אחת ולתמיד: מה ההבדל בין עדשים ירוקות לעדשים כתומות?

איזה עדשים מכילות הכי הרבה חלבון ובאיזה סוג כדאי להשתמש כשרוצים להכין קציצות? | כל מה שאתם צריכים לדעת על סוגי העדשים ועל ההבדלים בין הצבעים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/24 13:05 י בסיון התשפד

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין עדשים ירוקות לעדשים כתומות?
עדשים כתומות, צילום: azerbaijan_ stockers,Shutterstock

לכל אחד עומדות במזווה צנצנות עם הקטניות הצבעוניות, שמשמשות להכנת סלטים, מרקים, קציצות ועוד תבשילים רבים. העדשים עשירות בסיבים תזונתיים המעניקים תחושת שובע ובעלות אחוזים גבוהים של חלבון, לכן מהוות מקור חלבון אידיאלי לצמחוניים וטבעוניים. העדשים מכילות גם ויטמינים ונוגדי חמצון וטעמן העדין שמשתלב במגוון מאכלים הפך אותן לקטניות פופולריות במטבח. הנה מה שאתם צריכים לדעת על סוגי העדשים ומתי כדאי להשתמש בכל אחד מהם.

עדשים כתומות

העדשים הכתומות קיבלו את צבען מכימיקל צמחי בשם בטא קרוטן. הן מכילות רמות חומצה גבוהות בהשוואה לסוגים האחרים ומהוות מקור טוב לחלבון וסיבים, מסייעות בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם ושומרות על מערכת החיסון. העדשים הכתומות מתבשלות מהר יותר משאר הסוגים, בין 15-20 דקות בישול, והמרקם שלהן הופך לרך ודייסתי. טעמן מתקתק ועדין ויכול להשתלב במגוון מנות מבלי להשפיע יותר מדי על הטעם. הן מתאימות בעיקר לתבשילים בהם תרצו לטחון את העדשים - מרק עדשים כתומות, פירה עדשים, קציצות עדשים, נזיד ועוד.

מרק עדשים כתומות

מרק עדשים כתומות צילום: Veliavik,Shutterstock

עדשים ירוקות/חומות

הצבע הירוק של העדשים מעיד כי הן מכילות כימיקל צמחי בשם לוטאין המסייע בשמירה על בריאות העין ויכול להאט את תהליך הזדקנותה. העדשים הירוקות עשירות בסיבים, בחלבון, בברזל ובפולאט. זמן הבישול שלהן הוא הארוך ביותר והן דורשות לפחות 30-45 דקות בישול. גם לאחר מכן הן שומרות על מרקם מוצק ויציב, אך רך יותר מזה של העדשים השחורות, וכך ניתן לשלב אותן כתוספת למגוון תבשילים. טעמן דומיננטי יותר מזה של העדשים המתוקות והוא מתאים לתיבול חזק. מומלץ להשתמש בהן כתוספת לסלט, למג'דרה, למרק עשיר וגם לקציצות כמו המבורגר צמחוני. מומלץ להשרות אותן במים לפני הבישול.

לצד העדשים הירוקות ישנן גם עדשים מנומרות ודומות מהן, הגדלות על אדמה וולקנית שמעניקה להן טעם ייחודי. גם הן מכילות הרבה חלבון, סיבים תזונתיים וחומצה פולית, וההבדל העיקרי הוא בעיקר במראה שלהן.

עדשים ירוקות

עדשים ירוקות צילום: nesavinov,Shutterstock

עדשים שחורות

העדשים השחורות והמבריקות הן העשירות ביותר בחלבונים ומכילות גם נוגדי חמצון וברזל. כמו העדשים הירוקות גם הן שומרות על צורתן בבישול, אך המרקם שלהן קשה יותר ומשתנה רק במעט במהלך הבישול. הן דורשות 25-30 דקות בישול וטעמן עשיר, דומיננטי ומעט אגוזי. העדשים השחורות יכולות לשמש כתוספת העומדת בפני עצמה ליד מנה עיקרית, או בתוך סלט או מג'דרה. הן פופולריות במיוחד במטבח הים תיכוני ומשתלבות נפלא ליד בשר.

סלט עדשים שחורות

סלט עדשים שחורות צילום: Alexandra Anschiz,Shutterstock