ישיבות לכווולם

ראש מנהל החינוך הדתי, אברהם ליפשיץ: על הישיבות והאולפנות לשנות את דפוסי קבלת התלמידים

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 27/05/10 00:00 יד בסיון התשע

ישיבות לכווולם
יחצ, צילום: יחצ

אחרי שהביע תמיכה בפורום הממ"דים, תוקף ראש מנהל החינוך הדתי, הרב אברהם ליפשיץ, את מוסדות החינוך הפרטיים.

בכנס מנהלי מוסדות בני עקיבא תקף ליפשיץ את מדיניות קבלת התלמידים האליטיסטית הנהוגה בישיבות תיכוניות ובאולפנות. לדבריו יש להמנע מהגישה המתבדלת לפיה רק התלמידים הטובים ביותר, מבחינה לימודית וערכית, זוכים להכנס לשערי מוסדות החינוך הפרטיים.

ליפשיץ ציין בכנס כי כאשר נכנס לתפקידו הוצגו בפניו נתונים מדאיגים לפיהם אחוז ניכר מבין מסיימי כיתות ו בחינוך הממלכתי-דתי אינם ממשיכים במסגרת דומה בכיתה ז ועוברים אל החינוך הממלכתי הרגיל. לדברי ליפשיץ חלק ניכר מבעיה זו נובע מתנאי הקבלה הנוקשים של הישיבות התיכוניות והאולפנות. כצעד ראשוני למניעת זליגת התלמידים לחינוך הכללי ביקש ליפשיץ ממנהלי המוסדות להגמיש את תנאי הקבלה הנהוגים במוסדותיהם כיום, ולקבל לשורותיהם גם תלמידים שכיום לא היו מצליחים להתקבל.

בשיחה לכיפה אמר ליפשיץ כי כעת שוקדים במנהל החינוך הדתי למצוא פתרון כיצד למנוע את עזיבתם של התלמידים את החמ"ד, במטרה ליצור, בהסכמה, מערך של מוסדות חינוך שיקבלו אחוז מסוים של תלמידים שלא קיבלו עד כה מסיבות שונות כמו בעיות קשב וריכוז, חינוך מיוחד, רמה תורנית נמוכה, או הישגים לימודיים נמוכים. "התלמידים שאינם מתקבלים לאף מוסד, עוזבים בד"כ את החמ"ד וגם אם הם לא עוזבים הם מרגישים לא רצויים" אמר ליפשיץ. "תלמידים המאתגרים את המערכת, למעשה מחזקים אותה ולא ההיפך. אני מתרשם שגם המנהלים, שהם אנשים יקרים וצדיקים שמחים מהשינוי, וזה משהו שיכול לסייע להרים את הממ"ד שרבים כועסים על הבידול שבו. אנחנו עובדים בשטח עם המוסדות ונדמה לנו שזה יכול באמת לחולל מהפך בתפיסת המציאות".

אלא שכנראה קריאתו של ליפשיץ נשארה יתומה. מנהלי מוסדות עימם שוחחנו טענו בפנינו כי כבר כיום הם מיישמים את גישתו של ליפשיץ, ומקבלים אליהם גם תלמידים שאינם מבריקים מבחינה לימודית. כך שלא ברור האם פנייתו של ליפשיץ אכן תצליח לשכנע את אותם מנהלי מוסדות להנמיך עוד יותר את המחסומים בקבלת תלמידים אליהם.

ההסתייגויות העיקרית של ראשי המוסדות נעוצה בבקשה להורדת הרף הערכי. החשש הגדול הוא שהורדת הרף הערכי עלולה לסכן את שאר התלמידים במוסד ולדרדרם מבחינה רוחנית, ובסופו של דבר גם לפגוע בשמו הטוב של המוסד.