פעם היו צריכים להתאמץ יותר כדי לפגוע

כיצד ניצור במשפחה ובחברה שיח מכבד, המאפשר לכל אחד להביע את דעתו תוך שמירה על כבוד הדדי? חיים שטרית - בטור על כוחה של מילה טובה.

חדשות כיפה חיים שטרית 15/05/18 09:46 א בסיון התשעח

פעם היו צריכים להתאמץ יותר כדי לפגוע
צילום: shutterstock

כולנו זוכרים לטובה את המורה בבית הספר שידע לתת מילה טובה ולשפר את מצב הרוח, את השכן שאמר מילת חיזוק שהפיחה בנו תקווה, ואת החבר בבית הספר שידע לפרגן על חולצה יפה או תספורת חדשה. קשה גם לשכוח את המילה המשפילה שנזרקה לעברנו מהילד המקובל בשכבה לעיני כולם או את הגערה החריפה של המורה לצחוקם של תלמידי הכיתה. את המילים עצמן כנראה שלא נזכור, אך את תחושת ההשפלה הצורבת, לא נשכח לעולם.

הרבה כוח טמון במילה פשוטה. עם מילה אפשר לעזור, לעודד, לחזק, לאהוב, להעצים ולכוון. אבל עם מילה אפשר גם לזלזל, להשפיל, לרמוס ולהקטין.

בעידן של פייסבוק ואינסטגרם קשה לחשוב על מילה כבעלת משמעות. אנו נוטים לחשוב כי למילה אין ערך רב ואפשר לכתוב מה שרוצים על מי שרוצים. עד לפני כמה שנים, בשביל להעליב מישהו או לזלזל בו היינו צריכים לעמוד מולו, להסתכל לו בפנים ולומר בעזות את מה שאנחנו חושבים עליו, זה היה פחות נעים ויותר קשה. כיום יש תחושה שאין ממי להתבייש, אפשר לכתוב ולהגיב על כל נושא באיזו צורה שמתחשקת לנו, זה לא מצריך היכרות אישית או תעוזה מיוחדת, וברגע אחד ישנה תפוצה רחבה ברשת לעיני מאות אנשים ובתוספת "לייק".

שינוי חברתי מתחיל בדברים הקטנים, באמירת "בוקר טוב" לאשה, במילת עידוד לילדים, בהתעניינות כנה בשכן ובמילת פרגון לחבר בעבודה.

המהפכה הטכנולוגית הביאה לעולם ברכה רבה: רפואה מתקדמת, תקשורת, מחשוב, כלכלה ועוד. כחלק מהקדמה הטכנולוגית אנחנו מכירים מעגל רחב של אנשים אשר כמספר פרטיו כך מספר דעותיו. אם נדע לכבד אחד את השני תהיה לנו ולילדינו איכות חיים טובה יותר.

כשאבא ואמא מסוגלים לדבר ולא תמיד מסכימים, אך עושים זאת מתוך כבוד הדדי ויודעים גם לפרגן, לעודד ולתמוך, הילדים בבית ילמדו שמותר לכל אדם לומר את דעתו אך מתוך כבוד ולא מתוך מלחמה ושנאה. בנוסף הילדים יפתחו חוסן נפשי, ולא יחששו להביע את דעתם, כי הם יפנימו שגם אם האחר חושב שונה ממני הוא לא קורא עלי תיגר וממילא אני לא צריך לתקוף אותו כדי לגונן על עצמי.

כחלק מחינוך אנחנו נצרכים לעתים להעיר ולכוון, אך יש דרך לעשות זאת וכמו שדרשו חכמים על הפסוק: "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא"- גם כשאתה מוכיח, עשה זאת מתוך כבוד, בצנעה ומבלי לפגוע כי אם אינך עושה כן אתה נושא על עצמך חטא.

במשפחה שמחנכים לכבוד הדדי ולשיח מכבד ומראים דוגמה אישית, גם הילדים ביניהם ילמדו לשמור על כבוד אחד לשני, יפתחו חוסן נפשי ויוכלו לפתח קשרים איכותיים עם הסביבה.

 

 

 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed  בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.