האם יש עתיד לציונות הדתית?

הממצאים המדאיגים שנחשפו השבוע מגלים כי רק 56% מתלמידי החינוך הדתי יגדלו לבוגרים דתיים * בסיור של מנהלת חמ"ד במשרד החינוך עם הנהלת "קרן חרו"ת" הועלו פתרונות בעומק החינוך הדתי על מנת למנוע את המגמה המטרידה של "בריחת כיפות" מהציונות הדתית

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף חרו"ת 29/05/17 10:42 ד בסיון התשעז

החודש פורסמו ממצאים מדאיגים המשליכים במישרין על עתידה של הציונות הדתית. על פי הנתונים עולה כי מתוך 580,818 שגדלו בבית דתי, כמבוגרים – רק 254,574 שהם 46% נשארו דתיים. לשם השוואה, שיעור תלמידי הממ"ד עומד משנת 1992 ועד היום על 18.5 אחוזים מכלל התלמידים היהודים, כאשר שיעור המתחנכים בחינוך החרדי, לעומת זאת, עלה בכ‑300 אחוזים בתקופה זו, ובשנת הלימודים הבאה הוא צפוי לעמוד על כשליש מתלמידי ישראל.


ושימו לב לזה: הנתונים החמורים מתפרסמים על אף אחוזים ניכרים של חזרה בתשובה ושל עלייה ממערב אירופה וארה"ב, אשר חלק גדול ממנה מוצא את מקומו בתוך הציבור הדתי לאומי.


מי שמוטרד מן הנתונים אלו אנשי קרן חרו"ת, אשר נוסדה במטרה לחזק ולהעצים את בתי הספר הדתיים מבחינה אמונית וערכית. זאת באמצעות שני המסלולים, תכנית "עתי"ד" ו"אפיקים". בעשר שנות פעילותה, הוכיחה קרן חרו"ת את איכות החינוך והטמעתו בקרב התלמידים, מגיל הגן ועד העל-יסודי, כאשר בוגרי התכנית הינם מחוברים לשורשים מבחינה אמונית וערכית וגדלים למבוגרים מחוברים לשורשים.



מבין הפרויקטים בולטת תכנית "משננים" אשר מהווה פלטפורמה אינטרנטית ללימוד ושינון הלימוד, אשר מוביל את הילדים ללמוד תורה לשמה ולהתחבר למורשת.

על ההצלחה הגדולה של התכנית ועל ההתלהבות של התלמידים ממנה ניתן ללמוד מהעובדה שתלמידי חמ"ד רבים מתחברים מיוזמתם לתוכנה ומשננים דרכה בזמנם החופשי, מעבר לשעות הלימוד הבית ספריות, ולומדים תורה לשמה. כן, גם בשעות הערב המאוחרות.

מערכת זו מאפשרת מעורבות של הציבור בתרומה ותמיכה בפרויקט. "במערכת שלנו יצרנו את האפשרות שכל אחד יכול להתחבר, לראות כמה שעות לימוד נלמדו ומתי, זה מאפשר לציבור להיות שותף ולהנציח יום לימוד ללא תרומה, או לתרום ולהיות שותף ברמת מעורבות גבוהה יותר. חשוב לנו שלכל אחד תהיה נגישות מדויקת לנתונים המלאים, זה פשוט מדהים" אומר אודי קורן, מפתח האתר.

כעת לקראת חג השבועות, חג מתן תורה, מוסיפים ילדי החמ"ד בלימוד תורה לשמה באמצעות האתר, כפי שניתן לראות בזמן אמת באתר החדש.

תוצאות הפרוייקטים השונים הוצגו בפני הנהלת החמ"ד בסיור שנערך בעיר כרמיאל, בה מתקיים מיקרוקוסמוס של אגפי וגילאי החינוך השונים מגיל הגן ועד לחינוך העל יסודי. בסיור השתתפו ראש המנהל החמ"ד הרב ד"ר אברהם לפשיץ, מחמ"ד מחוז צפון הרב חיים גבאי, סגנית ראש מנהל החמ"ד גב' מיכל דהאן, ומפקח חמ"ד יסודי הרב אוריאל עובדיה, אשר נפגשו ישירות עם התלמידים והתרשמו מההשפעה העמוקה של התכניות.

תוכנית עתי"ד הפועלת בשותפות המינהל לחינוך דתי במשרד החינוך בבתי הספר הינה רעיון מקיף השואף לפתח בתי ספר שבהם התלמידים יפנימו ערכים והתנהגות מוסרית, ילמדו מתוך שמחה ובאוירה של אהבת התורה ויראת שמים ויגדלו למבוגרים בעלי שורשים עמוקים במקורות תורניים ובעלי ידע כללי נרחב

התוכנית מבוססת על מודל התכנית 'בית חינוך כמשפחה' ומהווה כלי ליישומה כאשר חזונה הוא החייאת האווירה החינוכית והעצמת הכיוון הערכי - דתי בבתי הספר היסודיים במערכת החינוך הממלכתית דתית, ובכך לחזק את מערכת החינוך הציבורית.

לצידה פועלת תכנית "אפיקים" בבתי הספר המקיפים דתיים על ידי העצמת התהליך החינוכי ודגש על הסתכלות חינוכית כוללת לפיתוח תלמיד בעל עמוד שידרה ערכי ולימודי. תפיסתה היסודית של התוכנית היא כי העצמת האווירה הערכית בבי"ס מובילה גם לשיפור בהישגים לימודיים. כך ביה"ס מניף שני דגלים: האחד- חינוך לערכים ומידות, והשני- מיצוי הפוטנציאל הלימודי. ובאמצעות שני דגלים אלו יתאפשר לכל תלמיד להציב יעדים שאפתניים ולהגשים חלומות. תוך שימת דגש מיוחד להעצמת צוות בית הספר והפיכתו למוביל תהליך חינוכי לקידום ערכי ודתי של התלמידים ובנית "גאוות יחידה" לביה"ס

"בעידן כזה, שבו חינוך הילדים שלנו אינו מובן מאליו והמלחמה היא על הבית, חשוב מאוד להבין שחינוך לא פותרים עם פלסטרים, מדובר על תכנית עומק שמאמינה בדרך ומקנה את האמונה הזאת לדור הבא." אומר יהודה פולישוק, מנכ"ל קרן חרו"ת.

לאתר הפרוייקט