הרב אבינר נגד הפייסבוק

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים, פסק כי יש להתנתק מיידית מהרשת החברתית הפופולארית, כיוון ש"היא מלאה שטויות ושטחיות"

חדשות כיפה אורי פולק 10/10/10 00:00 ב בחשון התשעא

"אני מוכן לקבל את הצורך של אנשים לשימוש באינטרנט לצרכי עבודה. אך פייסבוק? בזה אין צורך, למי שיש - שיסגור", כך אמר באחרונה הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים ורבה של בית אל, בכינוס מיוחד שערכה ישיבת עטרת כהנים בנושא האינטרנט. עוד ייעץ הרב אבינר לבעלי החשבון באתר הרשת החברתית כי הם "יעזבו את האתר לארבעה וחמישה ימים ולאחר מכן לא יזדקקו לו יותר".

"עד שהבנתי מה זה אינטרנט, הגיע חורבן חדש - פייסבוק", אמר הרב אבינר בכנס והוסיף כי ממה ששמע על הרשת החברתית הבין כי היא "מלאה שטויות ושטחיות שאנשים מראים שם את פרצופם כשהם מצטלמים כך או אחרת. הכל חיצוניות, "שקר החן והבל היופי" וכך שוכחים את העיקר". לטענת הרב אבינר, באופן תיאורטי יכלה לשמש הרשת החברתית לחיזוק הקשרים המשפחתיים אך בפועל "יצא שכרה בהפסדה".

הרב אבינר הוסיף וקבל על הרעיון העומד בבסיסה של הרשת החברתית הפופולארית בעולם, בה משתף כל חבר בה את יתר חבריו ברגשותיו ומחשבותיו. "רגשות הם עניין אישי, אינטימי", טען הרב אבינר, "אותם יש לספר לחבר קרוב, לבן זוג, לחברים טובים. רגשות הם לא משהו שאפשר לפרסם ברבים. זה לא צנוע".

בכנס, הזכיר הרב אבינר את עמדתו העקרונית השוללת שימוש פרטי באינטרנט. "ללא היסוס אני עונה לכל מי ששואל אותי: לא להתחבר לאינטרנט", קבע הרב אבינר והוסיף בבדיחות הדעת כי "אפשר ללמוד תורה גם בלי האינטרנט. בדקתי ומצאתי שגם רש"י כתב את חיבוריו ללא אינטרנט ולטעמי הפירוש שלו די טוב". עם זאת, הוסיף הרב אבינר כי מי שנאלץ לשימוש באינטרנט לצרכי עבודה, הרי שהוא "מחויב לבצע חסימה ברמה הכי גבוהה שיש, בהתאם לפתרונות המוצעים בשוק. לבצע חסימה זו לא חומרא - אלא דין גמור".

מעבר לחסימת האינטרנט באמצעות הספקים הכשרים, מציע הרב אבינר את שיתוף סיסמת הגישה לאינטרנט עם בן או בת הזוג, או עם השותפים לדירה. "כדאי שלכל אחד בבית יהיה רק חלק מהסיסמא, כך שאיש מבני הבית לא יוכל להתחבר לאינטרנט כשהוא לבדו", הציע הרב אבינר. עוד הזכיר הרב אבינר את שירות ה-WebChaver, המעדכן אחת לשבוע את אחד האנשים הקרובים אליך באתרי האינטרנט אליהם גלשת. "השירות הזה מבוסס על הרעיון שמחמת הבושה, אתה נמנע מלהיכנס לאתרים שאינם צנועים", אומר הרב אבינר.

בסיום דבריו, הזכיר הרב אבינר כי כל ההצעות שהציע אינם אלא "תחבולות וטריקים שאינם משנים את האדם. התיקון העיקרי הוא לשנות את האדם כדי שיזדכה ויתרומם וכך הדברים הללו לא יעניינו אותו באמת". לדברי הרב אבינר "רק תיקון חיצוני לא יספיק, כי אדם תמיד ינסה לעקוף מפני שהוא לא עומד בפיתויים. הפתרון הוא תיקון פנימי וחיצוני כאחד".