לא מפחדים מהמבחנה

יוזמה חדשה ממכון פועה: מאגר שידוכים לנשאי מחלות גנטיות או בעיות פוריות

חדשות כיפה אדם צחי 07/12/08 00:00 י בכסלו התשסט

לא מפחדים מהמבחנה
cyancey-cc-by, צילום: cyancey-cc-by

לאחרונה פרסמו אנשי מכון פועה בעיתונות הארצית מודעה קטנה, בדבר מאגר שידוכים לבחורים ובחורות בשנות העשרים והשלושים לחייהם, המוגדרים כנשאי מחלות גנטיות או סובלים מבעיות פוריות. לדברי המארגנים, קשה לבחורים ובחורות אלו למצוא שידוך, מכיוון שישנו צורך בהפריית מבחנה, וברגע שהנושא עולה, בן/בת הזוג מגלים רתיעה ונסוגים. לצורך כך מציעים במכון פועה לחפש את בן/בת הזוג בקרב אלו שממילא צריכים לעבור תהליך של טיפולי פוריות.


הרב בנימין דוד ממכון פועה, מרכז הנושא במכון, מסביר כי מדובר בבחורים ובחורות שיודעים כי יש להם בעיה גנטית, דומיננטית בדרך כלל, כלומר בעלת סיכון להורשת המחלה ב-50% מהילדים. המחלה איננה באה לידי ביטוי בקרב הנשאים עצמם, אולם ישנו סיכון גבוה להתפרצות המחלה בקרב ילדיהם. הפיתרון הרפואי לעניין הינו הבאת ילדים דרך הפריית מבחנה. הגנטיקה של הביצית המופרית נבדקת בצורה יסודית, ורק אם היא תקינה היא מוחזרת אל הרחם. בצורה זו אפשר לוודא בצורה מוחלטת כי הילדים שייוולדו יהיו בריאים. גם במקרים של בעיות פוריות נמוכה בקרב גברים ונשים, ישנם פתרונות רפואיים הכוללים הפריית מבחנה. הבעיה, לדברי הרב בנימין דוד, נמצאת בשלב ההיכרות, כאשר בן/בת הזוג מספרים כי יש צורך בהפריית מבחנה, מה שמביא לעיתים קרובות את הצד השני להיבהל ולסיים את הקשר. לדבריו, שידוך בין בחור ובחורה שיודעים כי עליהם להביא את ילדיהם לעולם באמצעות הפריית מבחנה, יכול לדבריו לדלג מעל משוכת ההרתעה הכרוכה בעניין.


הרב בנימין, למה שרווק או רווקה ידעו בכלל שיש להם בעיות פוריות?

"נשאים של מחלות גנטיות מגלים את זה דרך הפרעות קלות - או חמורות, שהרופא מזהה אותן כסמנים של בעיות גנטיות, או, לדוגמא, משפחה שבה לכמה ילדים יש בעיות רפואיות דומות, המצביעות על בעיה גנטית משפחתית. בעלי בעיות בפוריות מגלים את זה לפעמים בבקו"ם, כשבבדיקה הרפואית יש זיהוי של בעיות פוריות, או בחורה בוגרת שלא מקבלת וסת, והרופא מאבחן כי היא לא מייצרת ביציות".


יש פונים למאגר השידוכים?

"כרגע יש מאגר קטן יחסית של אנשים שנרשמו אצלנו. פניתי במיילים לכל מיני רבנים וביקשתי שברגע שהם יודעים על בעלי בעיה גנטית או בעיית פוריות, יפנו אותם למכון פועה, ואנחנו נבדוק אותם, נדריך אותם איך מספרים על כך במפגש לצורך היכרות, ונרשום אותם אצלנו במאגר".


זה לא מסוכן, לשדך יחד שני נשאים של מחלות גנטיות?

"לא. אם יש שני נשאים של שתי מחלות שונות, לעוברים יעשו שתי בדיקות. אפשר היום לבדוק 9-10 גנים לכל עובר. נכון, זה יוריד קצת את הסיכוי להיכנס להריון כי יכול להיות שלעובר תהיה המחלה שלה, המחלה שלו או של שניהם, אבל בסופו של דבר, זה עדיף מאשר לא להתחתן בכלל. הבדיקה הרפואית, כמובן, תזהה מראש אם זה ילד בריא או חולה, ועל פי זה תקבע האם להחזיר את הביצית או לא. בוודאי שאנחנו מתייעצים בכל דבר עם המחלקות הגנטיות המקצועיות. אגב, שלחתי את המייל הזה גם לכל המחלקות הגנטיות בארץ, וקיבלתי פידבקים מאוד טובים. הם בעד".