הילד מתמודד עם קשיים חברתיים? כך תזהו ותסייעו!

עולמם של הילדים הוא עולם מורכב המזמין אתגרים רבים. אחד מהם הוא הנושא החברתי: יצירת קשרים חברתיים, בניית מעמד בכיתה, הבנת סיטואציות חברתיות, התמודדות עם הצקות ומריבות וכדו'. איך נוכל לזהות את הקושי של הילד ולעזור לו להתגבר עליו?

חדשות כיפה חיים שטרית 29/07/18 10:24 יז באב התשעח

הילד מתמודד עם קשיים חברתיים? כך תזהו ותסייעו!
צילום: shutterstock

כאשר ילד גדל בחברה בריאה וקונה לעצמו קשרים חברתיים טובים, יכול הוא להתפתח ולהתקדם בכל תחומי החיים, ואילו כאשר יש לילד קשיים ביצירת קשרים חברתיים ואף סובל לעיתים מהצקות או מדחייה חברתית יקשה עליו להצליח גם בשאר התחומים.

מגיל צעיר מאוד הילד מתחיל לפתח קשרים חברתיים ויחד עם זאת בונה את האמון שלו בסביבה ואת הדימוי העצמי, לומד לתקשר ולהתמודד עם סיטואציות חברתיות ובונה את החוסן הפנימי שלו. חשוב מאוד לגלות ערנות למצבו החברתי של הילד ולשים לב האם יש לו קשיים בתחום. לא תמיד הילד ישתף אותנו בקשיים החברתיים שלו וחשוב שנדע לזהות את הקושי.

ישנם מספר דברים שכדאי לשים אליהם לב בכדי לזהות קושי חברתי או דחייה חברתית:

1. חוסר תאבון.

2. התפרצויות זעם ובכי.

3. ירידה בתפקוד הלימודי.

4. היעדרות מרובה מבית הספר או מחוגים.

5. דיכאון.

6. הסתגרות.

יכולות להיות מגוון סיבות לסימפטומים הנ"ל אך בין השאר יכולים הם להעיד על קושי חברתי. לאחר שמזהים את הסימנים כדאי לשאול בעדינות את הילד ולנסות לברר מה קרה. לא תמיד הילד ירגיש נעים ויסכים לשתף וחשוב לא ללחוץ עליו. אפשר לומר לילד שאנחנו כאן בשבילו ואם ירצה לשתף אותנו במשהו נשמח לשמוע.

רוב שעות היום הילד נמצא בבית הספר וניתן לעזור לו בתוך המסגרת, לכן במקביל לעזרה בבית כדאי לשאול בבית הספר את הצוות החינוכי האם ידוע להם על קושי חברתי ולחשוב יחד איתם איך ניתן לעזור לו.

לעיתים יכול המחנך לעזור לילד על ידי בקשה מאחד התלמידים הטובים להתקרב אל הילד, להתחבר איתו ולנסות לשתף אותו במשחקים וכדו'. כמו כן, המחנך, היועצת, או דמות קרובה אחרת יוכלו לשוחח עמו, לבדוק מה קשה לו ולחשוב יחד אתו על פתרון.

במצבים מורכבים יותר כדאי לערב איש מקצוע כפסיכולוג, מטפל וכדו' ויחד עם ההורים ועם הילד לחשוב על פתרונות. ע"מ למצוא פתרונות מומלץ לנתח סיטואציות חברתיות מתוך דוגמאות שהילד יספר ולחשוב על הסיבות שהביאו אותו למציאות שנמצא בה. מתוך המקרים שיעלו, נוכל להבין יחד עם הילד מהם הסיבות לקושי ונוכל לחשוב כיצד לשנות דברים בהתנהלות שלו ובתגובות שלו. לעיתים יעלה שם של אחד הילדים בכיתה שמציק לו וכדו' ונבקש מהמחנך לדבר עם הילדים ולגשר ביניהם.

חשוב למצוא פתרונות שהילד מסכים להם ומוכן לשתף פעולה איתם מכיוון שעיקר ההצלחה תלויה בילד והוא זה שצריך לעשות את הצעדים הנכונים בשביל לעזור לעצמו.

ככל ששמים לב לבעיה מוקדם יותר כך יותר קל להתגבר עליה, חשוב לגלות ערנות ולטפל בקושי החברתי לפני שהוא מחריף ומשפיע על תפקודו של הילד ועל רגשותיו.


 

לטורים קודמים, היכנסו!

חיים שטרית- B.Ed   בחינוך מיוחד, מנחה הורים ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.