"בפסטיבל עכו שכחו את היהודים"

בתגובה להדרת הזהות היהודית בפסטיבל עכו מקיימים בישיבת ההסדר פסטיבל אלטרנטיבי

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 07/10/09 00:00 יט בתשרי התשע

"בפסטיבל עכו שכחו את היהודים"
יחצ, צילום: יחצ

פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר, החל לפני כעשרים וחמש שנה ונמשך מאז כמסורת בכל שנה, בחול המועד סוכות. השנה החליטו בישיבת ההסדר בעכו, לקחת חלק פעיל בימים בהם מציף עם ישראל את העיר ולספק לקהל אלטרנטיבה אחרת.


כזכור, בשנה שעברה נדחה הפסטיבל לחנוכה, עקב המהומות שפרצו בעיר ימים ספורים לפני חג הסוכות. הפרעות שהחלו בערב יום כיפור, כאשר נהג ערבי נסע עם מכוניתו בערב יום כיפור בשכונה היהודית, עורר את זעם התושבים והובילו לדחייתו של הפסטיבל. השנה מתקיים הפסטיבל, שהפך לסמל של שיתוף פעולה יהודי-ערבי, כמתוכנן.


המטרה: לחזק את הזהות היהודית (סיור בעיר העתיקה)



ישיבת ההסדר בעכו הוקמה כשלוחה של ישיבת מעלות במטרה לחזק את הזהות היהודית של העיר עכו, אותה נטשו תושבים יהודים רבים לאורך השנים. בעקבות המהומות בשנה שעברה החליטו בישיבה לערוך סיורים שידגישו את ההיסטוריה היהודית בעיר, דבר שלדבריהם לא מקבל כלל מקום בפסטיבל הדו לאומי.

"הציבור מגיע אפילו יותר השנה" אומר יאיר מיימון מנהל מדרשת גליל מערבי. "יש עליה במספר המשתתפים ואני מאמין שזה בגלל שאנשים מבינים את החשיבות בלהגיע לעכו. יש פה רוח חדשה שבאה לחשוף את העבר היהודי של עכו. רק אתמול הייתה פה קבוצה מלהבים שאמרו לנו שסוף סוף לא שומעים רק על נפוליאון וצלבנים אלא גם על הרמח"ל ורבי נחמן ודמויות יהודיות בהיסטוריה של עכו".

"עכו, הינה עיר חשובה אשר עברה תהפוכות רבות ושלטונות שונים, אך לאורך כל ההיסטוריה ההתיישבות היהודית לא פסקה ממנה" מוסיף מיימון. "מארגני הפסטיבל נוטים להתעלם מהעבר היהודי המפואר של העיר. אנו מציעים אלטרנטיבה למבקרים המעוניינים לדעת יותר על העבר העשיר של העם היהודי בעכו ולחזק את הנוכחות היהודית במקום. אנחנו מוסיפים פן לפסטיבל שלא היה קיים".


במהלך חוה"מ סוכות יקיימו תלמידי הישיבה משחק "חפש את המטמון" המיועד לכל המשפחה ויתקים בסמטאות העיר העתיקה. בנוסף יתקיימו סיורים מודרכים לציבור הרחב סביב לשעון.