חמש מי יודע?

חמש החלטות לתחילת שנה חדשה לתזונה נכונה ובריאה יותר ולשמירה על הגוף

חדשות כיפה שרה בר אשר 17/09/15 14:12 ד בתשרי התשעו

חמש מי יודע?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

שנה חדשה היא הזדמנות להתחלות חדשות. אז כדי שיהיה קל לזכור את כל ההחלטות החשובות, שכדאי לקבל בתחום התזונה, הצמדתי להן מספרים.

אפס - אף מאכל שעונה לשם ג'אנק פוד לא ייכנס אל מערכת העיכול שלכם. אלא אם אתם נמצאים באמצע המדבר, או לחילופין על פסגת ההימליה, כלומר רק כשהאפשרות האחרת היא, למות מרעב. (שזה הכי לא בריא). בני משפחת הג'אנק פוד כוללים: נקניקיות, צ'יפס תעשייתי ומטוגן, משקאות בעלי נוסחה סודית, ממתקים עם צבעי מאכל ומאפים שמכילים מרגרינה. המשמעות בפועל של הספרה אפס הינה, שאי אפשר לאכול "מידי פעם". כאן מדובר בספרה שאיננה משתמעת לשתי פנים.

אחד - פעם אחת ביום תעשו פעילות גופנית. אפשר לעשות פעילות גופנית במשך שעה. אך אפשר גם במשך חמש דקות. ובלבד שתעשו פעילות גופנית בכל יום. המתעמלים החדשים יכולים להתחיל בפעילות גופנית שאורכת דקות ספורות ובכל שלושה ימים, שיוסיפו חמש דקות. זאת שיטה בדוקה שעובדת. תבחרו בפעילות הגופנית האהובה עליכם. כך שאם השכנה אוהבת לצעוד ואתכם זה משעמם, אל תלכו על זה. תבחרו מראש רק בפעילות שאתם יודעים שתוכלו להתמיד בה. זאת ועוד, הקשיבו לגוף שלכם. כלומר, אם למשל, הגעתם לחוג ספינינג, כי כולם נשבעו לכם, שזה הדבר הכי טוב שיש. שימו לב, אם אתם מרגישים כאבים איומים בסוף השיעור, תעזבו. לכו על משהו אחר. אל תעשו פעילות גופנית שבסופו של דבר תשבית אתכם לגמרי.

שתיים - כל יום. אבל! כל יום, שותים שני ליטרים של מים. כך שאין יום שבו התעוררתם בבוקר ועד שהלכתם לישון לא שתיתם שני ליטרים של מים. וזה כולל גם ימי צום. כך שביום שלפני הצום שותים וכשיוצא הצום שותים. עכשיו השאלה היא, למה שבכלל נתאמץ בשביל הנוזל חסר הטעם והצבע הזה? בואו! הסכיתו ושמעו: 1. המים מהווים את המרכיב העיקרי בתכולת התאים בגופנו. 2. הם משמשים ממיס לרוב החומרים בגוף. 3. הם נותנים לגוף את הנפח שלו. 4. רוב הפעילויות המטבוליות מתבצעות בסביבה מימית ובחלק מהפעילויות האלה המים גם משתתפים בתהליך הכימי. 5. המים משמשים כסביבה מתווכת לצורך הובלת חומרי מזון. 6. הם ממלאים תפקיד מרכזי בוויסות חום הגוף. 7. הם מרכיב הסיכה העיקרי במפרקים. מספיק טוב? נראה שכן. אז תשתו!

שלוש - כאן תצטרכו לקבל שלוש החלטות עם הספרה שלוש: 1. הקפידו שכל אחת מחמשת הארוחות שלכם תכלול את שלושת אבות המזון. למשל, אחר הצהריים אתם יכולים לאכול פירות שמספקים פחמימות עם אגוזים שמספקים חלבונים ושמנים מזינים. 2. מי שרוצה לשמור על משקלו שיקפיד לאכול עד שלוש כפות שמן ביום. אך גם לא פחות מכך. תוכלו להמיר כף שמן בחופן אגוזי מלך, או בכף זיתים ללא גלעינים, או ברבע אבוקדו. 3. הקפידו לאכול בכל יום שלוש מנות פרי. זה לא משמין. זה פשוט בריא.

ארבע - זאת ההחלטה הקשה מכולן: הקפידו, טוב בואו נהיה מציאותיים, השתדלו מאוד, לאכול את ארוחת הערב לא יאוחר מארבע שעות לפני שאתם הולכים לישון. זה טוב לעיכול, וזה טוב לאיכות השינה.

חמש - הקפידו לאכול חמש ארוחות ביום. וכשאני אומרת ארוחות, אני לא מתכוונת שחמש פעמים ביום תפתחו שולחן עם לאפות, שווארמה, חומוס וחברים. אלא אני מדברת על שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות קטנות. אהה, ועוד דבר, אל תשכחו לאכול בכל יום פירות וירקות בחמישה צבעים.

הנטורופתית שרה בר אשר, ראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה, במכללת "אורות ישראל", ומרצה בנושא "תזונה, תעשיית המזון ותוספי תזונה".