שאל את הרב

שאלה בתורה

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 03/04/17 09:06 ז בניסן התשעז

שאלה

שלום,

כתוב בפרשת חיי שרה "לבני הפילגשים"

ורש"י אומר שהגר היא קטורה

מה שאומר שהייתה לאברהם פילגש אחת

אז למה כתוב פילגשים ברבים?

תשובה

שלום,

העברתי את שאלתך למומחה בתנ"ך הרב יאיר וייץ, ולהלן תגובתו:

שלום וברכה

כפי שנרמז מדבריך, פשט הפסוק הוא שהפילגשים הנזכרות בפסוק הן הגר וקטורה. וכפי שמסביר הרשב"ם שם ועוד. לכן אין זו קושיה שהפסוק נקט לשון רבים הואיל וכך הוא המובן הפשוט של הפסוק, שאכן היו לו שתי פלגשים.

אלא שחכמים מצאו רמז בפסוק זה לדרשה המזהה את קטורה עם הגר, בכך שהמילה ´פילגשים´ נכתבה ללא האות יו"ד: ´פילגשם´, מה שמרמז על כך שאין להבין את לשון הרבים שבפסוק זה במובן הרגיל. אלא הכתוב רומז לכך שמצד אחד מדובר על אשה אחת, אך מאידך היא בעלת שני שמות המעידים על שתי תקופות חיים שונות כל כך עד שניתן לראות באשה זו בחינה של שתי נשים שונות לחלוטין:

בתחילה היתה זו הגר, השפחה היהירה וכפוית הטובה של שרה, אמו של ישמעאל שהיווה מתחרה ליצחק על ירושת הארץ.

ולאחר מכן קטורה, בעלת התשובה, ששמרה אמונים לאברהם ובענווה המתינה כאלמנה-חיה עד שהגיעה שעת הכושר ונישאה לו לאחר מות שרה. וילדה לו ששה בנים שלא הטילו דופי בהיות יצחק הבן הנבחר.

יש לציין שבספרי התורה שלפנינו המילה ´הפילגשים´ כתובה עם יו"ד. וכבר כתב על כך הר"ן (סנהדרין ד, א): "וכן ´ולבני הפילגשים´ מלא, ורבותינו אומרים ´פלגשם´ חסר. וכתב הרשב"א ז"ל דהא הוי פלוגתא דמדינחאי ומערבאי בפלוגתא בבן אשר ובן נפתלי (שניהם, בן אשר ובן נפתלי, היו ´בעלי מסורה´ שחיו במחצית הראשונה של המאה ה-10 למניינם). ובכל מקום שאנו מוצאים מחלוקות בספרים אמרו במסכת סופרים שהולכים אחר הרוב".

כתבות נוספות