טלוויזיה – המספרים שלא ידעתם

לרבים מאיתנו יש טלוויזיה בבית. מכשיר קטן כל כך שיש לו השפעה גדולה כל כך על החיים שלנו עד שלפעמים קשה לדמיין אותם בלעדיו. מה הכוח שלו? עד כמה הוא באמת משפיע ומעצב דעות? עד כמה הוא קובע בשבילנו מה נעשה, מה נקנה ומה נחשוב? כדי לענות על השאלות הללו, אספנו בשבילכם מספרים שמגלים כמה דברים שלא ידענו על הטלוויזיה ועל עצמינו....

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/02/05 00:00 כח בשבט התשסה

לרבים מאיתנו יש טלוויזיה בבית. מכשיר בגובה של 40 ס"מ בסך הכל ויש לו השפעה כל כך גדולה על החיים שלנו עד שלפעמים קשה לדמיין אותם בלעדיו. מה הכוח שלו? עד כמה הוא באמת משפיע ומעצב דעות? עד כמה הוא קובע בשבילנו מה נעשה, מה נקנה ומה נחשוב?

כדי לענות על השאלות הללו, אספנו בשבילכם כמה נתונים פרי של מחקרים מדעיים בלתי תלויים. המספרים עשויים לגלות לנו כמה דברים שלא ידענו על הטלוויזיה ועל עצמינו....

קצת נתונים

ב- 93% מהבתים בישראל יש לפחות מכשיר טלוויזיה אחד שפועל כשש שעות ביום. שום פעילות אחרת אינה מתחרה באופן משמעותי על הזמן הפנוי כמו הצפייה בטלוויזיה.

הטלוויזיה היא מדיום בעל שיעור חדירה גבוה לבתים בישראל: 1,549,610 בתי אב עם מקלטי טלוויזיה.

מספר בתי אב ועסקים המחוברים לכבלים הוא 1,200,000 לערך, כ- 75% מכלל בתי אב. מספר הבתים המחוברים ללווין הוא 150,000 לערך (חלקם מחוברים כפול, גם לכבלים וגם ללוויין).

בסקר בנושא: "עמדות בני נוער" שנערך עבור הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו נמצאו הנתונים שלהלן:

ל-70% מבני 17-15 ול-59% מבני 14-12 יש טלוויזיה בחדר הפרטי שלהם.

נמצא כי בקרב גילאי 17-15 64% רואים טלוויזיה עד חצות או מאוחר יותר, לעומת 36% בלבד בגילאי 14-12.

(נתון מדהים! כיוון שהחוק מתיר בתוכניות ל"מבוגרים" הצגת שימוש בסמים והצגת סרטים פורנוגרפיים וסצנות אכזריות ברמה ובהיקף ניכרים. תוכניות "מבוגרים" אלו מתחילות מ- 10 בלילה , בעוד ש- 64% מהנוער בני 17-15 , ושליש מבני 14-12 עדיין צופים בטלוויזיה עד חצות וגם מאוחר יותר).

34% מבני הנוער שמעו על דברים רעים שבני נוער עשו בעקבות דברים שראו בטלוויזיה בהשוואה ל- 6% בלבד ששמעו על דברים טובים.

הורים, ילדים וטלוויזיה, המצב בישראל

ידיעות אחרונות : "הילד הישראלי, צורך 3.5 שעות טלוויזיה ביום – שיא עולמי. להורה הישראלי אין זמן, כוח וגם לא הסמכות לגדל את ילדיו, והוא מבלה איתם כיום, בממוצע, כ- 14 דקות ביום, לעומת 3 שעות רק לפני עשור. כך הופך הילד, בפועל, לסוג של חיית מחמד ביתית מהזן הבלתי צייתן; צריך להוריד אותו, להסיע אותו, להחזיר, לטפל בכל צרכיו. ביום טוב זה יגזול לא הרבה יותר מ-14 דקות, אבל אחר כך עלולים להאשים אותך בטלוויזיה שאתה רחוק מלעשות "הכל בשביל הילדים".

עוד קצת נתונים: במחקר שערך ד"ר יוסי הראל ראש המחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, שהקיף 36 מדינות נמצא שתלמידי כיתות ו' ו-ח' בישראל מחזיקים בגאון במקום הראשון במספר שעות הצפייה בטלוויזיה. תלמידי כיתות י' מסתפקים "רק" במקום הרביעי.