הורים - כך תשרדו את החופש הגדול!

תלמידי בתי הספר היסודיים מצטרפים היום לתלמידי התיכון שכבר התחילו את חופשת הקיץ, החופש בפתח וכל ההורים באמת במתח: איך נעבור את חופשת הקיץ מתוך שמירה על בטיחות הילדים, על שפיות דעתנו ועל גובה המינוס בבנק?

חדשות כיפה חיים שטרית 01/07/18 10:06 יח בתמוז התשעח

הורים - כך תשרדו את החופש הגדול!
צילום: shutterstock

החופש מציב לנו כהורים אתגרים רבים. אנחנו צריכים למצוא לילדים תעסוקה, חוגים, פעילויות וקייטנות וכל התענוג הזה עולה הרבה כסף, ומצריך גם לקיחת חופשות מהעבודה. ואם לא די בזה, החופש מציב אתגרים חינוכיים רבים והרבה כאב ראש כיצד לשמור על בטיחות הילדים.

חופש כשלעצמו הוא דבר שנצרך לאנושות כולה ומצוי בכל התרבויות. כל אדם עושה את החופש שלו בדרך שלו. החופש נותן הזדמנות לאוורר את המחשבה ולחדש כוחות למען המשך המשימות שהחיים מביאים לפתחנו. גם לילדים אשר לומדים במשך כל השנה ולרוב בלמידה עיונית מייגעת, נצרך חופש.   

להלן כמה טיפים פשוטים שיעזרו לכם להעביר את חופשת הקיץ בצורה שפויה ומיטבית:

א. כל אדם, צעיר כמבוגר כאחד, כאשר יש לו סיבה לקום בבוקר ועומדות לפניו מטלות ותוכניות יש לו תחושה של משמעות ועשייה וממילא מצב הרוח עולה ואיתו גם המוטיבציה. חשוב לעזור לילדים לקבוע לעצמם סדר יום שייתן להם משמעות ופעילות סדירה פחות או יותר ובכך למזער מצבי שעמום קיצוניים, שוטטות ודברים לא טובים אחרים.

ב. בעידן של אינטרנט, רשתות חברתיות וטלוויזיה קשה לבקר ולשלוט על התכנים שילדינו חשופים אליהם ויש גם גישות הנוגדות בקרה וטוענות כי צריכים לסמוך על הילדים ולהגיע עמם לקשר של שיתוף והכוונה בעת הצורך, אמנם חשוב להיות ערים ולשים לב למצבם של הילדים ולגשש בעדינות ע"מ לראות שהילדים לא פוגעים בעצמם או באחרים.

ג. חופשת הקיץ היא הזדמנות טובה לגיבוש משפחתי ולפיתוח הקשר בין ההורים לילדים. במשך ימות השבוע אנו עסוקים מאוד בטרדות החיים ומצליחים לפנות זמן לרוב רק בשבתות ובחגים, החופש נותן לנו הזדמנות לשוחח עם כל ילד בצורה רגועה ותוך כדי פעילות, טיול, נופש וכדו', להעמיק את הקשר שלנו איתו ולשמוע על תחושותיו, קשייו ושאיפותיו.

ד. נכון שאין מנוס מהוצאות חריגות בחופשת הקיץ אך ניתן למזער הוצאות על ידי פתרונות יצירתיים ושימוש באמצעים זמינים וזולים. יש לנו הזדמנות לצאת מעט מתוך הישיבה הפסיבית מול מסכי המחשב, הטלוויזיה והסמארטפון, לשבת עם הילדים ולשחק איתם במשחקי קופסה שונים ובמשחקים שאנו זוכרים מילדותנו שלנו.

החופש הוא מתנה טובה שנצרכת לכל אדם, לנו כמבוגרים וגם לילדים. בעזרת החופש ניתן להשיג הרבה מטרות טובות: אוורור וצבירת כוחות מחודשים להמשך למידה ועשייה, גיבוש הקשר המשפחתי, זמן לתחביבים ועיסוקים שלא מספיקים במשך שגרת החיים, חשיבה משותפת על נושאים שונים וקבלת החלטות. יחד עם זאת החופש יכול גם לבלבל, לשעמם ולהביא את האדם לטעויות או לתסכול ולכן חשוב לכוון את הילדים ולעזור להם לנצל אותו בצורה מיטבית.

 

 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed  בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.