האם ניתן להתכונן לכיתה א' ולחזרה לבית ספר?

תלמידים רבים ולעיתים גם הוריהם חיים במעין שלווה והכחשה כאילו החופש הוא אין-סופי ולכן בתום החופש מופתעים התלמידים מהעובדה שהגיע הזמן לחזור לשגרת הלימודים

חדשות כיפה ד"ר קובי סגל 18/08/15 11:28 ג באלול התשעה

האם ניתן להתכונן לכיתה א' ולחזרה לבית ספר?
SHutterstock, צילום: SHutterstock

החזרה לספסל הלימודים הינה אירוע ידוע מראש, מתחילת החופש יודעים התלמידים והוריהם כי סופו להסתיים ואז.... מתחילה שנת הלימודים. למרות זאת, תלמידים רבים ולעיתים גם הוריהם חיים במעין שלווה והכחשה כאילו החופש הוא אין-סופי ולכן בתום החופש מופתעים התלמידים מהעובדה שהגיע הזמן לחזור לשגרת הלימודים. מכיוון שסוד גלוי הוא שהחופש עתיד להסתיים והלימודים בפתח, מומלץ להיערך לקראת תחילת שנת הלימודים. להלן ננסה להציע דרכים יעילות שיקלו על התלמידים במעבר מהחופש לעול הלימודים.

א. תקופת הלימודים מתאפיינת בשגרה עם לוח זמנים ברור ונוקשה, זאת בניגוד לחופש בו זמנו של התלמיד בידו. מומלץ בשבוע שלפני תחילת שנת הלימודים לחזור בהדרגה לסדר יום מובנה - השכמה בשעה מוקדמת יותר, הליכה לישון בשעה קבועה ומילוי מטלות ומחויבויות.

ב. לתלמידים רבים ישנם קשיים לימודיים או פערים לימודיים אותם צברו במהלך שנת הלימודים שעברה. מומלץ לנצל את החופש להשלמת הפערים. אם הדבר לא התבצע, מומלץ לא לנסות לסגור את הפערים בשבוע האחרון לפני תחילת שנת הלימודים, דבר שיצור אווירה לחוצה ומלחיצה עבור התלמיד.

ג. הכנת אמצעי הלמידה. מומלץ כי התלמיד יהיה שותף לתהליך זה של קניית הספרים והמחברות, עטיפתם וכו'. באופן זה התלמיד מתחיל לחוות את החזרה ללימודים, לוקח אחריות על חלקו בהכנה לקראת הלמידה וגם מרגיש שותף פעיל בכך.

ד. קביעת יעדים לקראת שנת הלימודים הקרובה. מומלץ להורים לערוך עם הילד שיחה בה ייקבעו יעדים אותם רצוי וניתן להשיג במהלך שנת הלימודים. יעדים אלו אמורים להיות מקובלים הן על ההורים והן על הילד. למשל, שיפור הישגים וציונים, פעילות התנדבותית וכדומה.

המלצות לקראת הכניסה לכיתה א'

מעבר להמלצות הכלליות שנתנו לעיל, ישנן המלצות ייחודיות לקראת המעבר מהגן לכיתה א'. מעבר זה כרוך לעתים קרובות בחרדות של התלמיד ושל הוריו מפני השינוי וההליכה אל דרך חדשה שאינה ידועה לתלמיד החדש.

א. רצוי כי ההורים יזמו שיחה עם הילד על המעבר לכיתה א' והחששות שכרוכים בכך.

ב. יש לאתר את החששות של הילד ולהתמקד בהם - לדוגמא, איך הילד יגיע לבי"ס, ליד מי הוא ישב, את מי הוא מכיר.

ג. לעשות את בי"ס למוכר עבור הילד - ביקור בבי"ס, קניית התיק ועטיפת הספרים.

ד. על ההורים לדעת כי תהליך רכישת מיומנויות הלמידה הינו תהליך מורכב וקשה. לכל ילד יש את הקצב שלו והסגנון הייחודי לו. אם ההורים רואים קשיים המתעוררים במהלך רכישת ממיוניות הקריאה, הכתיבה והרגלי הלמידה, מומלץ לפנות להתייעצות עם איש מקצוע כמו פסיכולוג חינוכי וזאת כדי למנוע מצב של יצירת פערי לימוד.

מעבר לכל, יש לעודד ולתמוך בילד, להכיל אותו ברגעי הקושי ולשבח אותו בהצלחותיו ויחד עם הילד לקוות ולהתאמץ להגיע להישגים טובים ככל הניתן, תוך הקפדה על חוויה לימודית נעימה.