כולם מדברים על חלבון - כמה הוא באמת חשוב?

האינסטגרם והטיקטוק מלאים במתכונים מפוצצים בחלבון והצעירים מרוקנים את מדפי הקוטג' בסופר - אבל האם אתם מודעים לחשיבות החלבון עבורינו ולהשפעה שלו על הגוף? כל מה שאתם צריכים לדעת על חלבון

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/24 12:40 יח בסיון התשפד

כולם מדברים על חלבון - כמה הוא באמת חשוב?
מוצרים מכילים חלבון, צילום: Ground Picture,Shutterstock

בתקופה האחרונה כולם מדברים על חלבון. האינסטגרם והטיקטוק עמוסים במתכונים ל"פיצה מפוצצת חלבון", "טורטייה מקוטג'", "ארוחת צהריים עם מלא חלבון" ועוד. נראה שהמודעות לחשיבות החלבון גברה לא רק בקרב המתעלמים בחדרי הכושר או באולימפיאדות אלא ממש בכל מקום. ד"ר ריצ'רד אליסון, תזונאי בחברת הרבלייף, עושה סדר בתפקיד החלבון בגוף שלנו.

לדבריו, חלבונים מורכבים מחומצות אמינו שהן אבני הבניין העיקריות של השרירים, העצמות, העור, הרקמות והאיברים. כאשר אנחנו צורכים חלבון, הגוף מפרק אותו לחומצות אמינו בודדות ולאחר מכן משתמש בהן כדי ליצור חלבונים חדשים היכן שהוא זקוק להם. אם לא נצרוך כמות מספקת של חלבון, הגוף יצטרך לפרק שרירים כדי להשיג את חומצות האמינו להן הוא זקוק.

3 התועלות העיקריות של החלבון

1. חלבון עוזר לכם להרגיש שבעים יותר לאורך זמן

אחד האתגרים העיקריים עבור אנשים שמנסים לרדת במשקל וספורטאים ששורפים מספר רב של קלוריות היא שהם כל הזמן רעבים. זה המקום בו צריכת חלבון יכולה להיות מועילה במיוחד, מכיוון שהיא תעזור לכם להרגיש שבעים יותר למשך זמן רב יותר בהשוואה לפחמימות או שומן. אם אתם מנסים לצמצם צריכת חטיפים לא בריאים, העדיפו חלופות המכילות כמות גדולה יותר של חלבון.

2. חלבון מזרז את חילוף החומרים

חלבון יכול גם לסייע בזירוז חילוף החומרים בגוף (התהליך בו מזון ושתייה הופכים לאנרגיה), מה שיכול לסייע בשריפת קלוריות יעילה יותר וחשוב לכל מי שמנסה לשנות את הרכב הגוף שלו. צריכת חלבון לאורך כל היום עשויה לסייע בשמירה על מסת השריר - שחיונית גם לשמירה על חילוף חומרים תקין.

3. חלבון מסייע בהתאוששות ובניית השרירים

חלבונים איכותיים מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות ועשירים בחומצות אמינו מסועפות (BCAA). לאוצין, אחת מחומצות האמינו החיוניות, ממלאת תפקיד מרכזי בבניית השרירים והתאוששות אחרי אימוני התנגדות וסיבולת. חלבונים איכותיים אלה קיימים במזונות מן החי הכוללים עוף, בקר, דגים, מוצרי חלב, וביצים. אם אתם טבעוניים או פשוט מעדיפים מדי פעם תפריט טבעוני, יש חלבונים רבים ממקור צמחי דוגמת סויה, אפונה, קינואה וזרעי פשתן, שיסייעו באותה מידה בבנייה והתאוששות השרירים.

חשוב למתעמלים

חשוב למתעמלים צילום: PeopleImages.com - Yuri A,Shutterstock

תזמון צריכת החלבון חשוב במיוחד עבור ספורטאים או עבור מי שמנסה לבנות את מסת השריר. פעילות גופנית מפעילה עומס על השרירים, וצריכת חלבון לאחר האימון עוזרת לשקם ולבנות אותם מחדש. הצריכה המומלצת היא 20 עד 40 גרם חלבון, ככל שתצרכו קרוב יותר לסיום האימון כך התאוששות השריר ובנייתו מחדש תהיה יעילה יותר. מי שלא יכול לאכול ארוחה של ממש בסיום האימון, יכול להסתפק גם בחטיפי חלבון. בימים אלו משיקה חברת הרבלייף שני סוגי חטיפים מועשרים בחלבון: צ'יפס בטעם ברביקיו עם 11 גרם חלבון לשקית ו-134 קלוריות ו-H24 Achieve המכיל 21 גרם חלבון ו-210 קלוריות לחטיף, דל בסוכר ובטעם שוקולד מריר.

חטיפי חלבון

חטיפי חלבון צילום: יחצ חול