הורים - נצלו את החופש להתקרב יותר לילדיכם!

לפני ימים אחדים יצאו בני הנוער אל החופש הגדול. חוץ מלראות את ילדינו שרועים מול המסך ולנזוף בהם, חופשת הקיץ היא הזדמנות לבניית וטיפוח הקשר עמם.

חדשות כיפה חיים פלזנר 28/06/18 10:01 טו בתמוז התשעח

הורים - נצלו את החופש להתקרב יותר לילדיכם!
צילום: shutterstock

כל השנה ובפרט בקיץ, מומלץ לשדר לילדים עוצמה והעצמה, להפוך אותם לשותפים ובעיקר להאמין בהם ובכוחותיהם ולשדר אמון ביכולות הילדים. אולם, קצב החיים וסדר היום העמוס מביא במקרים רבים, אותנו ההורים לחנך את ילדינו ב"רצועות זמן", טרם השילוח למוסדות הלימוד ולאחר האיסוף מהמסגרות.

רצועות אלו מאלצות אותנו פעמים רבות מפאת קוצרן, לעסוק בשיח טכני בלבד ולא להגיע איתם לרבדים עמוקים יותר. בבוקר זה בעיקר "תזדרז", "יש לך מפתח?", "לקחת אוכל?", ואחר הצהריים השיח יהיה "היו שיעורים?", "מה להכין ארוחת ערב?" ו"יאללה מקלחות".

כאמור כדאי לקיים שיח כל השנה, אבל בפתיחת החופש אנחנו כהורים צריכים לחשוב עם עצמנו מהו השדר אותו אנו מעבירים לילדים דווקא בזמן זה, והאם הוא תואם את המסר שאנחנו רוצים לשדר? "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם" (משלי כ׳ז), התשדורת שלנו לילדינו היא כמו מראה. מה שאני משדר לילד, זה מה שאקבל בחזרה, למילים היוצאות מפי ההורה ישנה משמעות זניחה ביחס לתשדורת. כאשר אני משדר לילד שבחופש הוא ׳עול׳, ׳נטל׳ ו׳מסחטת כספים׳, במקרה הטוב הוא נפגע מעט ובמקרה הרע הוא פשוט מוכיח שהוא כזה, סוג של נבואה המגשימה את עצמה.

צילום: shutterstock

החופש הוא לא רק החופש של הילד ממסגרות הלימוד, הוא גם חופש של ההורים מהמסגרת המחייבת את השיח הטכני. אנחנו פחות לחוצים, אין מבחנים ואין עבודות להורים. יש הרבה אור בחופש, מומלץ לראות אותו ואת ההזדמנות שבו, ולנצל את העובדה שהחופש מאפשר לתת לילדים אחריות גדולה יותר, להאמין באמת שהם יכולים.

אז איך נמנעים ממשולש הברמודה (מיטה, מסך, מקרר-לאו דווקא בסדר הזה), ובעיקר כיצד נמנעים ממילת הקוד של הילדים שכל כך מלחיצה אותנו: "מ-ש-ע-מ-ם   ל-י!"?

ישנם רעיונות רבים כיצד ליישם את הדברים, אולם המפתח להכל הוא תכנון משותף של הזמן בקיץ ויצירת לוח חופש משפחתי שיהיה תלוי על המקרר. בשלב ראשון כדאי לעשות רשימת מכולת של השאיפות שנרצה להספיק בחופשת בקיץ. בשלב השני, מומלץ להציב את רשימת החלומות בקוביות של זמן, וליצור תכנון יומי, בו נדע מראש איך ייראה יום קלאסי בחופש בו יוגדר: זמן מסך, זמן פנאי עם חברים, זמן עבודות חופש וזמן שותפות בבית.

לאחר התכנון היומי עוברים לתכנון החודשי, קובעים זמן בו אנו יוצאים לחופשה משפחתית, קייטנות, תאריכי ביקורים של המשפחה המורחבת ועוד. מומלץ מאוד לעשות תיאום ציפיות בין כל בני הבית, עם ההתאמות הנדרשות ועם ׳מפגש הרצונות׳ של כולם, כאשר הוא צריך להיעשות הן ברמת התכנים והן ברמת התקציב.

הקיץ הוא הזדמנות עבורנו כהורים וכמשפחה, להוריד את הרגל מהגז, להניח את המכשיר הסלולרי בצד (עד כמה שניתן) ולהתחבר לעצמנו, לבני הזוג ולילדים. יחד, נעבור את הקיץ בשלווה.

 

 

 

הכותב הוא סמנכ"ל OU ישראל ומנהל מרכזי הנוער של הארגון.