האם חלב עיזים באמת מרפא פצעים בחלל הפה?

תרופת סבתא ידועה מציעה ריפוי לפצעים בחלל הפה באמצעות חלב עיזים טרי היישר מהעטין. ד"ר איילת זלוטוגורסקי-הורביץ, מומחית לרפואת הפה, מציגה את הסיכונים בשתיית חלב לא מפוסטר

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/23 17:10 יח בסיון התשפג

האם חלב עיזים באמת מרפא פצעים בחלל הפה?
חלב עיזים, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ככל הנראה זה קרה לכם לפחות פעם אחת בחיים. פצעונים קטנים, לבנים, מודלקים ומכאיבים במיוחד שהופיעו לפתע בחלל הפה והסבו לכם ייסורים רבים. הופעת פצעים בחלל הפה היא מצב שכיח למדי, בעיקר בילדים. הגורמים המרכזיים לכך הן דלקת אפטוטית חוזרת או מחלות ויראליות כתוצאה מהדבקה ראשונית בהרפס סימפלקס או מחלות בשם הרפאנגינה ומחלת הפה והגפיים שנגרמות מקבוצת וירוסים שונים. גם מבוגרים עלולים לסבול מפצעים בפה מאותן סיבות, אך התחלואה בילדים ובעיקר בתינוקות ובפעוטות עלולה להיות מורכבת יותר בגלל הקושי לאכול ולשתות.

קיימת דעה רווחת בישראל שחלב עזים עוזר בריפוי פצעים בחלל הפה, בעיקר כזה שאינו מפוסטר, המגיע ישירות מעטין העז. שכיח מאוד לשמוע על קרוב משפחה רחוק או מכר של השכנה שסבל מפצעים בפה ושלאחר "שפריץ" חלב עזים ישירות לחלל הפה נרפא מהם במהירות.

אפטות בקרב ילדים

אפטות בקרב ילדים צילום: shutterstock

האם באמת חלב עיזים מרפא פצעים בחלל הפה? 

כידוע, הרפואה המערבית מבוססת על מידע הנאסף ממחקרים מדעיים בשילוב המלצותיהם של גורמי מקצוע בעלי ניסיון קליני רב. חיפוש במאגרי המידע הרפואיים המובילים מראה שלא פורסמו בספרות הרפואית מחקרים מדעיים, מבוססים ושעברו הערכת עמיתים, בנושא סגולות הריפוי של חלב עזים לפצעים ולדלקות בפה. אמנם "תרופות סבתא" ותרופות מסורתיות רבות לא נבדקו באופן מדעי ועדיין אין מניעה מלנסות להיעזר בהן. אך הבעיה בשימוש בחלב עזים, אינה נעוצה בהיותו חסר ביסוס מדעי, אלא בסיכון הגלום בשימוש באמצעי זה כשאינו מפוסטר.

פסטור הוא תהליך הכולל חימום מהיר של נוזל ולאחריו קירור מהיר שמטרתו העיקרית השמדה של חיידקים ומיקרואורגניזמים מזיקים אחרים שעלולים להימצא בו. בהיעדר פסטור של החלב, קיים סיכוי ממשי לנוכחות של חיידקים בתוכו שעלולים לגרום לתחלואה, בעיקר באוכלוסיות סיכון בהן, נשים בהריון, תינוקות ופעוטות, קשישים ובעלי מערכת חיסון מוחלשת. דוגמה לחיידק מזיק כזה הוא ברוצלה שעלול לגרום לברוצלוזיס, מחלה קשה בעלת סיכון לתמותה.

סכנה בשתיית חלב לא מפוסטר

סכנה בשתיית חלב לא מפוסטר צילום: shutterstock

אז מה כדאי ונכון לעשות בעת הופעת פצעים בחלל הפה?

הכי חשוב לגשת בהקדם אל רופא/ת הילדים או המשפחה או אל מומחה/ית ברפואת הפה לצורך אבחון והתאמת טיפול. בחלק מהמחלות הויראליות אף יש טיפול תרופתי ייעודי שיכול להקל ולקצר את משך התחלואה באם הוא ניתן בתחילת המחלה.

האם ניתן להיעזר בחלב עזים כשיש פצעים בפה?

אמנם אין ביסוס מדעי באשר לסגולות הריפוי של חלב עזים אך יש לו ערכים תזונתיים רבים ועל כן אין שום מניעה מלצרוך אותו ובלבד שהחלב שעבר פסטור בתהליך מבוקר.

ד"ר איילת זלוטוגורסקי-הורביץ, מומחית לרפואת הפה, ביחידה לכירורגיית פה, לסתות ובלוטות הרוק בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון.