דע מאין באת: תוכנית חקלאית חדשה מתחילה מהשורשים

בהיסטוריה המנהיגים הגדולים היו מחוברים לאדמה. כדורי ומקווה ישראל הצמיחו דור של מנהיגים, משה רבנו, דוד המלך ורבי עקיבא גם התחילו בשדה. תוכנית חקלאית חדשה מנסה לבנות את דור העתיד התורני והמנהיגותי בגולן

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/02/14 15:52 ב באדר א'

דע מאין באת: תוכנית חקלאית חדשה מתחילה מהשורשים
shutterstock, צילום: shutterstock

לא תמיד ניתן לצפות מה יעלה בגורל של כל צעיר בישראל, אבל אם רוצים להעריך, כדאי להסתמך על ההיסטוריה. מנהיגי ישראל שהיו מחוברים לאדמה, חשו תחושת אחריות וצמחו לתפקידי מנהיגות משמעותיים וכל זאת עם הרבה משמעת עצמית. ההיסטוריה הקרובה של ישראל כוללת את ראשי המדינה שלמדו בבית הספר החקלאי כדורי, כמו את אלה שהתחנכו בנהלל וגם 'מעט' מוקדם יותר - משה רבנו, דוד המלך ורבי עקיבא החלו דרכם בשדה, בטבע, במרחבים. יש כנראה משהו מעשי מאוד, וציוני מאוד, בחיבור לאדמה, שמכשיר את הצעיר להיות מנהיג בעתיד, שגורם לו לתבוע מעצמו תביעות גדולות ושאיפות גבוהות כמו שהיטיב לבטא אצ"ג: "מיום ששבו לאדמה נהיו קרובים לשמיים...".

"רגבים" היא תכנית לכתחילה, המיועדת למי שבוחר בה מתוך רצון להיות במקום שמשלב עמל ועבודה עם לימודים ומיועדת לבוגרי כיתות ח' ו-ט'. היא נותנת למימד הזמן חשיבות רבה ועוסקת כל העת בניצולו באופן המיטבי. המקום נועד לחבר'ה נורמטיביים, שגרתיים ומלאי כוחות שמסוגלים ללמוד ברמה גבוהה בהיקף שעות מצומצם יותר מהמקובל במערכת החינוך המוכרת, ובכל זאת להצליח לעמוד בסטנדרטים דומים ואף יותר מזה. הלמידה תתרחש בכיתות קטנות, ויינתן דגש רב לערבות הדדית וחברות אמת.

"יש כאן בשורה חדשה", אומר משה עופר מרמת מגשימים, ראש תכנית רגבים בגולן: "אנחנו מעיזים לומר לעצמנו- אנשי החינוך ולבני הנוער שבגיל הנעורים המלא באנרגיות וכוחות בריאים, כדאי ואפילו מתבקש לנתב את העוצמות האלה ולעשות איתם מעשים גדולים, לצמוח מתוך תביעה פנימית ודרישה לרצינות ואחריות. אנחנו סומכים על התלמידים, מאמינים בהם באמת וניתן להם לקחת אחריות. אנחנו בטוחים שכשתינתן ההזדמנות לקחת אחריות- הם ייקחו אותה בגדול בחייהם האישיים בהווה ומתוך כך אנחנו מאמינים שייקחו אחריות גם בעתיד, בחיי המשפחה, בקהילה הקרובה ובהנהגה בישראל".

התכנית לא מתאימה לכל אחד, רק תלמידים בעלי משמעת עצמית חזקה, רצון עז לגדול ולהתפתח בעמל כפיים ובעומק רוחני, יוכלו להגשים את החזון הציוני המאתגר. החלוציות הערכית לפיכך, מתחדשת ברגבים. מקום עם הזדמנות אמתית ליישם את תפיסת התורה והעבודה ולקיים את האמירה של הרב נריה זצ"ל: "ראשינו בעמקי תורתה כפינו ברגבי אדמתה...".