לקראת החגים: אגרת למשפחות ולסובבים את המתמודדים עם קשיים נפשיים

לקראת השנה החדשה קורא הרב נתן שלו לשים לב לבעלי הקשיים הנפשיים הנמצאים סביבנו ולסייע להם, ולא פחות חשוב, לשים לב למשפחה ולעצמינו

חדשות כיפה הרב נתן שלו 29/09/16 21:16 כו באלול התשעו

לקראת החגים: אגרת למשפחות ולסובבים את המתמודדים עם קשיים נפשיים
shutterstock, צילום: shutterstock

בימים אלו אנו עומדים בפתחה של שנה חדשה ומאחלים איש לרעהו שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה. אבל יש לזכור כי אנשים ומשפחות רבות הנמצאים בסביבתנו הקרובה מתמודדים עם קשיים נפשיים שונים ועוברים משברים לא פשוטים. זה יכול להיות השכן ממול, יתכן וזה החבר מהישיבה ואולי הבוס בעבודה.

לעיתים הם אינם יודעים כיצד להתמודד, כיצד ניתן לטפל , והאם יש בכלל מה לעשות. לכן עלינו מוטלת החובה להיות ערים לסביבתנו. בענווה ובעדינות להציע עזרה, להטות אוזן ולהקשיב להם.

השתתפו בכאבם, והקרינו תקווה, אופטימיות ואמונה ביכולת השינוי. סייעו להם להעצים את החלקים הטובים שבחיים, ולקיים שיגרה בריאה ויציבה לצד הקושי, על מנת למנוע הישאבות אליו. במידת הצורך הציעו להם לפנות לגורם מקצועי, כי אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים.

לסביבה הקרובה ישנו תפקיד חשוב ביותר. פעמים רבות אנשים המצויים במצוקה מתקשים למצוא כוחות ללכת לטיפול, או אפילו מסרבים לכך. בכוחה של הסביבה לחזק ולנסוך אמון ותקווה. במאור פנים, ובמבט מאמין ואמפתי, אפשר לנסוך כוחות חדשים ולהחיות נפשות.

מתוך החוסן המשפחתי אנו וילדינו שואבים ביטחון ויציבות נפשית, ורוב צרכינו הרגשיים ממולאים על ידי המשפחה הגרעינית שלנו. השקעה זו איננה מסוג ההשקעות שדורשות 'הון התחלתי' או תשלום חודשי גבוה. היא דורשת בעיקר תשומת לב לכל מערכות היחסים במשפחה.

ומהי תשומת לב ?

בבואכם הביתה, תקדישו למשפחתכם את כל לבכם.

אל תישאבו להתעסקויות מיותרות או לא חשובות.

תהיו נוכחים לא רק פיזית אלא גם נפשית.

תהיו קשובים, מכילים, מחבקים, אוהבים ומעצימים.

תלמדו את ילדיכם מהי אהבה ומהי הענקה. לא בהרצאות ושיחות חינוך, אלא בנוכחות הפשוטה שלכם בבית.

אל תשכחו את עצמכם.

גם לכם יש צרכים, ואולי כאבים. תמצאו את המילים ואת הדרך לשתף ולהביע את שבלבכם, בלי לדקור או לפגוע. תנו אמון באוהבכם שהם מעדיפים להתמודד עם הקושי, מאשר להיות מודרים ומורחקים ממה שבתוככם. זכרו, מטענים שליליים שאנו מנסים להדחיק, לא נעלמים אלא מצטברים, ובסוף מתפרצים החוצה בצורה של כעס תסכול ומרירות.

שנזכה לשנה טובה, שנת שלווה. שנה שלא יצטרכו עמך ישראל זה לזה ולא לעם אחר.

הכותב הוא רב הישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת 'חיים של טובה', עמותה המסייעת למשפחות המתמודדות עם משברים נפשיים וזוגיים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן