"לאמץ את מקצוע האזרחות כמקצוע קודש"

יוסי לונדין, ממובילי המאבק לשינוי תוכנית הלימודים באזרחות, טוען כי הקושי בהתמודדות עם החומר הלימודי תלוי לא רק במשרד החינוך: "על מערכת החינוך הדתית לאמץ לחיקה את המקצוע"

חדשות כיפה אורי פולק 20/06/11 13:59 יח בסיון התשעא

"לאמץ את מקצוע האזרחות כמקצוע קודש"
זאב זמיר, www.pikiwiki.org.il, צילום: זאב זמיר, www.pikiwiki.org.il

"בחרמות ונידויים לא נצליח להוביל שום שינוי בלימודי האזרחות בישראל. הדרך היחידה הינה להשפיע ולהשפיע מבפנים - להקדיש זמן ומשאבים ללימודי האזרחות, גם במגזר הדתי" - כך אומר היום (ב') ראש התוכנית ללימודי אזרחות לציבור הדתי במכללת "אורות ישראל" וממובילי המאבק לשינוי תוכנית הלימודים באזרחות, יוסי לונדין.

לונדין מסביר כי בעשור האחרון הוא פועל כדי להשפיע ולעצב מחדש את תוכנית הלימודים המקובלת כיום על ידי משרד החינוך. "התוכנית הקיימת נכתבה לפני כעשרים שנה וניכר ממנה כי הבסיס שלה הוא ליברלי-קיצוני. הדבר בא לידי ביטוי כמעט בכל נושא, כמו מצבם הקשה של ערביי ישראל או ההתייחסות לכך שזכויות הפרט הן ערך מוחלט. נוצר איזון שלילי, שהביא לביקורות רבות, במהלך השנים, נגד התוכנית", מציין לונדין.

הוא טוען שהבעיה העיקרית סביב לימודי האזרחות היא העובדה כי מדובר במקצוע המרכזי המחייב את כלל תלמידי ישראל בבגרות חובה, כך שהוא חייב להתאים לדעתם של כולם. "מעבר לבעיות התוכן שיש בתוכנית, ישנה השאלה של התפיסה הדתית-הלכתית שלנו, אל מול התנהלותה של מדינה חוקית, שרוב ראשיה חילונים. יש כאן קושי שאנחנו צריכים להתמודד איתו ולהבין את הדיסוננס שבין ההלכה לבין הוראת המקצוע", הוא אומר.

לונדין מציין כי על המגזר הדתי להתגייס ולהטמיע בצורה משמעותית יותר את מקצוע האזרחות - זאת כדי לשפר ולעצב מחדש את תוכנית הלימודים הקיימת. "תוכנית הלימודים הנוכחית כלל לא שמה דגש על הייחודיות שלנו, כציבור דתי, בתוך לימודי האזרחות. לא מתייחסים לשאלה של "דינא דמלכותא דינא", לסוגיות של תורה ומדינה. לשאלה של מדינת הלכה, שגם אם תהיה כזו - היא לא תהיה כמו איראן. אף אחד לא נותן את הדעת לגבי מה שרצוי, אלא רק לגבי מה שמצוי - וכאן אנחנו מפספסים את הנקודה".

על אף הביקורת, לטענתו, הכיוון לעדכון תוכנית הלימודים - חיובי. "מדובר במקצוע שמשתנה כל הזמן, היות והוא דינאמי. הכיוון חיובי גם לגבי ספר הלימוד וגם בהשתלמויות שמקיים משרד החינוך, שנעשות פתוחות יותר ואליהן מוזמנים קהלים רחבים יותר", מסביר לונדין.

לסיכום, הוא קובע, אם במגזר הדתי מעוניינים לפתור את הבעיות המובנות עם מקצוע האזרחות, על מערכת החינוך הדתית לאמץ את המקצוע אל חיקה - ולהשקיע בו. "מבחינתי, מקצוע האזרחות צריך להיחשב כמקצוע קודש, לא רק כמקצוע לבגרות. צריכים להשקיע בו את המורים שיש להם גם את היכולת המקצועית וגם את עולמם הערכי והתורני, לחייב את כלל המורים והמחנכים בהשתלמויות באזרחות - ולהביא את המקצוע הזה אל חיבור אמיתי יותר בינו לבין התלמידים, וממילא, הפערים יצטמצמו".