הדרך לשירות הלאומי

במכתב גלוי מפרטת עדי טרביטש איך לעבור את המסלול אל השירות הלאומי ללא פגע. שמיניסטיות, שיהיה בהצלחה!

חדשות כיפה עדי טרביטש 14/01/09 00:00 יח בטבת התשסט

הדרך לשירות הלאומי

שמיניסטית יקרה!

אני רואה וגם שומעת לא מעט שמיניסטיות שכבר מתחילות להילחץ מכל הסיפור שנקרא "שירות לאומי". בתור אחת שגם נלחצה וגם בדקה די הרבה מקומות, אני רוצה לכתוב לך מהלב. איך בוחרים שירות לאומי?


שלב ראשון: הרשמה לאתרי האגודות

הירשמי עכשיו, בתקופה הזאת שלפני ההרשמה לסיירות, לאתרי האגודות. את בת השירות הלאומי הדתית מפעילות שלוש אגודות, וכשתבחרי שירות בע"ה - תהיי שייכת לאגודה אחת. שלוש האגודות הן בת עמי, האגודה להתנדבות בע"מ, ועמינדב. בשום אופן אל תבחרי שירות לפי אגודה! כל אגודה נותנת את אותם התנאים, סוגי הדירות של כל האגודות הן תלויות יישוב ולא תלויות אגודה. המשכורת שתקבלי, או יותר נכון "דמי הכיס" - יהיו זהים בשלוש האגודות. (דמי הכיס משתנים בהתאם למקום מגורייך במהלך השירות).


פרטייך מוזנים כבר בשלושת אתרי האגודות. כל שעלייך לעשות בתקופה זו הוא להזין סיסמה בשלושת האתרים, כדי שהאתר יזהה אותך בפעם הבאה שתיכנסי אליו. בנוסף לכך, אם תירשמי עכשיו ולא בהרשמה לסיירות עצמה - תחסכי לך זמן יקר, מכיוון שההרשמה לסיירות תלויה ב"כל הקודם זוכה".


קודם לבדוק


שלב שני: מה אני רוצה?

עלייך לחשוב עם עצמך, לפני הייעוץ עם אחרים, איך נכון לך לתרום. עלייך לדמיין את עצמך בשירות הלאומי, קמה כל בוקר במשך 11 חודשים (לפעמים יותר), ועושה את הדבר הזה. חשבי אך ורק עם עצמך, כי החיים האלה שלך! ברוכה הבאה, מעכשיו את דואגת לעצמך, את מחליטה לעצמך, ומי שיקום כל בוקר לשירות הלאומי שתבחרי - יהיה את! דמייני את עצמך ואת סוג ההתנדבות שתתני. יכולים להיות כמה סוגים, וזה הגיוני - אדם נמשך לכמה דברים. קחי דף חלק וכתבי את סוגי ההתנדבות שדמיינת. היזהרי לא לכתוב תחומים מוגדרים, כגון: "קומונה" או "מרכז להעמקת יהדות". אם, לדוגמה, את מדמיינת לעצמך: "אני רוצה לשבת עם נוער פעם בשבוע ולעשות איתם התנדבויות בעיר", אז זה מה שתכתבי על הדף. כתבי את מה שאת מרגישה בצורה הכי פשוטה.


שלב שלישי: התייעצות

לאחר שכתבת כמה סוגי התנדבויות שנראים לך, לכי והתייעצי עם המקשרות. עם שלושתן. כך תקבלי יותר דעות וייעוץ. שבי מול המקשרת והראי לה את הדף שכתבת בו את ההתנדבויות כפי שאת מדמיינת אותן. המקשרת, לפי ניסיונה בתחומים השונים, תציע לך תחומים שונים לכל סוג התנדבות שכתבת, שבהם רוב העבודה היא כפי שציינת. לאחר שיש לך תמונה ברורה וסוגי תחומים שקיבלת בייעוץ משלוש המקשרות, הגיע הזמן לעבור הלאה.


שלב רביעי: בחירת שירות

שימי לב, עלייך להיות כנה עם עצמך במאה אחוז. שבי עם עצמך וחשבי: היכן ואיך יהיה לי טוב, האם יהיה לי טוב אם אגור בבית? האם יהיה לי טוב אם אגור בדירה? האם הליכה לשירות עם עוד חברה תעזור לי? אני מבקשת ממך לבוא ללא סטיגמות בקטע הזה. אף בת בתקן חוץ לא תורמת יותר מבת שבתקן בית, עלייך לזכור זאת תמיד. אם יהיה לך טוב לגור בבית, אם יהיה לך טוב ללכת עם עוד חברה - פשוט תעשי את זה. זה רק יעשה לך טוב, וכך תתרמי יותר ותהיי שלווה יותר. אל תתני למחשבה ש"צריך לצאת מהקן" להפריע לך, לא! אם היית מתגייסת לצה"ל - יכול להיות שהתפקיד שלך היה מהבית, ושם לא שואלים אותך איפה את רוצה לגור. אם שאלת "מה יחשבו עלי אם אהיה בבית?" מנחה אותך, הרי שחייך מיועדים לכישלון, שכן אף פעם לא תעשי את מה שאת רוצה. את מה שעושה לך טוב. בסופו של דבר, החל מהראשון לספטמבר, אף אחד לא יהיה שם לידך, מהחברות או מהמורים מהאולפנא. מי שתצטרך לקום כל בוקר ולהתנדב - תהיה רק את.


והנסיעות לראות מקומות (צילום: FlyGuy92586-cc-by-nd)


שלב חמישי: בחירת מקום

חזרי שוב למקשרות, והציגי להן את החלטותייך מהשלב הרביעי. חישבו יחד על מקומות. כל מקשרת תציע לך מקומות רק מהאגודה שלה, ולכן שבי עם שלושתן. לאחר שקיבלת תמונה ברורה של מספר סוגי מקומות שתואמים את מה שאת מחפשת, יש לך תמונה די ברורה בנוגע לסיירות שאליהן עלייך להירשם. אל תלחצי מכך שניתן להירשם ל- 5 סיירות בלבד, הרי גם לאחר תום הסיירות הרבה מקומות נשארים פתוחים ותמיד אפשר לבוא לראיון.


התייעצי עם המקשרות לאילו מקומות כדאי להירשם בסיירות עצמן (- מקומות "מבוקשים"), ולאילו מקומות אפשר להתראיין לאחר הסיירות, במידה ולא תמצאי את מקומך לאחר הסיירות.


אפשרות נוספת: עשי לך רשימה של סדר עדיפויות של המקומות שהוצעו לך. תוכלי לקרוא עליהם גם באתרים של האגודות שממונות עליהם או אפילו לטלפן לרכזות שאחראיות עליהם. את חמשת המקומות הראשונים בסדר העדיפויות שלך - בדקי בתקפות הסיירות. אם לא תסגרי מקום גם לאחר תקופת הסיירות, המשיכי ובדקי את שאר המקומות שברשימתך. לכי לפי נטיית ליבך, והקפידי שדברים זרים לא יגרמו לך לסגור מקום. אם את מרגישה ש"זה לא זה", אבל הבנות נחמדות - אל תסגרי. הרי מהעבודה, שהיא העיקר בשירות הלאומי, לא תיהני.


העבודה בשירות הלאומי היא כמו כדורי גלידה שמזמינים בבית קפה. אם המלצר פתאום יביא לך בצלחת סוכריות קטנות וסירופ שוקולד -הבונוסים - עדיין לא תהיי מרוצה, כי העיקר חסר, לא קיבלת את כדורי הגלידה שאותם הזמנת!. גם בשירות לאומי, הבנות הנחמדות מהסיירת, הרכזת הנחמדה, המשפחות מכניסות האורחים מהיישוב, כל אלו הן הסוכריות או הסירופ. אם קיים בך חשש לגבי אופן העבודה באותו מקום, אבל באותה מידה גם מאוד התלהבת מהבנות שיסגרו בו או מהרכזת או ממשפחות היישוב - הרי שהתשובה גלויה לפנייך: עדיין לא קיבלת את הגלידה שהזמנת...


בהצלחה לכן, בנות יקרות! אם כל הדרך שעברתי במציאת שירות לאומי הייתה כדי להוציא לאור מאמר זה - הרי שהרווחתי.