זאת הטעות החמורה שכולכם עושים כשאתם מכינים בצק שמרים

בהוראות של המתכון יגידו לכם שאתם צודקים, אבל האמת היא שאתם מחסלים את השמרים שלכם ומונעים מהם לתפוח - זאת הטעות שכולנו עושים בהכנת בצק שמרים, מבלי לדעת שזאת טעות

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/24 16:41 יח בסיון התשפד

זאת הטעות החמורה שכולכם עושים כשאתם מכינים בצק שמרים
בצק, צילום: Kitreel,Shutterstock

אם ניסיתם עשרות פעמים להכין עוגת שמרים או חלה לשבת ובכל פעם נכשלתם במשימה עד שהחלטתם להתייאש, נראה לנו שעלינו על הבעיה שלכם. תראו, זה לא באשמתכם. הרבה מתכונים כוללים בתוכם את הטעות הזאת ואפילו מדגישים אותה, אבל ממש לא ככה מכינים בצק שמרים. משתמשים במים חמימים? אתם הורגים את השמרים שלכם.

משתמשים במים חמימים? אתם הורגים את השמרים שלכם

כדי שבצק יתפח ויהיה אוורירי ומהמם כמו שאנחנו רוצים אותו, צריכות להתפתח בתוכו רשתות גלוטן. מי שיוצרים את הרשתות האלו הם השמרים הפולטים פחמן דו-חמצני שנלכד בתוך הבצק (התפחה ביולוגית). מים חמימים, בניגוד למתכונים רבים שטוענים שאלו מאיצים את ההתפחה, הורגים את השמרים ויכולים להרוס לכם את הבצק לגמרי. המים הרצויים הם קרים או פושרים בטמפרטורת החדר, ואתם יכולים פשוט להשתמש במים שיוצאים מהברז.

רשתות גלוטן

רשתות גלוטן צילום: MakroBetz,Shutterstock

עוד נקודה חשובה בהכנת בצק שלא הרבה מודעים אליה, היא סדר הכנסת החומרים. לא, אי אפשר לשפוך הכול למיקסר ולתת לו לעבוד. אם אתם משתמשים בשמרים יבשים (גרגרים) ערבבו את כל החומרים היבשים יחד (שמרים, קמח, סוכר ומלח) ורק אז הוסיפו את המים. ערבבו היטב עד להטמעה, והשמן - תמיד בסוף (כמו מים חמים, גם השמן והחמאה מאטים את פעילות השמרים). אם אתם משתמשים בשמרים טריים (קוביות) פוררו אותם מעט, ערבבו עם מים ולאחר מכן הוסיפו את החומרים היבשים. גם כאן השמן ייכנס אחרון ובהדרגה, אחרי שכל שאר החומרים התאחדו.

מתכון לחלות

  • 2 כפות שמרים יבשים
  • כף מלח
  • חצי כוס סוכר
  • 3/4 כוס שמן
  • קילו קמח לבן מנופה
  • 2-3 כוסות מים

הוראות הכנה לחלות

  1. בקערת מיקסר מערבבים את כל החומרים היבשים יחד.
  2. שופכים את המים ומערבלים באמצעות וו לישה עד להטמעה מלאה.
  3. מוסיפים את השמן בהדרגה.
  4. כדי לבדוק אם הבצק מוכן, לוקחים חתיכה קטנה ובודקים אם התפתחה רשת גלוטן (חלון דק וכמעט שקוף שלא נקרע).
  5. מניחים את הבצק להתפחה עד להכפלת הנפח (שעה-לילה שלם במקרר).
  6. מכינים את הצורות ומכניסים לאפייה בתנור שחומם מראש על 180 מעלות, 20-30 דקות.