צהר: נקים בתי דין לענייני משפחה

מהפכת הגירושין: ארגון רבני צהר יקים מערכת בתי דין, במקביל לבתי הדין הרבניים

חדשות כיפה אורי פולק 19/07/10 00:00 ח באב התשע

ארגון רבני צהר הכריז הערב (ב) על הקמת מערכת בתי דין לענייני משפחה שתפעל ברחבי הארץ, במקביל לבתי הדין הרבניים. בתי הדין החדשים יחלו לפעול כבר בתחילת השנה הבאה. ההחלטה התקבלה לאחר שנשיא צהר, רבה הראשי של רמת גן, הרב יעקב אריאל, נתן את ברכתו למהלך. הרב אריאל אמר כי טבעי הוא שארגון המלווה את הזוגות במהלך נישואיהם, ילווה אותם גם כאשר הם מגיעים לרגעי משבר במשפחה.

בשנים האחרונות בוחרים רבים מן הזוגות המתגרשים להכריע את מחלוקות הרכוש ביניהם בדרך אחרת מאשר פניה לבתי הדין. רבים מהם בוחרים בבתי הדין למשפחה או במוסדות שונים כמו עורכי דין או בוררים. לאחר הליך זה פונים הזוגות לבתי הדין כדי לקיים את השלב האחרון של הליך הגירושין, הרי הוא מתן הגט.

המציאות הזו בעייתית, שכן לא פעם מוצאים עצמם דייני בתי הדין במצב שבו הסכמי חלוקת הרכוש נעשו באופן המעמיד בספק את תוקפו ההלכתי של הגט. במקרה זה מוצא עצמו הזוג נע בין שתי ערכאות שיפוטיות, זו שחילקה את הרכוש וזו שאינה מכירה בו. מצב זה גם פוגע במעמד התורה והיהדות, כאשר תפקידם של בתי הדין הופך להיות תפקיד אדמיניסטרטיבי של מתן גט בלבד.

"יש חשיבות עליונה ביצירת הליך גירושין רגוע ואיכותי העשוי להשפיע רבות על איכות חייהם של בני הזוג ולהביא לידי ביטוי ערכי יהדות כמו הגינות גם במצב נפשי קשה ודווקא מתוך הקושי, הכאב והמצוקה", נמסר מטעם ארגון רבני "צהר". לדבריהם, יש להציע להם בית דין הפועל על פי ההלכה בחלוקת הרכוש והסכמי מזונות, זאת "מתוך גישה הלכתית והוגנת ובגישה חיובית ומסבירת פנים".

"אנו מבקשים לחזק את מעמד בתי הדין בישראל, זאת על-ידי יצירת מערכת רבנית שתקל על הזוגות במקום של פירוד, כדי להגיע להסכמי גירושין על פי התורה ולהגיש אותם לבתי הדין", אמר הרב דוד סתיו, יושב ראש ארגון "צהר" לכיפה. "אנו מקווים שמעמד בתי הדין יתחזק בעקבות המהלך הזה", הוסיף.