"צריך רישום אלטרנטיבי לפסולי החיתון במדינת ישראל"

בכנס של נאמני תורה ועבודה שנערך בבית כנסת ידידיה בירושלים טען הרב קנוהל ראש מיזם הנישואין של צהר שיש להקים מסלול נישואין חדש לפסולי חיתון

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/04/16 15:51 כה באדר ב'

"צריך רישום אלטרנטיבי לפסולי החיתון במדינת ישראל"
שרית אוחיון, צילום: שרית אוחיון

הרב אלישיב קנוהל ראש מיזם הנישואין של ארגון 'צהר' אמר אמש (א') כי "רוב הציבור החילוני בישראל מעוניין להישאר במסגרת של עם ישראל מבלי להיכנס לשאלות של ההשלכות אנו מוכנים לעזור להם ככל שניתן במסגרת ההלכה והמציאות בשטח - אלפי חתונות בשנה - מוכיחה זאת".

לשאלה כיצד המדינה צריכה לפתור את בעיית פסולי החיתון אמר הרב קנוהל, "כהן וגרושה אשר אי אפשר לחתנם כדת משה וישראל, חובה על המדינה לתת להם מענה כאן בארץ ולמצוא פתרונות חלופיים לחתן אותם ללא טיסה לקפריסין - המצב הקיים לא מוסרי כלפיהם". על אף זאת, הרב קנוהל ציין כי נישואין הלכתיים ללא רישום יוצר בעיות הלכתיות רבות כמו חשש ממזרות או אשת איש.

הדברים נאמרו בערב עיון בבית כנסת 'ידידיה' בירושלים בנושא מאבק הנישואין בישראל. בערב לקחו חלק הרב אלישיב קנוהל, פרופ' רות הלפרין-קדרי ראשת מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן והרב אביע"ד סנדרס, ר"מ במדרשת לינדנבאום וחבר הנהלה בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'. הערב התקיים ביוזמת 'נאמני תורה ועבודה' כחלק מסדרת ערבי עיון העוסקים בסוגיה של היעדר מסלול חלופי לפסולי חיתון בישראל ועל הבעיות ההלכתיות הנובעות מהמצב הנוכחי ברישום הנישואין.

את הערב פתח עו"ד אסף בנמלך, חבר הנהלת "נאמני תורה ועבודה" בהחלטה האקטואלית של בג"צ משבוע שעבר - הכרת המדינה בגיורים פרטיים. בנמלך אמר כי "אולי נראה כי בג"צ פועל באקטיביות בנושאי דת ומדינה, אך מי שקרא החלטת בית המשפט בנושא הגיור יכול להבחין שהשופטים העדיפו לא לקבל החלטה והיו מעדיפים שהרשות המחוקקת הייתה נותנת מענה למעמד בתי הדין לגיור". לפי בנמלך, "לצערנו, המערכת הפוליטית בקיפאון בכל הקשור לדת ומדינה ולכן ניתן להביא לשינוי מוגבל בלבד באמצעות כלים משפטיים כמו עתירות - וגם בנישואין התחום זקוק לשינוי".

(צילום: שרית אוחיון)

"בפרקטיקה כיום אישה לא יכולה לצאת מהנישואין ללא שהגבר מוכן לכך מרצונו ואין לכך מקבילה בדת אחרת. חלק משמעותי מאפליית נשים בישראל מצוי בתחום הזה של מעמד אישי - נישואין וגירושין", כך לפי פרופ' רות הלפרין-קדרי. היא סבורה כי "התפיסה המקובלת היא שנישואין אזרחיים יגרמו לחשש ממזרות של הדור הבא הוא חשש לא מוצדק. הרוב המוחלט של פוסקי ההלכה סברו כי לא נוצר חשש לספק נישואין וספק אשת איש ולכן אין צורך בגט לחומרא. הבעייתיות בנושא לא מצדיקה המשך פגיעה בזכויות נשים ומסלול חלופי לפסולי חיתון הוא פתרון נצרך במדינת ישראל."

הרב אביע"ד סנדרס אמר כי הנושא ההלכתי כאן הוא פשוט וברור - עדים, כתובה כשרה ומניין. הבעיה איננה הלכתית אלא מבנית של הרבנות בישראל אשר איננה מחוברת לחברה הישראלית. לפי הרב סנדרס, "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית- מבחינתי היא ראשית צמיחת גאולתנו. אך כדי שהצד היהודי שבה יתקיים אנחנו צריכים לחזק את הצד הדמוקרטי ולהיפך ועל כן צריך לחזק את שני הצדדים. בעניין נישואין - ההלכה נותנת מענה לציבור מסוים בלבד ויש אחוז לא מובטל שלא מקבל מענה. פסולי החיתון צריכים לקבל מסלול אזרחי חלופי לרישום הנישואין ברבנות - המצב הקיים רק יגרום לבעיות הלכתיות גדולות יותר בדורות הבאים."