דוד וגוליית על מסך הטבלט שלכם

אנימציות שיסבירו עד לפרטי פרטים איך נלחם משה בעמלקים, אפליקציה שתעזור להבין ממה בדיוק המשכן היה בנוי ומפה שתוביל אותנו צעד אחר צעד עם בני ישראל במדבר. הלימוד העתידי במרחק נגיעה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/01/14 20:41 כה בשבט התשעד

הבוקר מגיע, עשרות התלמידים נכנסים לבית הספר הממלכתי דתי, מחכים בסבלנות עד שהמורה יכנס, מושיטים יד אל הטבלט ומתחילים ללמוד גמרא. אתם יכולים לספר לעצמכם כמה שתרצו שהדבר מופרך, שגמרא ותנ"ך תמיד ילמדו מתוך ספרים עבי כרס אך מתברר שבעוד אנחנו שקועים בעבר יש אנשי עילית טכנולוגיים שעוסקים כבר היום במערכי השיעורים של מחר.

פרויקט חדש בשם היומרני 'מרכבה' מתיימר להביא מערכת שיעורים טכנולוגית חדשה ומתגאה בעובדה שכבר היום אנשיו יכולים להציע לנו את העתיד על מגש של כסף. עם צוות בארגון ללא מטרות רווח, חברי הנהלה ממותגי עלית כמו פייסבוק ודיסני, נראה שהעתיד אכן כבר כאן עם ספריה דיגיטלית מקיפה של טקסטים יהודיים כולל תרגומים, קישורים למקורות בנושא, אנימציות, מפות וסרטונים שיאפשרו לילדים שלנו חיים הרבה יותר קלים בלימודים ובעיקר קבלת הרבה יותר ידע בצורה הרבה יותר איכותית.

הפרויקט השאפתני כבר נמצא בעיצומו עם לא פחות מתקציב של מיליון וחצי ₪ שגויסו בקהילות אמריקאיות ושאיפה לגייס סכום זהה נוסף בארה"ב. "המטרה", מספר מנכ"ל 'מרכבה' יהודה משה, "היא להפוך את החוכמה היהודית, התרבות והערכים לא רק במחיר סביר ונגיש אלא גם רלוונטי לחים מודרניים ואינטראקטיביים בגילאי בית הספר".

"האתגר הגדול ביותר שאנחנו מתמודדים איתו היום כאנשי חינוך", מספר הרב יוסף דואק. "הוא בעובדה שהם רגילים לצרוך מידע בצורה ישירה, שמגיעה ישירות אליהם. אם לא נפעל נאבד לפחות דור שלם ורק אז נבין שאיבדנו אותם. חייבים לעשות את השינוי עכשיו".

סרטון ההדמיה, אותו אתם יכולים לראות כאן, הוא בהחלט מדהים. תתארו לכם מצב בו תוכלו ללחוץ על כפתור ולראות בעזרת אנימציה חדשנית כיצד משה נלחם בעמלקים, איך בדיוק נבנה המשכן ומה היה סדר הקורבנות. ספרים כמו ויקרא יקבלו מובנים אחרים לגמרי, מלחמות יהפכו חיות הרבה יותר ויגרמו לילדים ולנוער לרצות ללמוד.

בשונה מפרויקט השו"ת ומיזמים אחרים, מטרת 'מרכבה' היא לא רק להנגיש את החומר באמצעות העלאתו למאגר ממוחשב אלא גם להפוך אותו לאינטראקטיבי. בעוד אנשי חינוך רבים בישראל ובעולם כבר החלו לעבור לעולם מודרני ואינטרנטי, נותרה היהדות האורתודוקסית הדתית מאחור, בין אם ממניעים דתיים, היינו האופציה ללמוד בשבת שמונעת מהספרים לעבור לצורה אלקטרונית, ובין ממניעים טכנופובים ומהעובדה שמדובר בקהל יעד קטן יחסית בעל דרישות גבוהות במיוחד מהטכנולוגיה הנדרשת.

[embed]

]

"הסתכלתי על פייסבוק", אומר ניט ג'קובסון, מנהל לשעבר ברשת החברתית. "והדבר שהיה חסר לי הוא משהו שמקשר בין תלמידים יהודיים. 'מרכבה' היא הפלטפורמה הזו".

פרויקט 'מרכבה' הוא פרויקט שאפתני ביותר אך עד לאחרונה הוא היה כמעט בלתי ידוע. עד סוף דצמבר 2014 אפילו מנהיגי החינוך היהודיים בארצות הברית, לא כל שכן אנשי החינוך בישראל, לא היו מודעים לקיומו. בשבועות האחרונים החלו רבים מאנשי החינוך היהודיים בארצות הברית להתעניין בפרויקט המסקרן שיש סיכוי מסוים שישנה את העתיד של כולנו.

למה אנחנו מספרים לכם על פרויקט נוסף שמקורו בארצות הברית, אתם בטח שואלים את עצמכם. התשובה היא הweb2, אותה פלטפורמת אינטרנט שמאפשרת לנו לקיים אינטראקציה עם כל אנשי תבל ולמעשה להחליף רעיונות, ליצור קשרים ולבנות עולם גלובלי לחלוטין ללא שום צורך במיקום מסוים. בדומה לפלטפורמות רבות היום, דוגמת תוכנת האנדרואיד של סמסונג שנמצאת היום ביותר מ50 אחוזים מהסמטרפונים בעולם ומאפשרת פיתוח עצמי של אפליקציות בעזרת קוד פתוח, כך גם פרויקט 'מרכבה', שהוא כאמור ארגון ללא כוונת רווח, החל לגייס מתנדבים שיעזרו, עם הזמן לפתח עוד ועוד תוכנות, אפליקציות וספרים דיגיטליים שיהפכו את הלימוד בספרים לנחלת העבר. עוד מוקדם לדעת האם גם 'מרכבה' יעבוד בקוד פתוח אך ממציאיו מדגישים כי רוב האפליקציות והתכנים יהיו בחינם.

מתברר כי מוציאים לאור כבר גילו את הטכנולוגיה החדשנית ועושים מאמצים על מנת לדהור אל העתיד. כך לדוגמא חברת ההוצאה לאור 'בית ברמן' מאפשרת לרכוש את כל ספרי הלימוד שלה בצורה דיגטלית והמרכז הישראלי לחינוך טכנולוגי מסייע לפיתוח ספרי לימוד אינטראקטיביים לשימוש בבתי ספר יהודיים. למרות מאמצים אלו, פרויקט 'מרכבה' כבר נמצא בליגה אחרת לגמרי. מדובר בהיקף ענק של תוכנות, שירותים, אפליקציות, טקסטים וכל סוג של מדיה שרק תוכלו להעלות על הדעת וצפויים להיות זמינים באתר מרכזי אחד. ניכר כי השאיפות של המפעילים נמצאים בשמיים מכיוון שהסלוגן שלהם הוא 'הדבר הגדול ביותר שיקרה לתלמוד מאז התלמוד'.

"אפשר לחשוב על זה כמו חנות האפליקציות של אפל", מספר משה. "עד כמה שאנחנו יכולים, אנחנו נאפשר גרסאות זמינות בחינם של המוצרים השונים. חברות וארגונים יוכלו לבנות את המוצרים שלהום על הפלטפורמה שלנו ולשלב מוצרים קיימים. הם יוכלו לבחור האם להפוך את המוצרים שלהם לזמינים בחינם או לגבות תשלום עבורם".

אין ספק שאתם עכשיו מנידים את ראשיכם בספק ובטח חושבים שמדובר על העתיד הרחוק ושזהו סוג של חלום מדע בדיוני כלשהו. תנוח דעתכם. פרויקט 'מרכבה' נמצא בפיתוח כבר קרוב לחמש שנים ורוב העבודה הבסיסית כבר נעשתה. גרסה בסיסית של התוכנית בנושא הדף היומי כבר פתוחה לשימוש ונוסתה בכמעט 100 בתי ספר, בעיקר באוסטרליה ובאנגליה. ביולי הקרוב יתחילו לצאת המוצאים עם שחרור של לא פחות מ-1000 ספרים אינטראקטיביים בעברית ובאנגלית ומיד לאחר מכן גם כלי אשר יאפשר בניית שיעורים למורים.

העתיד כבר כאן? אולי כן ואולי לא, אבל הדבר היחיד שאפשר לומר עליו בבירור הוא שהילדים שלנו ילמדו לגמרי אחרת מאשר הדרך בה אנחנו למדנו. אינטרנט, פייסבוק, אפליקציות וטבלטים יהיו חלק משגרת יומם של ילדים, הרשת החברתית תהפוך לדרך חיים ולימוד יעשה הרבה יותר מהיר ויעיל. העתיד כבר כאן? שאלתי. אין ספק. העתיד כבר כאן.