השירות הלאומי הצטרף למאגר מח-העצם

חמש שנים אחרי חיילי צה"ל, מתנדבי השירות הלאומי מצטרפים למאגר התורמים של "עזר מציון", שהציל את חייהם של מאות ישראלים

חדשות כיפה אורי פולק 19/07/10 00:00 ח באב התשע

השירות הלאומי הצטרף למאגר מח-העצם
adobemac-cc-by-sa, צילום: adobemac-cc-by-sa

חמש שנים לאחר שנחתם הסכם דומה עם צה"ל, חתמו אתמול (א) עמותת "עזר מציון" ומנהלת השירות האזרחי-לאומי על הסכם ההצטרפות למאגר מח העצם של העמותה. למעלה מ-13,000 מתנדבי ומתנדבות השירות יצטרפו למאגר, בעקבות החתימה על האמנה.

"עזר מציון" מפעילה מאגר של תרומות מח עצם, ופועלת ללא הרף לצרף תרומות נוספות למאגר, זאת, כדי לסייע בהצלת חיים לחולים הנזקקים לתרומת מח עצם. מאגר תורמי מח העצם של "עזר מציון" מכיל 537,000 תורמי מח עצם פוטנציאליים, המכסים קרוב למחצית מאוכלוסיית ישראל. המאגר הוקם בשנת 1998 ועד היום נמצאו 2,792 התאמות ובוצעו בפועל 660 תרומות מח עצם.

בעקבות ההסכם וכדי להגביר את הסיכוי להצלת חיים, החליטה המנהלת בשיתוף עם "עזר מציון" על השקת מבצע ללקיחת דגימות מח העצם בקרב מתנדבי השירות הלאומי, החל משנת 2010. כבר בימים הקרובים צפויים נציגי "עזר מציון" להגיע לכינוס מרכזיים של מתנדבי השירות הלאומי ולהציע למתנדבים להצטרף למאגר, זאת באמצעות דגימת דם פשוטה.

ד"ר ברכה זיסר, מייסדת ומנהלת המאגר הלאומי למח עצם, אמרה כי "זהו יום היסטורי למאגר הלאומי למח עצם. ההצטרפות המשמעותית והברוכה של מנהלת השירות האזרחי-לאומי, תאפשר מדי שנה ללמעלה מ-13,000 מתנדבים להצטרף למאגר ולהציל חיים". ד"ר זיסר הדגישה כי "הכוח המשמעותי שמצטרף היום יביא להגדלה משמעותית של המאגר, בעיקר לאור העובדה שגילם הצעיר והפסיפס האנושי שמהם מורכבים בני השירות הצבאי והאזרחי ישמשו את המאגר שנים ארוכות, ויצילו חיים של חולים רבים הנזקקים לתרומת מח עצם".

"מפעל השירות האזרחי לאומי גאה לקחת חלק בפרויקט מאגר מח העצם של עזר מציון", אמר מנכ"ל השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום גרבי. לדבריו, "מתנדבי השירות האזרחי-לאומי בחרו מרצונם לתרום לחברה ולקהילה וזה טבעי ומתבקש שיתנו כתף גם למטרה זו שמצילה חיים ונותנת תקווה לחולים רבים".

תהליך פשוט - ומציל חיים

תהליך תרומת מח העצם הינו תהליך קצר ופשוט למדיי. במידה והתורם נמצא מתאים, הוא מוזמן למעבדה כדי לקבל טיפול בתרופה נאופוגן, הגורמת לשגשוג תאי הדם. לאחר הטיפול מוזמן התורם להליך תרומת מח העצם, הנמשך כחמש שעות, במהלכן יושב התורם על כורסא כשצינורית דקיקה מחוברת לווריד שבידו, דרכה נשאב הדם ועובר סינון במכונה מיוחדת.

הסינון אוסף את תאי מח העצם הנשארים במכונה, כששאר מרכיבי הדם של התורם מוחזרים לגופו. בשלב הבא מוצאים התאים הסרטניים מגוף החולה, ותאי מח העצם שנתרמו מוחדרים לגופו. התאים החדשים יוצרים בגופו של החולה תאי דם חדשים ובריאים. בעבר התבצעה תרומת מח העצם בתהליך כירוגי מסובך, שהרתיע רבים מלהצטרף למאגר. כיום, כאמור, מדובר בהליך פשוט ונגיש שמאפשר לכולנו לתרום בקלות לזקוקים לכך.