מצה לכל דכפין

אם גם אתם מודאגים מהשפעת המצה על מערכת העיכול שלכם, שרה בר אשר מציגה מצות אלטרנטביות כשרות שיעזרו לכם להעביר את החג בשלום

חדשות כיפה שרה בר אשר 05/04/12 12:51 יג בניסן התשעב

מצה לכל דכפין
kevinphaines-cc-by-nd, צילום: kevinphaines-cc-by-nd

אילו בני ישראל בצאתם ממצרים היו אוכלים מצות רגילות, ככל הנראה היינו תקועים שם עד היום. לא בגלל פרעה, או המצרים, אלא בגלל כאבי הבטן ופקקי התנועה במערכת העיכול. כעת, 5,000 שנה אחרי האירוע המכונן של עם ישראל, כדאי להכיר את שפע המצות המוצעות לנו. כולם כמובן כשרות לפסח:

מצה מקמח כוסמין אורגני: המצה מכילה קמח כוסמין אורגני מלא ומים. כנראה שאנחנו חייבים לסוג הזה של המצות את עובדת היותנו בני חורין. במה דברים אמורים? כוסמין הינו הדגן שהכי קרוב לאם החיטה. החיטה שאנחנו אוכלים היום הינה חיטה מתורבתת. אבותינו אכלו חיטה לא מתורבתת. שהיא ככל הנראה מה שנקרא בימינו, כוסמין. מדובר בדגן מלא, על כל יתרונותיהם של הדגנים המלאים. כשהם יצאו ממצרים בחיפזון, לא היה להם זמן לנפות את הסובין. ולא, אל תתבלבלו עם דגן אחר, לא מדובר בכוסמת. חוץ מזה, כשבני ישראל יצאו ממצריים, עדיין לא המציאו את חומרי ההדברה. לכן הם אכלו רק אורגני. מכאן יוצא שהם אכלו מצות מקמח כוסמין מלא ואורגני.

מצה עם קמח שיפון: המצה מכילה 90% חיטה מלאה ו 10% קמח שיפון מלא. מדובר במצות עשירות בסיבים תזונתיים, על כל מעלותיהם.

מצה תימנית: המצות התימניות, למי שלא יודע, הן רכות טעימות וכיפיות. מדובר במצה שמזכירה את הסלוף (הפיתה) התימני. מכינים את המצה אך ורק מחיטה מלאה ולא מחיטה לבנה. בתערובת יש כמובן גם מים ומלח. כדי שהמצה לא תחמיץ אך תישאר רכה, מקמחים את משטח העבודה בקמח דורה מנופה. דורה היא קטנייה ולכן המצה כשרה לפסח רק לאוכלי קטניות. את המצות שומרים בהקפאה עד החג. בקיצור, גם רך וגם מחיטה מלאה. מומלץ!

מצות מקמח חיטה מלאה: שוב רעיון מוצלח יותר לבטן המסכנה שלנו. יש אורגני ויש רגיל. אפשר לאכול מצה אחת בבוקר, למרוח על חצי ממנה שכבה דקה של ממרח מזין. לשבור בדיוק באמצע ולהפוך לכריך. אם תוסיפו לזה סלט ירקות טרי, קיבלתם ארוחת בוקר טובה בלי לקלקל את הדיאטה.

מצת מועשרת בסיבים: מכילה חיטה מלאה, סובין חיטה ומים. המצה מכילה כמות גדולה של סיבים תזונתיים זאת בגלל התוספת של סובין החיטה. אך זאת בדיוק הבעיה. החומצה הפיטית שבסובין החיטה גורמת לכך שהמינרלים לא ייספגו בגוף אלא יופרשו ממנו. כך יוצא שמינרלים כמו סידן, מגנזיום, ברזל ועוד נעלמים מאיתנו בגלל נוכחותה של החומצה הפיטית. אז, חיטה מלאה זה מעולה, אך כשהסובין מורד ממנה זה לא טוב. ולא! דין סובין חיטה לא כדין סובין שיבולת שועל. (איכלו סובין שיבולת שועל לבריאות). שימו לב, המצה לא מכילה חצי מכמות הקלוריות כפי שקורה בלחם קל.

מצה לחולי צליאק: למרות שמצות עשויות מחמשת מיני דגן ואלה מכילים גלוטן. הצליח כימאי התעשייה הרב אפרים קסטנבאום מלונדון לייצר מצות ללא גלוטן לטובת חולי הצליאק. הדבר לקח לו 20 שנה עד שמצא בסקוטלנד זן של שיבולת שועל שאינה מכילה גלוטן. המצות נמכרות בארץ ובעולם. ישנה מצה רגילה, מצה שמורה וקמח מצה. כמו כן, ישנו קמח שיבולת שועל ללא גלוטן. אך הוא אינו כשר לפסח.

ערכם התזונתי של המצות: (הערכים מתייחסים לכמות של 100 גרם)

סוג המצה

קלוריות

חלבונים

בגרמים

פחמימות

בגרמים

סיבים תזונתיים

בגרמים

שומנים

בגרמים

נתרן

במ"ג

מצת כוסמין

330

13

80

15

2

10

מצה מחיטה מלאה

350

14

79

10

2

10

מצה שמורה

356

10.3

83.8

9

1.8

10

מצת מועשרת בסובין

315

13.5

60

20

2

10

מצה מחיטה לבנה

365

11.4

80

0

1

10

שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא. barasher@zahav.net.il