הגיע הזמן לאוזני המן!

חודש אדר זה הזמן להיכרות מחודשת עם אוזני המן! נעמי גוטקינד גולן במדריך מפורט שימליץ לכם על הטובים והטעימים, ויש בפנים גם מתכונים!

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 15/02/18 14:34 ל בשבט התשעח

הגיע הזמן לאוזני המן!
אוזני המן, צילום: שי לוגסי

שנות האלפיים מתאפיינות ברצון עז של קונדיטורים ושפים מפורסמים לחדש מעדני חגים מסורתיים. חשבו על המליות המוזרות של הסופגניות בחנוכה (כולל אלה שמזריקים לתוכן ליקרים ואלכוהול), של המצות העשירות בפסח (מצות מיץ תפוחים מישהו?), או של אוזני המן בפורים. אלו האחרונים ידעו טרנדים שאבותינו לא שיערום אפילו אחרי ששתו עד שלא ידע. לא רק שהחליפו את הפרג המוכר בחלבה, אלא מילאו אותם גם בריבת פטל או ריבת חלב, טופי או קוקוס, קציפת לימון או גרנולה, קרם פטיסייר או טופו, ואפילו פירות יבשים קצוצים (אולי כאלה שנשארו מט"ו בשבט). גם הבצק עבר גלגולים מדהימים. נתקלתי כבר באוזני המן מקמח כוסמין וקמח שקדים, ללא גלוטן וללא סוכר, ללא מרגרינה וללא ביצים.

תחרות מסוג אחר קשורה למחירים. מי הזול מכולם. גם השנה, כמו בכל השנים מאז הוקמה, הזוכה במקום הראשון היא למיטב ידיעתי רשת קופיקס, שב-167 סניפיה, אפשר לרכוש ארבעה אוזני המן ב-5 שקלים, כלומר אוזן המן אחת בשקל ו-25 אגורות. במחיר כזה אי אפשר לצפות ללהטוטי קונדיטוריה,  ובכל זאת, גם בקופיקס המלית היא לא פרג מסורתי אלא שוקולד או תמרים. גם המחירים של חברת אחוה מצטיינים במחירים נוחים. מארזים עם פתיחה חוזרת של אוזני המן פרווה בכשרות מהודרת, בטעמי שוקולד, פרג ותמרים במשקל 450 גרם עולים 10 עד 12 שקלים.  

אוזני המן

אוזני המןצילום: יח"צ קופיקס

 

בקונדיטוריית ברמן הירושלמית הוותיקה יש לא רק אוזני המן מבצק פריך במילוי נוגט אגוזים וקרם קוקוס, אלא גם אוזני המן מלוחים במילוי פטריות או במילוי בטטה. האם עדיין מותר לקרוא לאלה אוזני המן? – צריך לשאול רב של פורים... מארז של 300 גרם עולה כ-33 שקלים.

אוזני המן

אוזני המןצילום: יח"צ ברמן

ברשת בתי הקפה גרג על 120 סניפיה, אוזן המן אחת עולה 3 שקלים, והיא עשויה מבצק חמאה פריך. מי שרוצה להכין בבית, ולא לקנות, יכול ללמוד מהקונדיטור הראשי של גרג, גיא בסיס, איך עושים זאת עם מלית של ממרח תמרים.

למתכון, היכנסו!

יחצ גרג

יחצ גרגצילום: אסף לוי

על מלית "פלורנטין" שמעתם? עיקרה מגוון של אגוזים (לוז, מלך, פקאן), שקדים ובוטנים, כולם טחונים גס, מעורבבים בדבש ושמנת מתוקה, חמאה וסוכר לבן, ההכנה ארוכה ודורשת שעות, כך שהעדפתי לא ללמוד את רזי המתכון, ובמקום זאת לקנות מוכנים. אוזני המן עם מלית פלורנטין נמכרים ב-30 סניפי רשת קפה ביגה ב-33 שקלים ל-320 גרם אוזני המן.

ומה בכל זאת עם קצת מסורת? מה עם מלית פרג? השף קונדיטורים יוני פנחסוב ושני שאול, הבעלים והמייסדים של קבוצת TATTI BAKERY – מלמדים איך להכין אותה בפשטות ובקלות. אבל לפני שניגשים למלאכה הצטיידו במשקל מטבח קטן וגם במספיק פנאי, כי מדובר בבישול של כמעט שעה וחצי.

המתכון למלית פרג של TATTI BAKERY:

 

בתיאבון!