התחתנתם? לא בטוח

עשרות ליקויים חמורים בתיקי נישואין שנפתחו ברבנות כפר סבא. יו"ר המועצה הדתית: יש בעיה רצינית מאוד גם בתחום הכשרות

חדשות כיפה אדם צחי 04/02/09 00:00 י בשבט התשסט

התחתנתם בכפר סבא? כדאי לכם לבדוק, יכול להיות שאתם לא ממש נשואים. במאות תיקי נישואים שנפתחו ברבנות כפר סבא התגלו ליקויים וחוסרים חמורים. בחלק מהתיקים לא היו רשומים כלל עדים, ולא אסמכתאות לרווקותם של בני הזוג לפני הנישואין, כמעט בכולם חסרה חתימתו של הרב שחקר את עדי הרווקות, בתיקים רבים של עולים ממדינות חבר העמים, אין תעודות המעידות על יהדותם של החתן והכלה, ובלא מעט תיקים נעדרו העתקים של הכתובה. אצל זוגות רבים לא קוים החוק, הדורש לפרסם את שמותיהם בעיתונות כ"נרשמו לנישואין". הממצא החמור מכולם הוא מאות תיקי נישואין ללא חתימתו של רב העיר כפר סבא, על אף שהוא חתום על כל תעודות הנישואין.


עורך הבדיקה הוא יו"ר המועצה הדתית בכפר סבא, בכור וקנין. במכתב ששלח לרבנים הראשיים לישראל, הרב יונה מצגר והרב שלמה עמאר, הוא מבקש מהם להתערב בנושא ולברר אותו: "מאחר ובקדשי ישראל עסקינן אבקש את התערבותכם ואת הנחייתכם המיידית, שכן ייתכן שבחלק מן התיקים נדרש בירור מחודש בבית דין רבני או הליכים אחרים שיימצאו הדיינים על-פי ההלכה".


בעבר פרסם האתר Local כתבה שתיארה בעיות קשות בשירות הלקוחות ברבנות כפר סבא. אחת המרואיינות שביקשה להירשם לנישואין ברבנות בכפר סבא, אמרה כי "בטלפון לא עונים. חמש פעמים הגעתי והיה סגור. פניתי ללשכת ראש העירייה ואמרו לי שהוא לא נמצא. שוחחתי עם העוזר שלו שהבטיח לי שבתוך רבע שעה תגיע הפקידה. חזרתי למקום ועדיין היה סגור. חיכיתי חצי שעה והלכתי. חוץ מתור של אנשים מחוץ ללשכת הרבנות אין אף אחד שם. אין שירות לזוגות צעירים בכפר סבא".

בשיחה לאתר כיפה מאשר וקנין את הדברים, ואומר כי "מכיוון שמדובר בנושא המשפחה, בסיס העם היהודי, ומכיוון שראיתי דברים לכאורה לא תקניים, פניתי לרבנים הראשיים, להביא לידיעתם. לדעתי הדברים מאוד חמורים".


הרבנים הראשיים ענו לך?

"לא קיבלתי מהם תגובה על אף ששלחתי את זה לפני למעלה משבוע".


מי אחראי על הבלגאן הזה?

"כמובן שיש לי דעה מוצקה בעניין, אבל אני משאיר את זה לכבוד הרבנים".


וקנין מוסיף כי בנוסף לבעיות הרישום לנישואין, קיימת בכפר סבא בעיה חמורה בתחום הכשרות: "יש לנו בעיה רצינית מאוד בכפר סבא. פיטרתי רב שהיה ממונה על נושא הכשרות, דרך בית המשפט, בגלל מסירת תעודות כפולות וניהול קלוקל. כשמשגיח כשרות עובד בעשרות מסעדות בעת ובעונה אחת, הוא צריך להיות סופרמן. וכשהוא גובה מהם את הכספים ישירות, זה דבר שהדעת לא סובלת אותו".


"מדובר על קומץ של משגיחים", מציין וקנין, "שגרמו לכך שרב העיר יתמוך בהליך שבו המשגיחים יעבדו בצורה עצמאית, ולא דרך המועצה הדתית. זה בניגוד לדעת מבקר המדינה וגם בניגוד לדעת ההלכה".


את תגובתו של הרב הראשי של כפר סבא לא היה ניתן להשיג עד להעלאת הכתבה.