חופה של חרדות

רוצים להתחתן? אולי כדאי שתפחיתו קודם כל את רמת הלחץ והחרדה. המטפלת חווה אנקור משוכנעת שזה יעזור

חדשות כיפה אדם צחי 22/12/08 00:00 כה בכסלו התשסט

חופה של חרדות
Mike-wise-cc-by, צילום: Mike-wise-cc-by

"מזה כשלושה חודשים אני יוצאת עם בחור מקסים. ייחלתי לבחור כמוהו המון זמן, גם אם יש נתונים מסוימים "שלא הופיעו ברשימה שלי". מאז שהכרתי אותו אני מתפללת שהקשר יצליח ואכן הקשר מתקדם בצורה מדהימה. עם זאת, כל הזמן היה לי פחד כי לא אוכל להתחייב. ואכן, עכשיו שהקשר רציני ואנחנו מדברים מפורשות על חתונה אני מרגישה איך אני נכנסת לסטרס ואפילו דכדוך. במקום לשמוח אני מתרחקת... ברור לי שזו תגובה לעצם השינוי אבל אני לא יודעת מה לעשות וממש לא רוצה לאבד אותו...אשמח לייעוץ".


השאלה הזו, שנשאלה באחד מהשו"תים באתר כיפה, מעידה על תופעה רחבת היקף בקרב רווקים ורווקות: פחד מוחשי ואמיתי מהחלטה על נישואים. דפיקות הלב, כאבי הבטן והתחושה כאילו הזמן לא מתקדם לשום מקום, הם רק חלק מהסימפטומים המעידים על חרדה אמיתית מהנושא. ד"ר חווה אנקור, מומחית להתמודדות במצבי לחץ ומשבר, מספרת על בחורה שבאופן קבוע, בפגישה השלישית שלה עם בן זוג פוטנציאלי, הייתה נבהלת מעצמה ומנתקת את הקשר, בלי קשר לאיכויותיו של אותו בחור. "היא הייתה מקבלת דפיקות לב וכאבי בטן באופן קבוע לפני הפגישה השלישית. התחושות האלה הביאו אותה להחליט שלא להיפגש יותר". למי שבכל זאת מתעניין מה סוף הסיפור נגלה כי אותה בחורה עברה טיפול ממוקד בתחום החרדה, ולבסוף התגברה על המכשול והתחתנה.


מי מפחד?(צילום: .craig-cc-by-nd)


חווה אנקור היא ד"ר למדעי ההתנהגות, עם התמחות במצבי לחץ ומשבר. לדעתה, אחד המכשולים המרכזיים בדרך לחתונה הוא הפחד: "הרבה פעמים בנים ובנות סוגרים מהר מאוד את הדלת ולא מאפשרים לדברים לקרות, כתוצאה מפחד וחרדה, ניסיון עבר לא מוצלח, חוסר אמון בכוחות שלהם, או פחד ממחויבות, מגודל המשימה שהם לוקחים על הכתפיים".


מה היית מייעצת לאדם החרד מקשר זוגי או התחייבות?

"העשייה צריכה להיות פנימית. בחורה יכולה להגיד שאני כל הזמן עושה, אני כל הזמן נפגשת, אבל משהו לא נכון בדרך שבה היא נפגשת. אנשים צריכים לשנות את האמירות הפנימיות שיש להם על עצמם. חשוב מאוד גם לשתף אנשים כדי שהקולות הפנימיים הללו לא יישארו בין האדם לבין עצמו, ולדעת שאפשר להשתחרר מהחרדה הזו. ברגע שיוצאים מאמירות הקובעות מה אני לא לאמירות העוסקות במה אני כן, נוצר אמון בעצמי וניתן להתחיל ללכת קדימה, משוחרר מהפחדים. אני אומרת למטופלים שלי שאין לי בנק של חתנים וכלות, אבל אני כן יכולה להוציא אותם לדרך".


לפני כשלוש שנים נפל לאנקור האסימון כי כלי הטיפול במצבי חרדה יכולים להיות אפקטיביים מאוד כלפי רווקים ורווקות שאינם מצליחים להתחתן. למרות שבנושאי לחץ וחרדה כלליים מטפלת ד"ר אנקור בכל סוגי האוכלוסייה, בתחום הזוגיות היא בוחרת להתמקד בנישה הדתית דווקא: "אני אישה דתית. אני עובדת עם חילונים בכל מיני תחומים, אבל זוגיות זו שפה מאוד שונה. המושגים שלהם מאוד שונים, דרך ההיכרות שלהם שונה, הדרישות שונות. באימון של דתיים אני איתם באותו ראש ויותר קל לנו להתחבר".


יהודית שילת הינה יועצת ותיקה בענייני משפחה ובהדרכת זוגות לפני נישואין, והייתה ממקימות ארגון "ישפה". לדעתה, נושא החרדות איננו כל כך מרכזי בין המכשולים בדרך לחתונה: "ישנם הרבה גורמים אחרים המונעים מרווקים ורווקות להתחתן עד גיל מאוחר, כמו העובדה שאנשים לא רוצים לסגור אופציות, אנשים לא רוצים להתחייב, או שסדרי העדיפויות שלהם בבחירת בן זוג, לא ברורים. חלק גדול מהבחורים והבחורות לא רוצים לוותר על החלומות, וזה בסדר גמור, כשזה לא הופך לפנטזיות.


כלומר, לדעתך הגורם הדומיננטי הוא תפיסת העולם הצרכנית המציעה אינסוף אפשרויות המונעות מהאדם לבחור ולהתחייב.

"כן. במקרה שהפחד הוא הגורם, מדובר בדרך כלל באנשים שכל סגנון החיים שלהם מופעל על ידי נושא הפחד, לא רק התחום הזוגי. אבל מי שמגלה את עצמו כאחד שהחרדה מפריעה לו, כדאי לו לפנות לייעוץ והדרכה מקצועיים".