קמפיין כחול לבן וסרוג לטראמפ בישראל

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב יזכה לליווי צמוד של נציגים מהציונות הדתית: העיתונאי צביקה ברוט נבחר לנהל את קמפיין הבחירות שלו בישראל. הדוברת של בנט תשמש כדוברת קמפיין

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/08/16 21:31 כז בתמוז התשעו

קמפיין כחול לבן וסרוג לטראמפ בישראל
יחצ, צילום: יחצ

בזמן שהקמפיין האמריקני לנשיאות צובר תאוצה בארה"ב, החליטו במפלגה הרפובליקנית להגביר את הפעילות גם בארץ הקודש: לראשונה החליטו אנשיו של דונלד טראמפ בארץ למנות צוות יועצים ישראלי בכיר, אשר יוביל את קמפיין הבחירות שלו בישראל.

המטרה: להשקיע מאמץ וכסף בשכנוע מאות אלפי הישראלים המחזיקים באזרחות אמריקאית להשתתף בהליך הבחירה, ולתמוך במועמד הרפובליקני.

המגעים עם היועצים הישראלים החלו כבר לפני כמה שבועות, כאשר נציגי המפלגה בארץ בחנו שמות של שורת יועצים ישראלים בכירים אשר ביקשו להצטרף לצוות של המפלגה ולנהל את הקמפיין שלו בישראל. בין היתר נבדקו שמותיהם של יועצים בכירים העובדים עם גורמים פוליטיים בימין ובשמאל.

מי שנבחר לבסוף להוביל את ניהול הקמפיין הוא עיתונאי ידיעות אחרונות צביקה ברוט, אשר שימש בין היתר ככתב הפרלמנטרי של העיתון ויצא לחל"ת, ואשר פועל בשנה האחרונה בייעוץ אסטרטגי בעולם הפוליטי והעסקי בארץ ובחו"ל. בשנה האחרונה אף הציע ראש הממשלה נתניהו לברוט לשמש כיועץ התקשורת שלו, אך ברוט העדיף לוותר על התפקיד. ברוט נחשב מקורב לליכוד, ולפני כשנתיים אף דחה הצעה לשמש כמועמד המפלגה לראשות עירית בת-ים בה הוא מתגורר.

לפני כשבועיים הוא הוזמן לוועידת המפלגה הרפובליקנית בקליבלנד, במסגרתה נפגש עם בני משפחת טראמפ ועם גורמים במפלגה במסגרת התפקיד. בימים הקרובים יושלם גיבוש הצוות האסטרטגי וייתכן שיצורפו יועצים חיצוניים נוספים מהציונות הדתית, כאשר אלו יובאו לאישור מנהלי הקמפיין והנהלת המפלגה הרפובליקנית בישראל בראשות עו"ד מארק צל.

במקביל נקבע השבוע כי מי שתנהל את יחסי הציבור של הקמפיין הישראלי היא יועצת התקשורת דנה מזרחי, אשר שימשה כדוברת יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עד לפני שנה והייתה חלק מקמפיין הבחירות של המפלגה בבחירות האחרונות. לפני כן שימשה מזרחי כדוברת בצוות של שר הביטחון אהוד ברק עד לפרישתו מהחיים הפוליטיים. לפני כשנה היא פתחה משרד עצמאי, אשר מייצג ארגונים, רשויות מוניציפליות, מגזר עסקי וקמפיינים שונים.

בנוסף הוחלט על הקמת צוות יועצים חרדים, בראשו יעמוד יועץ התקשורת ירח טוקר, אשר יהיה אחראי על גיבוש המסר לבוחרים החרדים - שמהווים אחוז ניכר מהאמריקנים החיים בישראל. טוקר מייעץ בין היתר לרב הראשי לישראל דוד לאו, ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ולבכירים נוספים.

על פי הערכת נתוני הממשל האמריקני, בישראל ישנם כ-300 אלף בעלי זכות בחירה שעלו לישראל או נולדו לאזרחים אמריקנים בארץ.

מדובר בכמות משמעותית של בוחרים, בפרט לאור העובדה שחלק ניכר מהם שייכים למדינות המתנדנדות - וכך גם אלפי קולות בודדים ממדינה שכזו, אשר יגיעו מישראל, יוכלו לסייע לרפובליקנים להכריע את הבחירות בעת הצורך.

בצוות הישראלי, שיפעל במקביל לנציגות המפלגה הרפובליקנית בישראל, מתכוונים להקצות מאות אלפי דולרים לפרסום ברשתות החברתיות כדי לאתר את בעלי זכות הבחירה, ולפנות בעיקר לבני הדור השני של הבוחרים - צעירים שרובם אינם מתעניינים בבחירות מעבר לים - ולשכנע אותם לקחת חלק ולתמוך במועמד שלדברי הרפובליקנים נחשב כפרו-ישראלי ביותר במירוץ הנוכחי. במקביל יופעל גם קמפיין מסורתי שיעודד את האמריקנים-הישראלים הוותיקים יותר לקחת חלק בהליך הבחירה.

מטעם המפלגה מסרו כי הם מאמינים שקמפיין כזה עלול לשנות אפילו בעיקר אם ההצבעות יהיו צמודות במדינות מסוימו: "הנטייה של הבוחרים האמריקנים בישראל היא לתמוך בטראמפ, בגלל היותו פרו-ישראלי ובגלל הצוות האוהד לישראל שמקיף אותו. מספיק שעשרת אלפים קולות של תושבי אוהיו או פלורידה בישראל יגיעו להצביע, והדבר יכול להכריע את הניצחון במדינה הזו אם התוצאה תהיה צמודה כפי שנראה כעת בסקרים. לכן ישנה חשיבות בפרט בקרב אותם ישראלים ששייכים למדינות המתנדנדות".