כמים הפנים לפנים

הרבנית יעל כורסיה מסבירה כיצד באמצעות מחשבות טובות על הזולת, ניתן לשנות את המציאות

חדשות כיפה הרבנית יעל כורסיה 01/02/11 00:00 כז בשבט התשעא

כמים הפנים לפנים
jcarbaugh-cc-by, צילום: jcarbaugh-cc-by

הודו לה נפתחו ארובות השמים, ויכולות אנו להתבונן יחד בתכונה המיוחדת של המים-השתקפות.


שלמה המלך, החכם באדם, השכיל למצוא בתכונת ההשתקפות תורה מדהימה ביחסים האנושיים: "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם" (משלי כז, יט).


הגאון מוילנא בפרושו על ספר משלי מסביר: "כמו המים שמראים פני האדם כפי שמראה עצמו למים, אם יעקם פניו גם המים יראו כן, כן לב האדם לאדם - אם ליבו טוב לאדם, אותו אדם גם כן טוב עימו, אף שאינו יודע ליבו".


(צילום: jcarbaugh-cc-by)



שלמה המלך והגאון מוילנא מביאים כאן בפנינו פרק יסודי ומופלא בכוחות הנפש של האדם. המשמעות היא שהמחשבות של האדם הינן מציאות ממש, הינם גלים שהמוח שלנו משדר ומפיץ על כל סביבותיו, ובכל העולמות, ובעיקר אל תוך ליבם של בני אדם אחרים, קרובים ורחוקים.


להתחיל לחשוב רק טוב

בכוחם של גלים אלו יש אף לשנות את המציאות. המשמעות היא שאם אדם חושב טוב על הזולת, אזי בדרכים נסתרות מאיתנו, יוצר הוא מחשבות חיוביות בדומה למחשבותיו, בליבו של הזולת עליו הוא חשב. כך מסביר הגאון מוילנא פסוק נוסף: "ואיש מזימות ישנא", וזה לשונו: "מי שחושב מחשבות רעות בליבו ולא יגלה לחוץ מחשבות ואף שאין אדם יודע מה שבליבו של אדם, הוא ישנא, כי כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם.


זה גם הסוד הגדול של מי שמעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו. זוהי גם החובה לדון לכף זכות. אין זו רק מידה כנגד מידה אלא זוהי המציאות שהאדם יוצר בעצם מחשבותיו.


כעיקריות הבית, כנשים חשובות שעל ידן בעזרת ה מובטחת שתבוא הגאולה, חייבות אנו להתגדל מתובנה זו, ולהתחיל לחשוב רק טוב; על בני זוגנו, ילדינו, חברינו, ועל כלל עם ישראל. זה צו השעה!! בתקופה בה אויבינו מנסים לכלותינו, נגביר אנו את האהבה מבית. נדון לכף זכות את כל עמנו, בדיבורינו ובמחשבותינו, נחשוב על נשמתם הגבוהה שהינה חלק אלו-ה ממעל וכך ישוב ה וירחמנו ויגאל אותנו גאולה שלמה וישלח לנו את משיח צדקנו ויבנה לנו את מקדשנו.

הרבנית יעל כורסיה מנחת סדנאות למודעות עצמית יהודית יועצת ומטפלת זוגית