יכול להישמר שנה שלמה: איך מאחסנים נענע ובזיליקום?

השתמשתם בנענע או בזיליקום ואין לכם צורך בכל שאר העלה? לא חייבים לזרוק הכל לפח - הנה חמש דרכים לשמור על עשבי התיבול, כך שתוכלו להשתמש בהם אפילו אחרי שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/24 18:42 כו בטבת התשפד

יכול להישמר שנה שלמה: איך מאחסנים נענע ובזיליקום?
נענע, צילום: Nemer-T,Shutterstock

נענע ובזיליקום הם עשבי תיבול עם טעמים חזקים, אך לא תמיד יש צורך להשתמש מיד בכל העלה הטרי. כדי לשמור על הטעמים והאיכות של העלים, יש כמה דרכים לאחסן את הנענע והבזיליקום.

1. קירור

גם הנענע וגם הבזיליקום נהנים מאחסון במקרר. עם זאת, יש להם העדפות שונות מבחינת לחות. לשמירה על בזיליקום יש להניח אותו טרי בתוך כוס מים, כמו זר פרחים, ולכסות אותו בשקית ניילון. את הזר המאולתר יש לשמור במקרר ולהחליף את המים כל כמה ימים. בזיליקום טרי המאוחסן בכוס מים במקרר יכול להחזיק מעמד כשבוע עד שבועיים.

את עלי הנענע יש לעטוף במגבת נייר לחה ולהניח בתוך שקית ניילון במקרר. הלחות תעזור לשמור על פריכות העלים ובדרך זו יוכלו לשרוד בין שבוע לשבועיים.

בזיליקום בכוס

בזיליקום בכוס צילום: FamStudio,Shutterstock

2. חיתוך וגיזום

הסירו מזרי הנענע והבזיליקום את כל העלים הנבולים או הצהובים באופן קבוע, כדי לשמור על טריות של עשבי התיבול. גזרו את הגבעולים בזווית לפני שאתם מכניסים אותם למים, כדי לעזור להם לספוג מים בצורה יעילה יותר.

3. הקפאה

אם רוצים לשמור את העלים לתקופה ארוכה יותר מבמקרר, אפשר להקפיא אותם. שוטפים ומייבשים היטב את העלים ואז קוצצים או משאירים אותם שלמים. מניחים אותם בכלי אטום או מקפיאים אותם במגשי קוביות קרח עם מים או שמן זית. הקפאה היא דרך טובה לשמר את הטעם לתקופה ממושכת יותר, אך קחו בחשבון שהמרקם עשוי להשתנות עם הפשרה.

בזיליקום או נענע קפואים יכולים לשמור על טעמם למשך מספר חודשים. עם זאת, המרקם עשוי להשתנות עם הפשרה, ולעתים קרובות הם משמשים בצורה הטובה ביותר בתבשילים מבושלים ולא במנות טריות.

נענע במקפיא

נענע במקפיא צילום: Ahanov Michael,Shutterstock

4. ייבוש

דרך נוספת לשמור על בזיליקום ונענע היא לייבש את העלים, וכך לשמור אותם לטווח ארוך יותר. יש לתלות את העלים הפוכים במקום יבש וחשוך עד שהם מתייבשים לחלוטין, ואז לאחסן אותם בכלי אטום. הייבוש מרכז את הטעמים והטעם עלול להיות שונה בהשוואה לעשבי תיבול טריים. בצורה זו יוכלו העלים לשרוד מספר חודשים ואפילו שנה שלמה, אם שומרים במקום קריר וחשוך בכלים אטומים. עם הזמן הטעם עשוי להצטמצם ולכן עדיף להשתמש בהם תוך שנה, לטעם הטוב ביותר.

5. להימנע מלחות

לחות היא האויב של עשבי תיבול טריים. הקפידו תמיד שהעלים יהיו יבשים לגמרי לפני אחסונם, שכן עודף לחות עלול להוביל לעובש וריקבון. אם אתם מאחסנים עשבי תיבול יבשים, השתמשו במיכלים אטומים כדי למנוע מהם לספוג לחות מהאוויר.

זכרו שגם נענע וגם בזיליקום הם עשבי תיבול עדינים, והטעמים שלהם עזים יותר כשהם טריים. נסו להשתמש בהם תוך מספר ימים כדי לקבל את הטעם הטוב ביותר. לכל שיטת אחסון יש את היתרונות והחסרונות שלה, אז בחרו את זו שמתאימה להעדפות שלכם ולאופן שבו אתם מתכננים להשתמש בצמחים.