שאל את הרב

שמיעת שירים - מה מותר ומה אסור ?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/04/17 18:59 ט בניסן התשעז

שאלה

הרב שלום ,

כבר המון המון המון זמן השאלה והעניין הזה מפריע לי ועד לא מצאתי שום תשובה , לצערי. בררתי עם הרבה אנשי חינוך ורבנים ולאף אחד אין תשובה ברורה או אמירה נחרצת וואלה קשה לי עם זה כי זה בעיני אחד הנושאים העיקרים שמעסיקים את בני הנוער. מוסיקה. מה מותר ? מה אסור ? איפה עובר הגבול ? אי אפשר שהרבנים יעברו שיר שיטר ויגדירו מה מותר ומה אסור ויותר מזה , החיים זה לא כן ולא. מעבר לכך שאין שום הלכה שנוגעת לשמיעת שירים (תקן אותי אם טועה) , אין גם אמירה של פוסקי הדור. איך קובעים על פי הזמר? המנגינה ? המילים?

אשמח מאוד לתשובה , תודה רבה

תשובה

שלום לך

שאלת שאלה חשובה מאד ואמיתית מאד. כמו שכתבת - שאלת הרבה אנשי חינוך ולא היתה להם תשובה ברורה, אז מן הסתם גם לנו לא תהיה תשובה חד-משמעית. בכל זאת, אני מקוה שהתשובה שלנו תעזור.

קודם כל, שירים שמתיחסים לאלימות או לפריצות, הם בודאי אסורים בשמיעה. אהבה וקשר בין איש ואשה אינם פריצות, ולכן שירי אהבה ´רגילים´ מותרים. אבל אם ככל שקיימת בשיר התיחסות גופנית זה כבר נהיה בעיה..

מעבר לזה, אין תשובה חד-משמעית, משום שיש דברים שאינם בתחום ההלכה, אלא כמו שהרמב"ם הגדיר - ´מעשים רצויים´ ו´מעשים שאינם רצויים´.

אני רוצה לציין שתי נקודות שבכל זאת תעזורנה.

ראשית, האדם בעצמו צריך ויכול להיות רגיש - איזה שירים מרוממים אותו, ואיזה שירים מורידים אותו. האם המסר של השיר הוא ראוי או שאינו ראוי. האם הוא רוצה לשמוע שיר מזמר שאינו מתנהג כראוי או שהוא ´מותר על התענוג´

שנית, הדבר מאד תלוי ברמתו הרוחנית של האדם. יתכן ולאדם ברמה מסוימת, זה בסדר לשמוע שירים מסוימים, ולאדם אחר, השירים האלו יפריעו ויפגעו.

אני חושב שהנקודה המרכזית היא סינון ותשומת לב. את שומעת שיר מסוים ופתאום שמה לב שהוא לא בדיוק משהו שמסתדר עם העולם הרוחני שלך אז צריך לכבות או להעביר לשיר הבא. אני מאמין שכאשר מתרגלים לזה, אז יכולים לדעת בצורה טובה ובריאה מה כדאי לשמוע ומה לא.

בהצלחה רבה

טוביה

tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות