זוגיות, אז איסור הביגמיה קיים, אדם לא יכול להיות נשוי לשני בני זוג שונים. אני מציע לא להתעקש על העניין כמו ש"ס, אלא להכניס פן שיוציא את העוקץ מהעניין על ידי ביטול הידועה בציבור.

בצהר מתנגדים

מי שיוצא בצורה ברורה כנגד ברית הנישואין הוא דווקא הרב רפי פוירשטין, ראש ארגון רבני צהר. הוא מספר כי במגעים של שדולת צהר בכנסת, המליץ לליברמן לרדת מנושא ברית הזוגיות: "ישראל ביתנו פנתה אלינו לפני הבחירות בכדי שניתן תמיכה למצע היהודי שלה, כיוון שאנו פועלים כשדולה בכנסת. נפגשנו עם איווט פעמיים וגם עם דודו רותם, והצענו להם כמה תיקונים במצע וקיבלו את עמדותינו, למעט בנושא ברית הזוגיות בו הבענו את מחאתנו. אנחנו מתנגדים להצעת ברית הנישואין באופן מוחלט. כל העולם היהודי מפסיד 60%-80% אחוז מהילדים שלו בנישואי תערובת, החלקים הבריאים מנסים להלחם בתופעה הזאת, ודווקא מדינת ישראל תאפשר את זה בתוכה? זה לא נכון עניינית, ולא נכון סמלית".


על אף הרצון להימנע מכפייה דתית, טוען הרב פוירשטין, בנושא הנישואין אין מרחב תמרון: "אנחנו לא חושבים שזהות יהודית שוות ערך לכפייה דתית. אני לא בא לחייב אדם לאכול אוכל כשר ולשמור שבת. אבל כשאני מדבר על זהות יהודית, אני רואה עדיין אבחנה בין נישואי תערובת, שזה דבר, במובן מסוים, בלתי הפיך, לבין שאלת הקיום היהודי והזהות היהודית של כשרות, שבת, ושאר הדברים".


על הסמנטיקה הלשונית שמציע הרב רוזן אומר הרב פוירשטיין: "הלהטוט הלשוני לא פותר את הבעיה. ברור שבכל מקרה, זוג שנישא נישואי תערובת, אלו לא נישואים יהודיים. איך שתקרא לזה, זה לא תקף. אז באו ואמרו, בואו נקרא לזה ברית זוגיות כדי לא לעצבן את הדתיים, כדי שזה יישמע יותר נחמד. יש כאן אמירה סמלית. אנחנו, כמדינה יהודית, לא רואים בזה בעיה ומעגנים את זה בחקיקה, זה דבר שהוא לא ייעשה".