האם ילדים יכולים לשתות קפה? התשובה שתפתיע אתכם

האם ילדכם ביקש לאחרונה לטעום מהקפה שלכם? אם כן, אתם לא לבד. יותר ויותר הורים מוצאים את עצמם מתמודדים עם השאלה האם לאפשר לילדיהם לשתות קפה, הכתבה הבאה תעשה לכם סדר

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/07/24 09:38 יז בתמוז התשפד

האם ילדים יכולים לשתות קפה? התשובה שתפתיע אתכם
קפה בילוי משותף להורים וילדים?, צילום: Prostock-studio,Shutterstock

שתיית קפה כבר הפכה לנורמה של ישראלים רבים, אך כשמדובר בילדים, הנושא תמיד מעורר דיון, ביקר בשל הצורך של הילדים לחקות את ההורים. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) ממליצה כי ילדים מתחת לגיל 12 לא יצרכו קפאין כלל, ומתבגרים בגילאי 12-18 יגבילו את צריכתם ל-100 מ"ג ליום לכל היותר1. הסיבות לכך מגוונות: קפאין, כממריץ, עלול להשפיע על מערכת העצבים המתפתחת של ילדים, לגרום לתופעות לוואי כמו עצבנות, חרדה ובעיות שינה, ואף להפריע לספיגת הסידן ולהתפתחות העצמות. מחקר שפורסם ב-Journal of Pediatrics מצא קשר בין צריכת קפאין לצפיפות עצם נמוכה יותר בקרב ילדים ומתבגרים.

חשוב לזכור שקפאין נמצא לא רק בקפה, אלא במגוון רחב של מזונות ומשקאות. משקאות אנרגיה מכילים כמויות גבוהות של קפאין, לעיתים יותר מכוס קפה. תה (שחור, ירוק ולבן), שוקולד (במיוחד שוקולד מריר), משקאות מוגזים כמו קולה, גלידה וקינוחים בטעם קפה או מוקה, מוצרי מזון "אנרגטיים" כמו חטיפים או סוכריות, ואפילו תרופות מסוימות נגד כאבים או הצטננות - כולם עשויים להכיל קפאין. לדוגמה, כוס אספרסו (30 מ"ל) מכילה כ-63 מ"ג קפאין, תה שחור (240 מ"ל) כ-47 מ"ג, ומשקה קולה (355 מ"ל) כ-34 מ"ג. אפילו 28 גרם של שוקולד מריר (70% קקאו) מכילים כ-23 מ"ג קפאין.

כמה קפאין יש במוצרים שונים

כמה קפאין יש במוצרים שונים

מחקר שפורסם ב-Pediatrics מצא כי כ-73% מהילדים בארה"ב צורכים קפאין ביום נתון2, נתון מדאיג לאור ההשלכות האפשריות על בריאותם. עם זאת, חשוב לציין כי מחקרים מסוימים מצביעים על כך שצריכה מתונה של קפאין (פחות מ-45 מ"ג ליום) אינה מזיקה לילדים בריאים, אם כי גם הם מדגישים את הצורך בזהירות ומעקב. מומחים ממליצים להחליף משקאות המכילים קפאין במים, חלב, מיצי פירות טבעיים ללא תוספת סוכר, או חלופות כמו מים בטעמים, שייקים ביתיים, או תה צמחים ללא קפאין.

בשנה שעברה פרסם משרד הבריאות הישראלי נייר עמדה3 בו הביע דאגה מיוחדת לגבי צריכת משקאות אנרגיה בקרב ילדים ובני נוער. במשרד הצביעו על עלייה משמעותית בצריכת משקאות אלה, המכילים כמויות גבוהות של קפאין. המשרד מדגיש כי צריכה בלתי מבוקרת של משקאות אלה עלולה להוביל לתופעות לוואי חמורות, כולל חרדה, מתח, בעיות שינה, ואף סיכון מוגבר להתמכרות לחומרים אחרים.

קפה קר בקיץ חם - מושלם

קפה קר בקיץ חם - מושלם צילום: Ryzhkov Photography,Shutterstock

בישראל קיימים הנחיות מיוחדות המורות על סימון של מוצרי מזון ומשקאות המכילים כמות קפאין גבוהה, משקאות אלו נושאים גם את הכיתוב "לא מומלץ לנשים בהריון וילדים עד גיל 12".

לסיכום, בעוד שצריכת קפאין מתונה עשויה לא להיות מזיקה באופן מיידי לילדים בוגרים יותר, הקונצנזוס בקרב מומחים הוא שילדים, במיוחד אלה מתחת לגיל 12, צריכים להימנע מצריכת קפאין ככל האפשר. חשוב להיות מודעים למקורות הקפאין השונים בתזונת הילדים ולהגביל את צריכתו. כתמיד, מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים לגבי התזונה המתאימה, במיוחד אם יש חששות ספציפיים לגבי צריכת קפאין או תופעות לוואי אפשריות.