כיצד למנוע התאבדויות?

יום עיון מיוחד שהתקיים בקיבוץ הדתי ביקש לעסוק בשאלה העדינה

חדשות כיפה אלעד רותם 04/12/08 00:00 ז בכסלו התשסט

כיצד למנוע התאבדויות?
יחצ, צילום: יחצ

קרוב למאה אנשי חברה וחינוך של הקיבוץ הדתי התכנסו בשבוע שעבר בבאר יעקב, ליום עיון שעסק במניעת התאבדויות. לדברי המארגנים נערך יום העיון כחלק מסדרת דיונים והשתלמויות, ולא בעקבות מקרים מסוימים. כזכור, לא מזמן פורסמו בכיפה שתי כתבות שעסקו במניעת התאבדויות לאחר שמספר מקרי התאבדות התרחשו בציבור הדתי - לאומי, שניים מתוכם מבני היישוב מעלה גלבוע.

בכנס הודגש הצורך בזיהוי סימנים מוקדמים: היעדרויות מבית הספר, ירידה חדה בלימודים, התנהגויות שיש בהן סיכון ודיבורים המבטאים רצון למות. עם זאת, הדגישו בכנס כי ניתן למנוע ולצמצם את ההתאבדויות באמצעות חיבוק, התעניינות אמיתית בזולת, לכידות חברתית והענקה. מזכ"ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, טען כי "האילמות מובילה לאלימות", ודיבור עם הצעירים, התעניינות בעולמם ומתן משמעות לחייהם, ימנעו את האובדן והצער הכרוך בו.


ניתן לצמצם את שיעור ההתאבדויות


מן העבר השני, כפי שכבר אמר בעבר לכיפה, חידד הרב יהודה גלעד מקיבוץ לביא את הצורך בביטוי חברתי של התנגדות למעשה ההתאבדות: "חכמי ישראל קבעו לקבור את המתאבד מחוץ לגדר, בכדי להוקיע את המעשה, ולסייע לחברה בשמירה על בניה, והנוהג הקיים היום המבוסס על הזדהות עם כאב המשפחה איננו מיטיב עמנו. מחובתנו לחשוב מראש על טכס הקבורה של המתאבד, ולבנות אותו כך שיהיה בו ביטוי גם להתנגדותנו הנחרצת כלפי המעשה וגם לאחריות החברתית של הקהילה".

ד"ר גדי לובין, ראש מערך בריאות הנפש בצה"ל, דימה את הסיבות המביאות להתאבדות לפאזל, וטען כי "נטרול אחד ממרכיבי הפאזל מספיק בשביל למנוע את המעשה הקשה ויחסוך חיי אדם. ניתן לצמצם את שיעור ההתאבדויות ע"י טיפול באחד מהגורמים ואין צורך לפתור את כל הבעיות שבפניהן ניצב הצעיר שבסיכון". עוד אמר לובין כי קשה לשכנע צעיר בסיכון להגיע לטיפול מקצועי, ובמקרים רבים מי שמטפל בו הוא חברו הקרוב, שלא עבר הכשרה מוקדמת.

נדמה כי מעבר לדעות השונות שהושמעו בכנס, עיקר חשיבותו הייתה בעצם קיומו ובהכרה שעל החברה להתמודד מול המצב, ולא לטמון את ראשה בחול הרך.