אחת ולתמיד: האם מותר לאכול אוכל שנפל על הרצפה?

כולנו נרים שניצל שנפל על הרצפה, ננשוף עליו ונאכל, אבל האם ייתכן שהוא הספיק להזדהם? וכמה משמעות יש לכמות השניות שהיה על הרצפה? ד"ר דניאל גרופל, מומחה למחלות זיהומיות בהדסה עין כרם, עם כל מה שאתם חייבים לדעת

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 27/06/24 11:44 כא בסיון התשפד

אחת ולתמיד: האם מותר לאכול אוכל שנפל על הרצפה?
מותר או אסור?, צילום: EKKAPHAN CHIMPALEE,Shutterstock

בואו נודה בזה. הוצאתם לחם מהמקפיא, הפשרתם מעט, הכנסתם למצנם - ואז הוא נוחת מהידיים שלכם לרצפה. לא תרימו? אם התשובה שלכם היא לא, דעו לכם שאתם חלק מקומץ חריג ואליטיסטי. רוב האנשים, לעומת זאת, יסתפקו בנשיפה קלה (ה"פו" הידוע לשמצה) וימשיכו הלאה כאילו כלום לא קרה. אחרים יספרו 5 שניות על פי החוק המפורסם, ואם טרם עברו הארוחה תיפסק ככשירה. אך האם באמת מותר לאכול מהרצפה ומה הן הסכנות? פנינו לד"ר דניאל גרופל, מומחה למחלות זיהומיות בהדסה עין כרם, שיענה לנו על השאלות החשובות.

אכילת מזון שנפל על הרצפה עלולה להיות מסוכנת

ד"ר גרופל פותח וממליץ בחום לאכול אוכל שלא נפל על הרצפה. "הדבר הזה נכון במיוחד לאנשים עם מערכת חיסון חלשה, מדוכאי חיסון, קשישים", הוא מרחיב. למרות שלפעמים הרצפה נראית נקייה לגמרי וממש הרגע שטפתם, חשוב שתדעו שהבית שלנו מלא בחיידקים וגם האוכל עצמו מלא בחיידקים. לא בכל מקום הם מסוכנים, כך שלא בהכרח משהו רע יקרה לכם אם תאכלו את המזון שנפל על הרצפה, אבל אין לכם אפשרות לדעת את זה. אם יש חיידקים מזיקים על המשטח עליו נפל האוכל - זה עלול להיות מסוכן.

חוק חמש השניות

מה לגבי "חוק חמש השניות"? יש משמעות לזמן שהאוכל נמצא על הרצפה?

במקרה הזה, פוסק הדוקטור באופן חד משמעי - לא. לזמן אין משמעות, וחיידקים יכולים להידבק לאוכל גם בפרק זמן נמוך מ-5 שניות.

גם בחשבון הפייסבוק הרשמי של משרד הבריאות בישראל ביקשו להפריך את המחשבה הזאת: "חוק חמש השניות אינו נכון", נכתב, "זה נכון שככל שהמזון נמצא על הקרקע יותר זמן, כך הוא מזדהם יותר. אך חיידקים ומזהמים אחרים יכולים להיצמד למזון תוך אלפיות שניות ממגע עם משטח מזוהם. במקום זאת, עדיף לקחת בחשבון גורמים שונים כגון ניקיון פני השטח, סוג המזון ונוכחות של מזהמים".

מחקרים נוספים חיזקו את הטענות האלה, אך לעומתם פרופסור אנתוני הילטון מאוניברסיטת אסטון שבבריטניה מאמין כי לא סביר שחיידקים מזיקים יספיקו להיערם על מזון אחרי שניות בודדות בלבד על רצפה מקורה, ולכן הוא רואה קשר בין משך הזמן שהמזון נמצא על הרצפה לבין היערמות חיידקים על המזון שנפל.

אין צורך לספור עד 5

אין צורך לספור עד 5 צילום: Peter Gudella,Shutterstock

יש מאכלים שמזדהמים מהר יותר מאחרים?

הפעם התשובה של ד"ר גרופל חיובית. דברים רטובים או לחים יתפסו כמות גדולה יותר של חיידקים ולכן יזדהמו יותר ממאכלים יבשים. כך שאם נופלת לכם פסטה על הרצפה תעשו לעצמכם טובה ותכינו חדשה, אבל אם הפלתם קרקר - קצת פחות נורא.

ובכלל, מבקש הד"ר להזכיר שוב, ההמלצה היא לאכול אוכל נקי שלא נפל לשום מקום. אז כשאתם אוחזים באוכל שלכם - בבקשה תחזיקו קצת יותר חזק.