הלימוד הישיבתי בחברותא: מודל לחיקוי למגזר הכללי

במסגרת וועידת החינוך GELP שמתקיימת לראשונה בישראל, הגיעו עשרות בכירים ממדינות שונות לישיבת חברון בגבעת מרדכי – בה שמעו האורחים על שורשי הלימוד החרדי ועל החברותא – שיטת הלמידה המתבססת על דינמיקה קבוצתית, ייחודיותה וחשיבותה

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/19 12:01 כז באדר א'

הלימוד הישיבתי בחברותא: מודל לחיקוי למגזר הכללי
נעם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן, אנטוני מקיי, יו"ר משותף של ארגון GELP העולמי וראש הישיבה הרב דוד כהן, צילום: תומר רחמני

50 בכירים ובכירות מ-14 מדינות הגיעו היום (א') לסיור בירושלים כדי ללמוד על המפגש בין יזמות, חינוך וחדשנות, זאת במסגרת וועידת החינוך GELP שמתקיימת השבוע לראשונה בישראל ותעסוק בעתיד החינוך ובהזדמנויות ויוזמות חדשות בחינוך. האורחים שהגיעו מארה"ב, אוסטרליה, בריטניה, קנדה, דרום קוריאה, רוסיה ומדינות נוספות, ביקרו במספר מוסדות חינוך ומוקדי חדשנות ברחבי העיר.

בין המקומות בהם עבר הסיור, ישיבת חברון בגבעת מרדכי – בה שמעו האורחים מפי ראש הישיבה הרב דוד כהן, על מערכת החינוך החרדית, על הישיבה, שורשי הלימוד החרדי ועל החברותא – שיטת הלמידה המתבססת על דינמיקה קבוצתית, ייחודיותה וחשיבותה.

ד"ר בת חן וינהבר מנכ"ל תכנית מפרש- מרחב ליזמות חינוכית ומיוזמות הועידה, אמרה לאחר הביקור בישיבת חברון כי: "הנוכחים בביקור התפלאו מאוד משיטת הלימוד הוותיקה בחינוך התורני, שבה תלמידי ישיבה לומדים תלמוד באופן עצמאי ומפתחים בכך תהליכי למידה שאינם תלויים באיש הוראה מלווה. כאשר מערכת החינוך הכללית מדברת על הורדת מספר התלמידים בכיתה, בישיבת חברון היה ניתן לראות מאות תלמידים שיושבים בבית המדרש ולומדים לעומק את הסוגיות העומדות לפניהם ללא תלות של בחינה על החומר." עוד מוספיה הד"ר וינהבר כי "שרשרת הלמידה האינסופית במקצועות הקודש בישיבה, העלתה עניין רב בקרב הנוכחים בביקור."

בנוסף, ביקרו האורחים גם בבית ספר "הניסויי" במרכז העיר, אשר פורץ את גדרות בית הספר. זירות הלמידה החדשות בהם לומדים תלמידי הניסויי הן בריכת ממילא שבה הילדים יוצאים לחקור את עונות השנה. במערת האריה מתחברים להיסטוריה הקדומה של ירושלים. ב"מפעל", פרויקט חברתי לאומנים יוצרים בשיתוף.  תלמידים ביסודי ובעל יסודי שמובילים ומנהלים תהליכי אקטיביסטים. 

האורחים ביקרו גם בבית הספר "אל בסמה" בבית חנינא, אחד משני בתי הספר היחידים במזרח ירושלים לילדים על הספקטרום האוטיסטי. מנהל בית הספר ראמי בדרנה, בוגר החממה של מפרש הסביר על בית הספר וסיפר כי פיתח במסגרתה שורה של מרחבי למידה, דוגמת פינת חי, מסלול זהירות בדרכים, חדר מדעים,  בית קפה ועוד, אשר מהווים גורם משיכה לילדים ולמבוגרים שמגיעים לבית הספר מכל רחבי ירושלים. בית הספר הפך לא רק למרכז החיים של הילדים, אלא למרכז הקהילה ולא פחות חשוב, לחלק ממנה.

בבית אליאנס אשר משמש כבסיס האם של ארגון רוח חדשה וכחממה להיווצרות קהילה יוזמת בירושלים, שמעו האורחים על האקסלרטור מסצ'לנג' שפועל להעצמת סטארטאפים ויזמים שפועלים לקידום שיתופי פעולה ויזמות בחינוך  בירושלים, על 'איפכא' – מרכז לחדשנות חינוכית בפסגת זאב ועל קהילת 'made in jerusalem' שמטרתה למצב את ירושלים כבירת החדשנות של הסטארטאפ ניישן.