האם לשלב ילד עם צרכים מיוחדים בכיתה רגילה?

בשנים האחרונות גוברת המגמה במערכת החינוך לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות, יחד עם מתן סיוע לימודי ורגשי מתאים. כיצד תבחרו לילדיכם את המסגרת המתאימה?

חדשות כיפה חיים שטרית 21/06/18 07:49 ח בתמוז התשעח

האם לשלב ילד עם צרכים מיוחדים בכיתה רגילה?
צילום: shutterstock

כיום, כמעט בכל בית ספר יש כיתות של חינוך מיוחד המשלבות תלמידים עם לקויות למידה, בעיות התנהגות, בעיות רגשיות, בעיות תקשורת ועוד וכן ישנם תלמידים המשולבים בכיתות רגילות.

לעיתים ההורים חוששים להכניס את ילדיהם לכיתת חינוך מיוחד למרות הסיוע הרב שהילד יוכל לקבל בכיתה זו וזאת משום החשש שהילד שלהם יהיה חריג ולא יוכל להשתלב חברתית או ילמד מהתנהגות לא טובה של חבריו לכיתה.

ישנם שני מסלולים לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבית ספר רגיל: שילוב בכיתה רגילה יחד עם מורה משלב או למידה בכיתה קטנה עם סיוע כיתתי צמוד. כמובן יש גם את האופציה השלישית של מסגרת חינוך מיוחד על סוגיה השונים.

יש סוגים שונים של צרכים מיוחדים ולכל אחד מהם צריך להתאים מסגרת וטיפול מתאימים. אינה דומה נכות פיזית או נפשית לקושי רגשי או לקות למידה.

קיימות גישות שונות לגבי נכונות השילוב: יש הטוענים שחשוב לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבית ספר רגיל ע"מ לתת להם כלים להתמודד עם כלל האוכלוסייה, לחנך את שאר התלמידים לקבל אותם כמו שהם וכן לקרבם עד כמה שניתן לרמה לימודית רגילה ואילו בכיתות ובבתי ספר מיוחדים עלול התלמיד להרגיש חריג ולפתח דימוי עצמי שלילי, וכן לרדת ברמה הלימודית.

לעומתם יש הסוברים שאם תלמיד בעל צרכים מיוחדים ילמד בכיתה רגילה הוא עלול לאבד את הביטחון העצמי כי ירגיש שאינו מצליח כמו השאר ואילו בכיתה מיוחדת יחווה הצלחה כיוון שנמצא עם סביבה דומה. בנוסף כאשר יש ריכוז של תלמידי חינוך מיוחד בבתי ספר מיוחדים ניתן להשיג יותר תקנים ואמצעים לתמיכה לימודית ורגשית.

אז איך נדע לאן לשלוח את הילד?

חשוב לשבת יחד עם הילד והצוות החינוכי, לעמוד על הקשיים ולבדוק לאיזו עזרה הילד נצרך והאם בית הספר יכול לספק לו את העזרה המתאימה ובסיוע של המשפחה. לעיתים נכון יהיה להשאירו בכיתה רגילה יחד עם תמיכה לימודית ורגשית ולעיתים יתאים לו יותר ללמוד בכיתת חינוך מיוחד ולקבל עזרה ותיווך צמודים.

אם בבית הספר אין מספיק כלים לעזור לילד ולתת לו את כל מה שצריך מבחינה חברתית, לימודית ורגשית כדאי לחשוב על מסגרת של חינוך מיוחד שתיתן לו את מירב הכלים להצליח ותאפשר לו ללמוד בקצב שלו יחד עם עזרה לימודית פרטנית וכיתתית, טיפולים משלימים (תרפיה באומנות, מוזיקה וכדו') וחוגים מקצועיים.

אין ספק שהמגמה הרווחת היא שילוב של תלמידים מהחינוך המיוחד בבתי ספר רגילים ועד כמה שניתן אף בכיתות רגילות אך הדבר משתנה בין סוגי הלקות השונים ובהתאמה לכל ילד וילד.

בכל אופציה ישנם יתרונות וחסרונות, צריכים לחשוב בצורה נקיה נטולת פחד מתוויות ו"ממה יאמרו" ולבדוק היכן יוכל הילד להתקדם מבחינה לימודית יחד עם צמצום קשיים חברתיים ורגשיים.

מניסיוני כמורה בחינוך המיוחד על גווניו השונים אין אפשרות טובה אחת בצורה מוחלטת אלא צריך לשקול את כל היתרונות והחסרונות בכל אפשרות ולהחליט באיזו מסגרת ועם אלו אמצעים ישנם סיכויים יותר טובים להצלחה וכמובן תמיד ניתן לשנות ולנסות כיוון חדש, לעיתים נכון להתחיל במסגרת אחת ולפי התקדמות הילד לשנות מחינוך מיוחד לרגיל ולהפך.


 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed  בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.